Positivism and Natural Law: A Conflict of Interpretations?
The aim of this article is to analyze the mutual interpretations of the ideas of positivism and jusnaturalism. The author proceeds from the fact that in the controversy of the supporters of these types of legal understanding, as in any discussion, mutual understanding, mutual alignment of positions, as well as compliance with the expectations of each of the parties, are necessary. Meanwhile, positivists (E. Bulygin) and jusnaturalists (L. Fuller, J. Finnis) note the inauthenticity of interpretation models of these types. The author primarily sees the positivist models of the centuries-old tradition of jusnaturalism as debatable. She uses the method of analysis of discrepancies of the natural law tradition in its reproduction by positivists found, for example, in J. Finnis's criticism of interpretative models in the works by H. Kelsen and H.L.A. Hart. According to the author, understanding the polemics of positivists and jusnaturalists, it is necessary to take into account that the common-European style of lawyers' thinking was largely formed under the influence of natural law axioms. All "strong-willed" theories of law (positivism, Marxism) have freed themselves from the dualism of natural and positive law inherent in classical jusnaturalism. The author critically examines the positivist interpretations of the doctrines of natural law and argues her own position in assessing the various stages of of jusnaturalism evolution, from antiquity to the present. The author becomes a participant in a polemic with positivism, sharing Finnis's anti-utilitarian interpretation of fundamental human rights (not his conception as a whole). She believes that the ethics of human dignity should be recognized as the semantic reference point of the existence of law, the criterion of its "human dimension". In conclusion, the author pays special attention to interpretation by positivism of the dualism ideas of natural and positive law, the absoluteness of natural law principles, their immutability inherent in the classical tradition of jusnaturalism, but subjected to rethinking in modern non-classical theories of natural law (contractualist and others). In this regard, the article discusses the adequacy of recognizing such theories as natural legal theories (maybe this is a "third", "another" way in the philosophy of law?). The author comes to the conclusion that such theories are attributed to the natural legal tradition, emphasizing, however, that the innovative continuity of modern doctrines on natural law remains controversial. The author also outlines the possible prospects for a further development of this tradition within the framework of the policy of law freed from the "false interpretations" (L.I. Petrazycki) of its historical past.
Keywords
естественное право,
позитивизм,
справедливость,
традиция,
интерпретация,
natural law,
positivism,
justice,
tradition,
interpretationAuthors
Lukovskaya Genevera I. | Saint Petersburg State University | lukovskaia@yandex.ru |
Всего: 1
References
Алекси Р. Понятие и действительность права (ответ юридическому позитивизму). Москва ; Берлин : Инфотропик Медиа, 2011. 192 с.
Кельзен Г. Естественное право и позитивное право: исследование их взаимного отношения // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, спра ведливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 241-280.
Кельзен Г. Естественно-правовое учение перед трибуналом науки // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 281-338.
Кельзен Г. Что есть справедливость? // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 339-374.
Кельзен Г. Проблема справедливости // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 375-496.
Кельзен Г. Основание учения о естественном праве // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 497-556.
Лапаева В.В. Типы правопонимания: правовая теория и практика. М. : Российская академия правосудия, 2012. 578 с.
Иештедт М. Введение в чистое учение о праве Ганса Кельзена // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 621-658.
Познер Р.А. Рубежи теории права. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2017. 480 с.
Штраус Л. Естественное право и история. М. : Водолей Publishers, 2007. 312 с.
Гертых В. Свобода и моральный закон у Фомы Аквинского // Вопросы философии. 1994. № 1. С. 91-100.
Мальцев Г.В. Понимание права. Подходы и проблемы. М. : Прометей, 1999. 419 c.
Кельзен Г. Чистое учение о праве: введение в проблематику науки о праве // Ганс Кельзен: чистое учение о праве, справедливость и естественное право. СПб. : Алеф-пресс, 2015. С. 107-240.
Финнис Дж. Естественное право и естественные права. М. : Мысль, 2012. 554 с.
Тимошина Е.В. Права человека как ценностные основания правового регулирования // Человек и право: проблемы ценностных оснований правового регулирования. Сборник научных трудов. Минск : Академия МВД, 2019. С. 214-220.
Ковалев М.И. Генетика человека и его права (Юридические, социальные и медицинские проблемы) // Государство и право. 1994. № 1. С. 12-22.
Булыгин Е.В. К проблеме обоснования прав человека// Булыгин Е.В. Избранные работы по теории и философии права. СПб. : Алеф-пресс, 2016. С. 66-72.
Булыгин Е.В. Что такое правовой позитивизм? // Булыгин Е.В. Избранные работы по теории и философии права. СПб. : Алеф-пресс, 2016. С. 28-41.
Карапетов А.Г. Борьба за признание судебного правотворчества в европейском и американском праве. М. : Статут, 2011. 308 с.
Лебедева Т.П. Роль школы естественного права в формировании западной политико-правовой традиции // Полис. 1998. № 6. С. 55-63.
Фуллер Л.Л. Позитивизм и верность праву. Ответ профессору Харту // Правоведение. 2005. № 6. С. 124-159.
Антиномия в чистом учении о праве Кельзена // Булыгин Е.В. Избранные работы по теории и философии права. СПб. : Алеф-пресс, 2016. С. 22-245.
Харт Г.Л. Понятие права. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2007. 302 с.
Вебер М. Хозяйство и общество: очерки понимающей социологии : в 4 т. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. Т. 3. 331 с.
Покровский И.А. Основные проблемы гражданского права. М. : Статут, 2013. 351 с.
Исаев И.А. Факт против нормы: вызов «исторической школы права» // История государства и права. 2012. № 8. С. 2-6.
Тимошина Е.В. Как возможна теория права? Эпистемологические основания теории права в интерпретации Л.И. Петражицкого. М. : Юрлитинформ, 2012. 296 с.
Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность. М. : Наука, 1992. 176 с.
Хабермас Ю. Концепт человеческого достоинства и реалистическая утопия прав человека // Вопросы философии. 2012. № 2. С. 66-80.
Ролз Дж. Теория справедливости. Новосибирск : Изд-во Новосиб. ун-та, 1995. 532 с.
Дидикин А.Б. Современные теории естественного права и классическая традиция // Философское антиковедение и классическая традиция. 2014. Т. 8, № 2. С. 418-424.
Четвернин В.А. Введение в курс общей теории права и государства. М. : Ин-т государства и права РАН, 2003. 207 с.
Лапаева В.В. Коммуникативные концепции права в контексте актуальных задач российской правовой теории и практики (с позиций либертарного правопонимания) // Правоведение. 2014. № 6. С. 77-100.
Плотников Н. С. «Право на достойное существование». К истории дискурса справедливости в русской мысли // Логос. 2007. № 5 (62). С. 111-133.
Новгородцев П.И. Об общественном идеале. М. : Пресса, 1991. 640 с.
Печерская Н.В. Метаморфозы справедливости: историко-этимологический анализ понятия справедливости в русской культуре // Полис. 2001. № 2. С. 132-146.
Клишас А.А. Юридический код государства. М. : Междунар. отношения, 2019. 760 с.
Петражицкий Л.И. Введение в науку политики права // Петражицкий Л.И. Теория и политика права. Избранные труды. СПб. : Юридическая книга, 2010. С. 3-186.