Pedagogical Approaches of Teaching ESP Based on ICT
The process of globalization and computerization, harmonization with the European system of higher education, laws and regulations of educational authorities require enhancement of methods of teaching a foreign language in the context of using ICT in higher education institutions. To achieve this goal, it is necessary to review the tools and pedagogical approaches educators use to teach ESP (English for Specific Purposes). The aim of this article is to identify all the advantages of ICT tools (based on the developed online course "English for Lawyers") for improving the methodology of teaching ESP at a university in the implementation of comprehensive, competency-based, integrated, project-based, research-based, and individual approaches. The research was based on a systematic approach to finding out all electronic learning resources used in Russia and systematizing the advantages of ICT for teaching English. Systematization, analysis, and generalization of the practice of using ICT tools and pedagogical approaches for teaching ESP became the basis for the development of the online course "English for Lawyers" that could help to determine the main pedagogical approaches for improving the methodology of teaching ESP. All electronic educational resources that are currently used by teachers in higher education institutions when teaching ESP in Russia are considered. The advantages and disadvantages of ICT tools were identified. The online course "English for Lawyers" was developed, which demonstrated the feasibility of using one educational platform instead of several web 2.0 resources to create an authentic information and educational environment. The author substantiates pedagogical approaches (complex, competence-based, integrated, project-based, research-based, and individual) that are necessary for training highly qualified and competent specialists with knowledge of a foreign language. At the same time, the advantages of using the information system for the teacher (course modification, course adjustment for the group's capabilities, automatic verification, development of all types of speech activity) were identified. Results based on the experiment can be useful for university teacher-methodologists when developing and implementing flexible and adaptive differentiated curricula into modern vocational education in Russia.
Keywords
teaching ESP,
ICT,
pedagogical approaches,
information educational environmentAuthors
Burimskaya Diana V. | Higher School of Economics | dburimskaya@hse.ru |
Всего: 1
References
Авраменко А.П. Методика применения мобильных технологий в преподавании иностранных языков: этапы развития и современные тенден ции // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2013. Т. 17, № 6. С. 36-42.
Агальцова Д.В. Разработка авторских интерактивных приложений по английскому языку средствами Learning Apps // Педагогическая информатика. 2015. № 4. С. 65-69.
Алексеева М.П. Интерактивные мультимедийные обучающие программы по английскому языку и возможности их использования в тех ническом вузе // Информатика и образование. 2006. № 12. C. 90-96.
Бекасов И.К. Совершенствование иноязычной коммуникативной компетенции студентов с использованием видеоконференцсвязи // Из вестия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2007. Т. 17, № 43-2. С. 42-46.
Денисова С. А. Этапы формирования учебно-познавательного компонента иноязычной коммуникативной компетенции студентов на основе современных информационных технологий // Социально-экономические явления и процессы. 2014. Т. 9, № 12. С. 269-275.
Евстигнеева И.А. Формирование дискурсивной компетенции студентов языковых вузов на основе современных интернет-технологий // Язык и культура. 2013. № 1 (21). С. 74-82.
Ежиков Д.А. Методические условия развития речевых умений студентов неязыкового вуза посредством синхронной видео-интернеткоммуникации // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 6 (122). С. 75-79.
Капранчикова К.В. Мобильные технологии в обучении иностранному языку студентов нелингвистических направлений подготовки // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 84-94.
Кондратенко Б. А. Персонализация профессионального обучения с использованием информационных и коммуникационных технологий // Экономика, статистика и информатика. Вестник УМО. 2015. № 5. С. 8-13.
Попова А.В. Обучение технике чтения в мультимедийной среде как проблема методики // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2011. № 3 (95). С. 93-96.
Алексеева М.П. Метод телекоммуникационных проектов как основа формирования межкультурной коммуникативной компетенции обучающихся // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2009. № 3. С. 50-52.
Коляда М.Г., Носков М.В. Телекоммуникационный проект как эффективная форма организации компьютерно-коммуникационного обучения студентов // Информатика и образование. 2016. № 7 (276). С. 72-74.
Буренкова Д.Ю. Инструменты практической реализации CLIL-технологии в вузе // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2015. № 4 (23). С. 50-56.
Герова Н.В., Ежик И.Г. Организация учебного информационного взаимодействия в группе на базе ИКТ при обучении английскому языку курсантов в военном вузе // Педагогическое образование в России. 2013. № 5. С. 210-215.
Смирнова Е.В. Электронное средство учебного назначения - современный компонент управления речевой иноязычной деятельностью // Актуальные проблемы экономики и управления. 2017. № 2 (14). С. 90-93.
Скибицкий Э.Г., Егоров В.В. Интеграционные процессы в системе высшего профессионального образования // Влияние модернизации общественных и корпоративных финансов на структуру и содержание программ непрерывного профессионального образования в области экономики и менеджмента : сб. науч. тр. по материалам Междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. Н.В. Фадейкиной. 2012. С. 284-294.
Ball Ph. What is CLIL? URL: http://www.onestopenglish.com/clil/methodology/ articles/article-what-is-clil/500453.article
Coyle D., Hood Ph., March D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. 170 p.
Mehisto P., Marsh D., Frigols M. Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford : Macmillan, 2008.
Meyer O. Introducing the CLIL Pyramid: Key Strategies and Principles for Quality CLIL Planning and Teaching. Basic Issues in EFL-Teaching and Learning. 2010. Р. 11-29.
Smith U. English as a Lingua Franca in Higher Education. A Longitudinal Study of Classroom Discourse. Berlin : De Gruyter Publ., 2010. 150 p.
Афанасьева О.Ю. Коммуникативное образование студентов педагогических вузов на основе идеи междисциплинарности // Педагогическое образование и наука. 2006. № 2. С. 24-28.
Криворотова Т.А. Интеграция как фактор развития нового качества образования // Экономика. Право. Образование: региональный аспект. Нижний Новгород : Изд-во Гладкова О.В., 2010. С. 233-238.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М., 2004. 390с.
Graham C.R. Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions // Bonk C.J., Graham C.R. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA : Pfeiffer Publishing, 2006. P. 3-21.
Поташник М.М. Управление качеством образования: Практикоориентированная монография и методическое пособие. М., 2006. 448 с.
Чистобаева А.Ю. Интегративно-целостный подход как методологическая ориентация процесса формирования компетенций в сфере профессионального общения будущих педагогов // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. № 8 (август). С. 71-81. DOI: 10.24422/MCIT0.2017.8.6965
Салехова Л.Л., Григорьева К.С. Content and Language Integrated Learning как основа формирования профессиональной иноязычной компетенции студентов технических вузов // Иностранный язык для профессиональных целей: традиции и инновации : сб. ст. II заоч. рес-публ. симпоз. Казань, 2013. С. 89-94.
Буримская Д.В. Обучение студентов иностранному языку на базе ИКТ // Информационное общество. 2017. № 6. С. 61-67.
Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании : учеб. пособие. М., 2013.