The Current State of Direct Democracy Institutions in Russia: The Concept, Classification, and Development Prospects
The article deals with the theoretical foundations of the institutions of direct democracy in modern Russia and provides their classification. The institutions of direct democracy include a referendum, elections, voting on the recall of a deputy, a member of an elected body or an elected official of local self-government, a citizens' meeting, and participatory institutions. In Russia, institutions of direct democracy exist at all three levels of public power: at the federal level, at the level of subjects of the Russian Federation, and at the municipal level. The authors draw attention to the "electronic" kind of democracy, which is implemented with the help of electronic, technical means and virtual space. However, when implementing it, there are still relevant issues of ensuring the secrecy of voting and the anonymity of the voter, protecting voters' declaration of will from potential fraud with the participation of technical staff, and finally ensuring equal access of all citizens having voting rights to the Internet. The authors studied the legislation and practice of the Constitutional Court of the Russian Federation demonstrating the peculiarity of direct democracy in modern Russia. The absence of a unified approach to the institution of direct democracy in the current legislation is revealed. The relation between the levels of public power and the regulation of institutions of direct democracy is shown. The institution of referendum at the federal level is currently one of the most problematic institutions of direct democracy in Russia ambiguously evaluated in the academic community. The legal phenomenon of "institution of direct democracy" investigated in the article is key in the concept of a law-bound state. The article uses the dialectical method of scientific knowledge, as well as logical, historical, and systemic methods. Methods of analysis and synthesis were of particular importance. The functional method is applied to study the main directions of the development of the institution of direct democracy. The authors identify gaps and shortcomings of the current legislation in the field of the "institution of citizen participation", which involves the real direct participation of people or part of it in the exercise of public power equally and in close cooperation with public authorities or local governments; therefore, unlike institutions of discussion, it can be included into institutions of direct democracy. The authors propose to adopt the federal law "On Institutions of Discussion and Participation in the Exercise of Public Power in the Russian Federation", which will establish a distinction between institutions of participation and institutions of discussion, indicating all their essential features.
Keywords
Конституция России,
представительная демократия,
партисипаторная демократия,
делиберативная демократия,
электронная демократия,
Constitution of the Russian Federation,
representative democracy,
participatory democracy,
deliberative democracy,
e-democracyAuthors
Kozhevnikov Oleg A. | Ural State Law University | jktu1976@yandex.ru |
Ostapovich Igor Yu. | Ural State Law University | ostapovich7@mail.ru |
Nechkin Andrey V. | Ural State Law University | super.nechkin@gmail.com |
Всего: 3
References
Руденко В.Н. Прямая демократия: модели правления, конституционно-правовые институты. Екатеринбург : УрО РАН, 2003. 476 с.
Авакьян С. А. Конституционное право России. Учебный курс : учеб. пособие : в 2 т. М. : Норма, 2010. Т. 1. 864 с.
Комарова В.В. Формы непосредственной демократии в России : учеб. пособие. М. : Проспект, 2011. 144 с.
Филиппова Н.А. Новые институты гражданского участия в России как национальный вариант делегативной демократии // Научный еже годник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2013. Т. 13, вып. 2. С. 101-114.
Васильева С.В. Социальная легитимация власти как основа консультативной демократии и демократии соучастия // Конституционное и муниципальное право. 2009. № 14. С. 2-7.
Held D. Models of Democracy. 3rd Ed. Stanford : Stanford University Press, 2006. 352 p.
Руденко В.Н. Формы алеаторной демократии: генезис и развитие // Научный ежегодник Института философии и права Уральского отде ления Российской академии наук. 2018. Т. 18, вып. 4. С. 97-125. DOI: 10.17506/ryipl.2016.18.4.97125
Филиппова Н.А. Консультативные формы гражданского участия в осуществлении государственной власти субъектов Российской Феде рации // Вестник Сургутского государственного университета. 2017. № 1. С. 103-108.
Авакьян С.А. Народовластие как совокупность институтов непосредственной и представительной демократии: проблемы эффективности // Российское государствоведение. 2014. № 2. С. 4-13.
Саликов М.С. Избирательное законодательство как политический инструмент государства: постконституционная эволюция // Российский юридический журнал. 2013. № 6. С. 60-67.
Авакьян С. А. Выборы в России: эволюция избирательных систем, современные проблемы // Вестник Московского университета. Серия 11: Право. 2015. № 5. С. 23-29.
Комарова В.В. Демократия в конституциях и уставах субъектов Российской Федерации // Lex Russica. 2017. № 1. С. 94-106. DOI: 10.17803/1729-5920.2017.122.1.094-106
Нечкин А.В. Непопулярные реформы в России: понятие и возможные пути легитимации // Электронное приложение к «Российскому юридическому журналу». 2019. № 4. С. 18-22. DOI: 10.34076/2219-6838-2019-4-18-22
Шугрина Е.С. Территориальное общественное самоуправление: особенности правового регулирования и правоприменительной практики // Вестник Сургутского государственного университета. 2015. № 1. С. 104-107.
Комарова В.В. Электронная демократия - мифы и реальность // Ученые записки Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Серия гуманитарно-общественных наук. 2016. № 3. С. 44-52.
Дзидзоев Р.М. Институты электронной (цифровой) демократии в России // Юридический вестник Кубанского государственного университета. 2019. № 2. С. 10-12.
Даль Р. О демократии. М. : Аспект Пресс, 2000. 208 с.
Постановление от 18 мая 2011 года № 9-П // СПС «КонсультантПлюс». URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 20.12.2019).
Постановление от 1 декабря 2015 года № 30-П // СПС «КонсультантПлюс». URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 20.12.2019).
Постановление от 24 декабря 2012 года № 32-П // СПС «КонсультантПлюс». URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 20.12.2019).
Определение от 3 июля 2018 года № 1676-О/2018) // СПС «КонсультантПлюс». URL: http://base.consultant.ru/ (дата обращения: 20.08.2018).
Саликов М.С., Либанова С.Э., Остапович И.Ю. Конституционно-контрольное нормотворчество в контексте доктрины живой конституции // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 440. С. 219-231. DOI: 10.17223/15617793/440
Шугрина Е.С. Тенденции и особенности развития непосредственного народовластия на муниципальном уровне // Пролог: журнал о праве. 2019. № 3. С. 20-27. DOI: 10.21639/2313-6715.2019.3.3.
Руденко В.Н. Конституционные модели референдума в странах Европейского Союза, Швейцарии и России // Конституционное право: восточноевропейское обозрение. 2003. № 1. С. 10-20.
Черкасов А.И. Прямая и партисипационная демократия как средство вовлечения населения в процесс принятия решений на местном уровне // Труды Института государства и права РАН. 2018. Т. 13, № 2. С. 190-215.