Assessment of University Students' Engagement in the Implementation of Test Standards of the GTO Complex
The aim of the study is to assess students' engagement in the activities on performing the standards of the GTO (Ready for Labour and Defence physical culture training program) testing. This engagement implies a set of behavioral and socio-psychological characteristics of an individual manifested in their physical and psychological readiness to meet the standards of physical fitness and motivation to perform tasks while showing maximum (or close to maximum) effort and a positive emotional attitude. Summarizing the proposed approaches to assessing "engagement", the following components were identified: emotional, motivational, activity-based, and effective. First- to fourth-year university students-48 males and 80 females-participated the study. The methods employed were: pedagogical testing, questionnaires, mathematical statistics. The results of the survey showed heterogeneous emotional responses of people that came to the GTO standards testing center to participation in the event: 48% of the respondents noted the predominance of positive emotions, 52% of negative ones. The study of motives showed that 57% of the respondents had positive internal motives, and 43% had motives related to the possibility of avoiding negative consequences. A comparative analysis of the performance of test tasks by young men with different attitudes to participation in this event showed significantly better values for students that showed positive emotions. Female test results do not differ significantly. According to the students, the barriers that prevent young people's active participation in the activities to perform the standard tests of the GTO complex are lack of motivation, lack of confidence in their abilities, low self-esteem of their abilities and fear for their health, unwillingness to leave the comfort zone, insufficient prestige of this form of assessment of the state of physical fitness among young people. A correlation was found between the manifestation of students' internal motivation-the desire to test their strength-and a positive emotional attitude to it (r=0.60), as well as a subjective sense of readiness to perform test tasks (r=0.58). Students who have experience of sports activities in the past and present are more likely to feel physically ready to perform test tasks (r=0.68) and recommend that everyone else take part in such activities (r=0.66). Factors that contribute to young people's participation in activities to meet the standards of the GTO complex are: experience in competitive activities, experience in physical culture and sports, material and moral incentives. Engagement, as a combination of physical and mental energy expended to acquire a certain experience, has been shown in different contexts: under both administrative influence and internal personal motives.
Keywords
engagement,
physical fitness,
physical activity,
student youth,
emotional response,
motivation,
GTOAuthors
Pashchenko Lena G. | Nizhnevartovsk State University | lenanv2008@yandex.ru |
Всего: 1
References
Федеральный проект «Спорт - норма жизни» // Утвержден проектным комитетом по национальному проекту «Демография» в ГИИС «Электронный бюджет» 29 апреля 2019 года. URL: https://www.minsport.gov.ru/activities/fedprosport/
Physical activity and health in Europe: evidence for action / ed. by N. Cavill, S. Kahlmeier, F. Racioppi. URL: https://www.euro.who.int/ru/healthtopics/disease-prevention/physical-activity/publications/2006/physical-activity-and-health-in-europe-evidence-for-action
Мещеряков С.П., Егорычев А.О. Мониторинг физической подготовленности студентов : учеб.-метод. пособие. М. : Издательский центр РГУ нефти и газа (НИУ) имени И.М. Губкина, 2018. С. 6.
Головина И.Ю., Николаева В.С. Анализ системы физического воспитания в школах и высших учебных заведениях США // Наука - 2020. Физическая культура, спорт, туризм: проблемы и перспективы. 2019. № 4 (29). С. 54-60.
Сычев А.В., Синельников О.А., Хасти П.А. Программы тестирования уровня физической подготовленности школьников в Соединенных Штатах Америки // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2006. № 6. С. 21-26.
FitnessGram. Health-related fitness components. URL: https://fitnessgram.net/assessment/#el-cd22cdde
Yang Bai, Pedro F. Saint-Maurice, Gregory J. Welk, Daniel W. Russell, Kelly Allums-Featherston, Norma Candelaria. The Longitudinal Impact of NFL PLAY 60 Programming on Youth Aerobic Capacity and BMI // American Journal of Preventive Medicine. 2017. Vol. 52, is. 3. P. 311-323. DOI: 10.1016/j.amepre.2016.10.009
Абалян А.Г., Долматова Т.В., Фомиченко Т.Г. Вовлечение населения в занятия физической культурой и спортом: анализ успешных прак тик на примере Великобритании // Вестник спортивной науки. 2018. № 5. С. 53-57.
Фурсов А.В., Синявский Н.И., Дмитриева Е.В., Герега Н.Н. Взаимодействие центра тестирования и образовательных организаций по внедрению комплекса ГТО // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2017. № 6 (148). С. 227-231.
Фурсов А.В., Синявский Н.И., Безноско Н.Н., Садыков Р.И. Онлайн-сервис в оценке кондиционного профиля развития физических качеств граждан по нормативам комплекса ГТО // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2017. № 11 (153). С. 280-284.
