Philosophy as a Model of Dialogue: The Concept "Death of Father" in the Connotations of the Contemporary Humanities | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 459. DOI: 10.17223/15617793/459/8

Philosophy as a Model of Dialogue: The Concept "Death of Father" in the Connotations of the Contemporary Humanities

The author of the article solves the problem of substantiating the repressive character of the neoliberal sociocultural state of the subject in global multicultural capitalism and forming a dialogical model of philosophy as a positive alternative to alienation and identity crisis. The state of the crisis is designated in the framework of the postmodern discourse as "emptiness", "gaping", "rhizome". The main important methodological guidelines for the study were: Alain Badiou's school of psychic and political economy, the Ljubljana school of post-Lacan analysis of the relationship between the real and the symbolic (Slavoj Zizek, Mladen Dolar), Jean Baudrillard's and Benno Hubner's social phenomenology and aesthetics. The author analyzes the contemporary economic, psychoanalytic and aesthetic materials employing the methods of structural psychoanalysis, semiotic analysis, hermeneutic interpretation and philosophical comparative studies. She structures the symbolic order of the hegemony of globalism as a complex formation of three elements: economic (universal market), mental ("Death of Father", or loss of a vertical figure of control and signification), and sensual-aesthetic (transgression of desire, translation of desire into the automatic regime of a "machine", forced aesthetics, pleasure from the Other, etc.). "Death of Father" is defined as a neoliberal crisis of tradition, leading to a new totalitarianism within the framework of globalism due to voluntary self-censorship and digital control. In the course of the analysis of the relationship between the "Father" (tradition) and the "Son" (subject) as figures to which the concepts of "donor" and "recipient" correspond in semiotics, the author comes to the conclusion that it is necessary to return to the "Father" at a new dialectical turn based on the synthesis of traditionalism (diversity) and universalism (unity). The interaction between the subject and tradition is seen as a process of deliberate fusion of lacks in the philosophy of dialogue. Dialogue appears as the identification of a subject with a symptom (community with the mortality of the Other) outside the chain of signifiers. The tradition presented in the concept "Return of Father" is seen as a lack, symptom, solidarity ("Son") experienced individually as a poetic myth and critically rethought collectively as a principle of social community. Philosophy as a dialogue is a worldview context within which ethical and civilizational principles are synthesized on the basis of two procedures of truth: the phenomenological shift of attention from an object to consciousness and the subjective articulation of values in philosophical hermeneutics.

Download file
Counter downloads: 69

Keywords

philosophy, dialogue, Father, universalism, traditionalism, globalism, lack, hegemony, phenomenology, hermeneutics

Authors

NameOrganizationE-mail
Bilchenko Yevgenia V.National Pedagogical Drahomanov University; National Academy of Culture and Arts Management; Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraineyevzhik80@gmail.com
Всего: 1

