Virtualization of the Lifeworld: To the Contours of a New Paradigm
The article discusses the changing of the lifeworld under the influence of virtualization, the dominant tendency of the modern digital era. The main aim is to analyze the transformations of the lifeworld in the virtualization of human being, which determines the formation of a new sociocultural paradigm. The authors solve a twofold problem. Firstly, the semantic connotations of the concept "lifeworld" are restored from the point of view of the historical and philosophical tradition. A significant place is given to the conceptual analysis of the positions of E. Husserl, M. Heidegger, A. Schutz, J. Habermas and others. Secondly, they reveal the ontological, anthropological and axiological refractions of the lifeworld due to its fusion with the virtual environment. The methodological strategy is based on the potential of multivariate analysis, which includes a quadriga that combines objectivity, processuality, projectivity and environmental characteristics. The specific features of a virtualized lifeworld are analyzed taking into account the findings of both modern Western researchers: J. Sullins, S. Mehdizadeh, V. Miller, A. Clark, and Russian ones: M. Antipov, A. Voiskunsky, V. Volkov, I. Kasavin, N. Motroshilova, D. Martyanov, N. Smirnova, Zh. Toshchenko, V. Fedotova et al. The focus is on such phenomena of the virtualized lifeworld as "content viewers", "digital skills", knowledge rental, "double update". In describing the contours of the new paradigm, attention is drawn to the replacing of being with its virtual counterparts, creating quasi-events that accompany the constitution of a "different order" of reality. The authors substantiate an ambivalent assessment of the virtualization of the lifeworld, taking into account its positive and negative effects. An analysis of the transformations of the lifeworld in modern conditions is concretized by considering the impact of networked computer games on human consciousness, and shows a decrease in the meaningfulness of actions, the violation of identity and the illusion of the denial of mortality. The authors come to the conclusion that the virtualization of the lifeworld sets other sociocodes, transforming the entire system of connections and relations. Its ontological projection indicates the construction of a "different being" rather than an "everyday life" with significant temporal changes and a new kind of digital alienation. Anthropological transformations are caused by the emergence of a new form of sociality - the sociality of the network, a request to improve digital skills that ensure existence in the digital world. A digital person is associated with the need for a "double upgrade" and can position a completely different identity. Axiological transformations testify to the deformation of conceptual thinking, to the design of new criteria for success and forms of motivation, to the self-sufficiency of network communication.
Keywords
game,
value,
paradigm,
virtualization of lifeworld,
lifeworldAuthors
| Leshkevich Tatiana G. | Southern Federal University | leshkevicht@mail.ru |
| Kataeva Olga V. | Southern Federal University | olgakataeva@sfedu.ru |
Всего: 2
References
Антипов М.А. Категория «жизненный мир» в интерпретации воздействия сетевых компьютерных игр на сознание индивида // Kultura, psychologie a clovek. Sociologie cloveka. 2016. № 1. С. 68-71.
Новикова О.Н. Виртуализация жизненного мира человека в игровых практиках современности // Вестник Вятского государственного университета. 2016. № 12. С. 9-13.
Мотрошилова Н.В. Учение о жизненном мире и «кризис европейского человечества» // История философии: Запад-Россия-Восток (кн. 3: Философия XIX-XX в.). М. : Греко-латинский кабинет Ю.А. Шичалина, 1998. 448с.
Финк Э. Основные феномены человеческого бытия // Проблема человека в Западной философии. М. : Прогресс, 1988. С. 357-403.
Эльконин Д.Б. Психология игры. М. : Книга по требованию, 2013. 228 с.
Zurawski N. Virtual ethnicity. Studies on identity, Culture and the Internet. 2000. URL: http://www.uni-muenster.de/PeaCon/ zurawski/ ve.html
Mehdizadeh S. Self-Presentation 2.0: Narcissism and Self-Esteem on Facebook // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2010. № 13 (4). P. 357-364. URL: http://doi.org/10.1089/cyber.2009.0257
Sullins J. Information Technology and Moral Values. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2018 Edition) / E.N. Zalta (ed.). 2018. URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/it-moral-values/
Miller V. New Media, Networking and Phatic Culture. Convergence - The International Journal of Research into New Media Technologies. 2008. Vol. 14, № 4. P. 387-400.
Clark A. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. Oxford, England : Oxford University Press, 2004. 240 p.
Войскунский А.Е. Распределенность содействия в информационном обществе // Государство и граждане в электронной среде. 2017. Вып. 1. C. 308-314.
Ruppert E., Law J., Savage M. 'Reassembling Social Science Methods: The Challenge of Digital Devices', Theory, Culture & Society, Special Issue on The Social Life of Methods. 2013. № 30 (4). P. 22-46.
Лешкевич Т.Г. Цифровые трансформации эпохи в проекции их воздействия на современного человека // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. С. 103-109.
Бодрийар Ж. Войны в заливе не было // Художественный журнал. 1994. № 3. С. 10-37.
Журавлёва Е.Ю. Вызовы технологий «больших данных» для современных социогуманитарных наук // Вопросы философии. 2018. № 9. С. 50-59. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=2040&Itemid=52 (дата обращения: 21.11.2019).
Луман Н. Реальность массмедиа. М. : Праксис, 2005. 256 с.
Лешкевич Т.Г., Корытько М.Е. Жизненный мир и теория коммуникативной рациональности // Научная мысль Кавказа. Ростов н/Д : Издво СКНЦ ВШ ЮФУ, 2013. № 1. С.16-22
Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология. Введение в феноменологическую философию // Вопросы философии. 1992. № 7. С. 136-176.
Гуссерль Э. Логические исследования. Т. I: Пролегомены к чистой логике. М. : Академический проект, 2011. 253 с.
Хабермас Ю. От картин мира к жизненному миру // Вестник Московского университета. Сер. 7. Философия. 2010. № 1. С. 3-14.
Щюц А. О множественности реальностей // Социологическое обозрение. 2003. Т. 3, № 2. С. 3-34.
Хайдеггер М. Бытие и время. Харьков : Фолио, 2003. 509 с.
Шюц А. Смысловая структура повседневного мира. М. : Изд-во Институт Фонда «Общественное мнение», 2003. 390 с.
Щюц А. Структура повседневного мышления // Социологические исследования. 1988. Т. 2. С. 120-136.
Касавин И.Т. Мир науки и жизненный мир человека // Эпистемология & философия науки. 2005. Т. V, № 3. С. 5-11.
Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. СПб. : Наука; Ювента, 1999. 602с
Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология // Избранные работы. М. : Издательский дом «Территория будущего», 2005. 464 с.