Born by the Revolution: The Professional Community of Historians of Asian Russia in the Grip of the Civil War
The history of higher education, science, and academia in the Asian part of Russia has been extensively covered in historiography. Historians have focused on various aspects of these phenomena in connection with social, cultural, economic, as well as political and ideological processes. In most cases, these processes have been approached from two different perspectives. The first one focuses on the center-periphery relations and entails a comparison of the provincial processes with what was happening in the center of Russia. The second concentrates on regional and local processes, including at the micro level. However, the period of the Revolution of 1917 and the Civil War (1918-1920) in the history of Asiatic Russia is of particular importance for the scientific and educational complex of the region in general and for its social sciences and humanities segment, in particular. The authors' focus is history. Historical research itself, education, science, and the corporation of historians in the paradigm of that period played the most important structure-forming roles. The political, ideological, and sociocultural implications of historical research (the formation of the historical consciousness, civic and political identity and culture, ideological attitudes, moral values, patriotism) are difficult to overestimate. In the period of uncertainty of the development of both the country as a whole and its Asiatic periphery (when the outcome of the armed confrontation was not obvious to anyone), the role of historians in different spheres of the state and society grows, they become important actors of key processes, epitomized by the so-called "third the role of universities". The study of these aspects of historians' activities, the mechanisms of their interaction, the influence on the system of social interactions and other aspects, foregrounds this new trend in historical research. The work is written on the basis of a wide range of historical sources: official documents and materials (laws and regulations on the organization of higher education and science); archival materials (most of them are first introduced into academic discourse) - organizational, administrative records that reflect daily activities of universities and research institutions; materials of regional and local periodicals; sources of personal origin; historiography of the Asiatic periphery. In the course of the study, the authors come to the conclusion that the initiative to develop historical research, academic institutions, strengthen the "third role" of universities and scientific communities was generated both "bottom-up" and "top-down". Both historians and public legal entities, that is authorities at all levels, benefited in these relations.
Keywords
historical education,
science,
historians,
Revolution,
Civil War,
Siberia,
Far EastAuthors
Khaminov Dmitry V. | Tomsk State University; Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics | khaminov@mail.ru |
Sorokin Alexander N. | Tyumen State University | soranhist@yandex.ru |
Всего: 2
References
Гордина Е.Д. История как инструмент патриотического воспитания в СССР накануне и в начале Великой Отечественной войны // Препо давание истории в школе. 2010. № 3. С. 9-13.
Гордон А.В. Восстановление исторического образования (1934-2004) // Философский век. Альманах. СПб., 2005. Вып. 29, т. 2. С. 271-278.
Сидорова Л. А. Советские историки послевоенного поколения: собирательный образ и индивидуализирующие черты // История и истори ки. Историографический ежегодник. 2004. М. : Наука, 2005. С. 208-223.
Kimerling A. Political Campaigns of the Stalin Period: Their Content, Peculiarities and Structure (April 11, 2014). Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP 42/HUM/2014. URL: https://ssrn.com/abstract=2423717 (дата обращения: 14.01.2020).
Ушмаева К.А. Историки и власть на Юге России (1917-2000 гг.). Ставрополь : Изд-во СГУ, 2006. 367 с.
Хаминов Д.В., Некрылов С.А., Фоминых С.Ф. Институционализация исторического знания на территории Азиатской России в досовет ский период // Былые годы. 2014. № 33 (3). С. 430-436.
Стенографические отчеты Государственной Думы Российской империи. Заседания 29-52 (с 22 января по 19 марта 1914 г.) / Гос. Дума, четвертый созыв, 1914 г., сессия вторая. СПб. : Гос. тип., 1914.
Постановление Временного правительства от 1 июля 1917 г. // Вестник Временного правительства. Петроград. 1917. Воскресенье, 23 июля (5 августа). № 112 (158). С. 1.
Профессора Томского университета: Биографический словарь. Вып. 1. 1888-1917 / отв. ред. С.Ф. Фоминых. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1996. 288 с.
Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию : учеб. пособие для вузов. М. : Школа-Пресс, 1995. 448 с.
Профессора Томского университета: Биографический словарь / отв. ред. С.Ф. Фоминых. Т. 2. 1917-1945. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1998. 544 с.
Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. Р-815. Оп. 1. Д. 80.
Архив Музея истории ТГУ. Ф. «Общество этнографии, истории и археологии Томского университета». Оп. 1. Д. «Докладная записка Общества этнографии, истории и археологии Томского университета от 10 декабря 1918 г.».
Сибирская жизнь. Ежедневная газета (Томск). 1919.
Государственный архив Новосибирской области (ГАНО). Ф. Р-1. Оп. 1. Д. 474.
Народная газета. Ежедневная газета (Томск). 1919.
Вестник Томской губернии. Ежедневная газета (Томск). 1919 г.
Декрет СНК РСФСР от 4 марта 1921 г. «О плане организации факультетов Общественных наук российских университетов» // Собрание узаконений РСФСР. 1921. № 19. Ст. 117.
Дело. Ежедневная газета (Иркутск). 1918.
Государственный архив Иркутской области. Ф. Р-71. Оп. 1. Д. 1.
Иркутский государственный университет: ректоры, деканы, профессора (1918-1998) / сост. С.И. Кузнецов. Иркутск : Изд-во Иркут. унта, 1998. 396 с.
ГАИО. Ф. Р-71. Оп. 1. Д. 69.
ГАИО. Ф. Р-71. Оп. 1. Д. 32.
Репрессированное востоковедение: востоковеды, подвергшиеся репрессиям в 20-50-е годы: ч. 1 / сост. Я.В. Васильков, А.М. Гришина, Ф.Ф. Перченок // Народы Азии и Африки. 1990. № 4. С. 113-125.
Петрушин Ю.А. Сибиревед В.И. Огородников // Четвертые Романовские чтения : материалы науч. конф. Иркутск : Изд-во Иркут. ун-та, 2008. С. 106-108.
Малявина Л.С. Роль ученых Урала и «белой» Сибири в развитии высшей школы и науки Дальнего Востока России (1918-1922 гг.) // Вестник Томского государственного университета. История. 2010. № 3 (11). С. 57-71.
Некрылов С. А., Фоминых С.Ф., Маркевич Н.Г., Меркулов С. А. Из истории института исследования Сибири // Журналы заседаний совета Института исследования Сибири (13 ноября 1919 г. - 16 сентября 1920 г.) / отв. ред. С.Ф. Фоминых. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2008. С. 5-43.
Расколец В.В. Подготовка и проведение съезда по организации Института исследования Сибири: октябрь 1917 - январь 1919 г. // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 403. C. 117-123.
Труды съезда по организации Института исследования Сибири / изд. под набл. председателя съезда профессора. Б. П. Вейнберга. Томск : Тип. Сибирского Товарищества печатного дела и Дома трудолюбия, 1919. 460 с.
ГАТО. Ф. Р-26. Оп. 1. Д. 23.
ГАТО. Ф. Р-26. Оп. 1. Д. 24.
ГАТО. Ф. Р-26. Оп. 1. Д. 14.
Грибовский М.В. Политическая активность «левой» университетской профессуры в России в конце XIX - начале XX веков // Новый исторический вестник. 2015. № 2 (44). С. 54-71.
Некрылов С. А., Грибовский М.В. Сибирская профессура рубежа XIX-XX веков: Социальный и политический портрет // Новый исторический вестник. 2018. № 1 (55). С. 21-37.