References

Бадью А. Апостол Павел Обоснование универсализма / пер. О. Головой. М. ; СПб. : Моск. филос. фонд; Университетская книга, 1999. 94 с.
Лакан Ж. Семинары, Книга 17: Изнанка психоанализа (1969/70) / пер. с фр. А. Черноглазова. М. : Гнозис; Логос, 2008. 272 с.
Zizek S. Das Ende der Menschlichkeit. URL: https://www.nzz.ch/feuilleton/digitalisierung-das-ende-der-menschlichkeit-ld.1312112
Габермас Ю. Фшософський дискурс Модерну / пер. з шм. В.М. Куплша. К. : Четверта хвиля, 2001. 424 с.
Маркузе Г. Критическая теория общества: Избранные работы по философии и социальной критике / пер. с англ. А.А. Юдина. М. : ACT; Астрель, 2011. 382 [2] с.
Хюбнер Б. Произвольный этоc и принудительность эстетики / пер. с нем. А. Лаврухина. Минск : Пропилеи, 2000. 152 с.
Бадью А. Манифест философии / пер. с фр. В. Лапицкого. СПб. : Machina, 2003. 182 с.
Тиллих П. Избранное: Теология культуры : пер. с англ. М. : Юрист, 1995. 479 с.
Гуссерль Е. Криза европейського людства i фiлософiя // Фшософська i соцюлопчна думка. 1996. № 7-8. С. 35-68.
Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества. М. : Правда, 1989. 608 с.
Жижек С. Добро пожаловать в пустыню Реального / пер. с англ. А. Смирного. М. : Фонд «Прагматика культуры», 2002. 160 с.
Хайдеггер М. Путь к языку / пер. с нем. В.В. Бибихина // Время и бытие: Статьи и выступления / сост., пер. с нем., вступ. ст., примеч., темат. указ. и указ. имен В.В. Бибихина. М. : Республика, 1993. С. 259-273.
Якобсон Р.О. Избранные работы. М. : Прогресс, 1985. 460 c.
Ницше Ф. Так говорил Заратустра. Книга для всех и ни для кого // Сочинения : в 2 т.: пер.с нем. М. : Мысль, 1990. Т. 2. С. 5-237.
Пастернак Б. Избранное : в 2 т. Т. 2: Доктор Живаго : Роман. СПб. : Кристалл, 1999.
Витгенштейн Л. Логико-философский трактат // Витгенштейн Л. Философские работы. Ч. 1 / пер. с нем.; сост., вступ. ст., примеч. М.С. Козловой; пер. М.С. Козловой, Ю.А. Асеева. М., 1994. 612 с.
Мандельштам О. Шум времени: Воспоминания. Статьи. Очерки. СПб. : Азбука, 1999. 384 с.
Библер В.С. Нравственность. Культура. Современность: (Философские размышления о жизненных проблемах). М. : Знание, 1990. С. 45. (Новое в жизни, науке, технике. Серия: Этика. № 4).
Гегель Г.В.Ф. Лекции по эстетике: Книга первая / пер. с нем. В.Г. Столпнера. М. : Гос. социал.-экон. изд-во, 1938. 94 с. (Сочинения. Т. XIV).
Жижек С. Дражливий суб'ект: вщсутнш центр пол™чно1 онтологи / пер. з англ. Р.Й. Димерець. Ки1в : ППС-2002, 2008. 510 с.
Делёз Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М. : Институт экспериментальной социологии ; СПб. : Алетейя, 1998. 288 с.
Baudrillard J. Ecstasy of Communication // The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture / ed. by H. Foster. Port Townsend : Bay Press, 1983. P. 126-133.
Брюкнер П. Тирания покаяния. Эссе о западном мазохизме / пер. с фр. С. Дубина. СПб. : Изд-во Ивана Лимбаха, 2009. 239 с.
Жижек С. Как наслаждаться посредством Другого. Культурная логика многонационального капитализма / пер. с англ. А. Смирнова. СПб. : Алетейя, 2019. 104 с.
Миллер Ж.-А. Введение в клинику лакановского психоанализа. Девять испанских лекций / пер. с исп. Н. Муравьева. М. : Логос-Гнозис, проект letterra.org, 2017. 184 с.
Жижек С. Киногид извращенца. Идеология (с русскими субтитрами). URL: https://www.youtube.com/watch?v=AZvJLzsxWtc
Бадью А. Этика: Очерк о сознании Зла / пер. с фр. В.Е. Лапицкого. СПб. : Machina, 2006. 126 с.
Адорно Т. Исследование авторитарной личности: пер. с нем. М. : Серебряные нити, 2001. 416 с.
Бодрийяр Ж. Прозрачность зла: пер. с фр. Л. Любарской, Е. Марковской. М. : Добросвет, 2000. 258 с.
Лакан Ж. Семинары. Кн. 7: Этика психоанализа. М. : ГнозисЛогос, 2006. 416 с.
Элиаде М. Избранные сочинения: Миф о вечном возвращении; Образы и символы; Священное и мирское / пер. с фр. Н. К. Грабовского и др. М. : Ладомир, 2000. 414 с.
Кундера М. Нарушенные завещания: Эссе: пер. с фр. М. Таймановой. СПб. : Азбука-классика, 2008. 288 с.
Лотман Ю.М. Проблема византийского влияния на русскую культуру в типологическом освещении // Византия и Русь. М. : Наука, 1989. С. 227-235.
Топоров В.Н. Текст города-девы и города-блудницы в мифологическом аспекте // Исследования по структуре текста. М., 1987. С. 121-132.
Карсавин Л.П. Пролегомены к учению о личности // Путь. 1928. № 12 (август). С. 32-46. URL: http://odinblago.ru/path/12/2/
Лотман Ю.М. Современность между Востоком и Западом // Знамя. 1997. № 9. С. 152-157.
Соловьёв B.C. Сочинения : в 2 т. / общ. ред. и сост. А.В. Гульн, А.Ф. Лосева; примеч. С.Л. Кравца и др. М. : Мысль, 1990. Т. 2. 822 с.
Кэмпбелл Дж. Герой с тысячью лицами: миф. Архетип. Бессознательное: пер. с англ. Киев : София, Ltd., 1997. 336 с.
Тиллих П. Мужество быть / пер. с англ. О. Седаковой. Киев : Дух i лгтера, 2013 г. 194 с.
Камю А. Миф о Сизифе. Бунтарь. М. : Попурри, 2000. 544 с.
Тертуллиан. О плоти христа / общая редакция и составление А.А. Столярова. М., 1994. URL: http://www.tertullian.org/russian/de_carne_ christi_rus.htm
Померанц Г. Открытость бездне. Встречи с Достоевским. URL: http://maxima-library.org/izbrannoe/b/244310?format=read#ctrlpanelcontainer
Гадамер Г.-Г. До проблематики саморозумшня. Герменевтичний внесок у питання демiфологiзацil / пер. з шм. М. Кушшра // 1стина i метод : у 2 т. Т. 2: Доповнення. Покажчики / пер. з шм. М. Кушшра. Киев : Юшверс, 2000. С. 111-121.
Долар М. С первого взгляда / пер. с англ. А. Смирнова // Долар М., Божович М., Зупанчич А. Любовная машина; Лакан и Спиноза; Комедия любви. СПб. : Алетейя, 2020. С. 5-40.
Цветаева М. Письма к Константину Родзевичу / сост. Е.Б. Коркина. Ульяновск : Ульян. Дом печати, 2001. 200 с.
Толстой Л.Н. Собрание сочинений : в 12 т. Т. 8: Анна Каренина. Роман в восьми частях. Ч. 1-4. М. : Художественная л^ература, 1974. 480 с.
Бродский И. Письма римскому другу: Стихотворения. СПб. : Азбука-классика, 2001. 288 с.
 Philosophy as a Model of Dialogue: The Concept

Philosophy as a Model of Dialogue: The Concept "Death of Father" in the Connotations of the Contemporary Humanities | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 459. DOI: 10.17223/15617793/459/8

Download full-text version
Counter downloads: 2531