Пащенко Л.Г. Физическая активность и мотивы занятий физической культурой и спортом взрослого населения в России и за рубежом // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2017. № 3. С. 110-116.
Пащенко Л.Г. Субъективное отношение к состязательной деятельности участников студенческих соревнований // Теория и практика физической культуры. 2019. № 8. С. 66-68.
Лукьянов О.В., Бронер В.И., Васильев А.В. Категориальный аппарат психологии вовлеченности (аутентификации) // Сибирский психологический журнал. 2020. № 75. С. 39-52.
Ожегов С.И. Словарь русского языка / под ред. Н.Ю. Шведовой. М., 1984. С. 521.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. М., 1982. Т. III. С. 403.
Евгеньева А. П. Словарь русского языка : в 4 т. М. : Рус. яз., 1999. Т. 1. С. 191.
Вельмисова Д. В. Управление на основе ценностей как инструмент повышения вовлеченности персонала // Вестник факультета управления СПбГЭУ. 2017. № 1-2. С. 450-456.
Чуланова О.Л., Припасаева О.И. Вовлеченность персонала организации: основные подходы, базовые принципы, практика использования в работе с персоналом // Науковедение. 2016. Т. 8, № 2. DOI: 10.15862/127EVN216. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/127EVN216.pdf
Шевченко Н.П. Уголовная ответственность за вовлечение несовершеннолетнего в совершение преступления : автореф. дис.. канд. юрид. наук. Ставрополь, 2003. 32 с.
Фильченкова И.Ф. Методология и технологии вовлечения в инновационную деятельность преподавателей вуза : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Калининград, 2017. 44 с.
Малошонок Н.Г. Студенческая вовлеченность: почему важно изучать процесс обучения, а не только его результат? // Мониторинг университета. 2011. № 6. С. 11-21.
Малошонок Н.Г. Вовлеченность студентов в учебный процесс в российских вузах // Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
Кабачков В.А., Кузнецов В.А., Васильева Т.Н. Диагностика индивидуальных особенностей студентов, их отношения к физической культуре и осваиваемой профессии как факторов формирования здорового образа жизни // Вестник спортивной науки. 2015. № 6. С. 45-48.
Оськина Е.С., Леван Т.Н. Разработка инструментария Всероссийского социологического исследования вовлеченности обучающихся в занятия по предмету (дисциплине) «Физическая культура» // Ученые записки имени П.Ф. Лесгафта. 2016. № 4 (134). С. 198-207.
King A.C., Whitt-Glover M.C., Marquez D.X., Buman M.P. et al. Physical Activity Promotion. Highlights from the 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Systematic Review // Medicine & Science in Sports & Exercise. 2019. № 6 (51). P. 1340-1353.
Логинов С.И. Физическая активность студентов на Севере и стадии изменения поведения, связанного с выполнением физических упражнений // Теория и практика физической культуры. 2002. № 5. С. 39-43.
Логинов С.И. Физическая активность: методы оценки и коррекции. Сургут : Изд-во СурГУ, 2005. 342 с.
Фуряева Т.В., Хацкевич Т.А. Интернатура как фактор обеспечения образовательной вовлеченности будущих бакалавров в педагогическом университете // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 6. С. 68-73.
Малошонок Н.Г. Измерение студенческой вовлеченности: основные методы и их ограничения // Социология: методология, методы, математическое моделирование (4М). 2016. № 36. С. 177-199.
Kelly P., Matthews A., Foster C. Young and physically active: a blueprint for making physical activity appealing to youth. 2012. URL: http://www.euro.who.int/ru/publications/abstracts/young-and-physically-active-a-blueprint-for-making-physical-activity-appealing-to-youth
Kelly P., Cavill N., Foster C. An analysis of national approaches to promoting physical activity and sports in children and adolescents. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe, 2009. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1185082
Weiss M.R. Motivating kids in physical activity // President's Council on physical fitness and sports research digest. Series 3. 2000. № 11. P. 3-10. URL: https://doi. org/10.1037/e603522007-001
Пасовец Ю.М. Участие студенческой молодежи во Всероссийском физкультурно-спортивном комплексе «Готов к труду и обороне» (ГТО) // Известия ТулГУ. Физическая культура. Спорт. 2017. № 3. С. 53-63.
Baranowski T., Anderson C., Carmack C. Mediating variable framework in physical activity interventions. How are we doing? How might we do better? // American Journal of Preventive Medicine. 1998. № 15(4). P. 266-297.
Foster C., Cowburn G., Allender S. The views of children on the barriers and facilitators to participation in physical activity: a review of qualitative studies. London, National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE Public Health Collaborating Centre - Physical Activity), 2007. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Physical-activity-and-children-%3A-review-3-%3A-the-of-Allender-Cowburn/eff314f7c40af 88d9 561e19b679758e589fa074a