Imagination in the Semiotics of Creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 460. DOI: 10.17223/15617793/460/10

Imagination in the Semiotics of Creativity

The research analyzes the concept of imagination set in the context of semiotics of creativity. It specifies the essence of this concept from the point of pragmatic, syntactic and semantic rules applied in imaginative thinking. The objectives of the research are to explicate the history of the concept of imagination; to define the role of imagination in the projective semiosis of reason, mind and perception; to identify the relationship between imagination and intuition in the creative act. The material of the research is the history of forms of philosophical and psychological reflection on "imagination", "intuition", "creativity" from I. Kant, G.W.F. Hegel, P.K. Engelmeyer, F. Dessauer, S.L. Rubinstein and up to the latest semiotics of creativity and technology. The research method is semiot-ic modeling, representing any phenomenon as a sign in receptive and projective semiosis, realizing as a complex, organized representation of contents in the substrates of sensory perception, mind and reason. In the receptive processes (in the acts of cognition and understanding), the order of representation is determined by the ascent from the reality to the concept: sensory perception, mind, reason. In projective processes (in acts of creativity, technology, interpretation, practice, etc.), the order of representation is reversed: from the concept (phantasm, image) to its logical-grammatical construction and to its physical embodiment in the form of an artifact. The study is built as an expansion and substantiation of the thesis that imagination is, firstly, the environment for the implementation of semiosis, and, secondly, it is one of the ways to remove uncertainty that arises both in reception and in projection. As an environment, imagination is revealed as a condition for the possibility of applying rules in the substrates of reason and mind and is defined as the sphere of the thinkable and imaginable, but impossible in the physical world. The uncertainty, in the epistemological sense, means the situations of knowledge about not knowing for receptive processes and not knowing about knowledge for projective processes. Removing the uncertainty, the imagination is revealed as an addition to reality within the framework of the semantic, syntactic and pragmatic rules of sensory perception, mind and reason. The analysis of imagination, as an addition to perception, is illustrated by the data of experimental psychology, in particular, the Zagorsk Experiment; as an addition to the mind by the concept of secondary modeling systems or semiological systems by Yu.M. Lotman and R. Barthes; as an addition to the reason by a comparative analysis of the concepts of intuition and imagination. The study concludes that the functional definition of imagination as an addition to reality at the levels of reason, mind and perception is justified both in the context of the theory of creativity, adhering to the model of "three-act", and in the context of semiotic ontology itself.

Download file
Counter downloads: 67

Keywords

projective semiosis, three-act, creativity, imagination, intuition

Authors

NameOrganizationE-mail
Nesterov Alexander Yu.Samara National Research Universityaynesterow@yandex.ru
Demina Anna I.Samara National Research Universityademina83@gmail.com
Всего: 2

References

Нестеров А.Ю. Семантические стратегии преодоления неопределенности интерпретации (на примере рецептивной эстетики и философии техники) // Философия науки. 2019. № 3 (82). С. 142-153.
Нестеров А.Ю. Исполнение в семиотике техники // Гуманитарный вектор. 2018. Т. 13, № 3. С. 111-118.
Бунге М. Интуиция и наука. М. : Прогресс, 1967. 188 с.
Нестеров А.Ю. Проблема определения понятия «фантастическое» // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 305. С. 35-41.
Энгельмейер П.К. Творческая личность и среда в области технических изобретений. СПб. : Образование, 1911. 116 с.
Лосский Н.О. Чувственная, интеллектуальная и мистическая интуиция. М. : Республика, 1995. 400 с.
Лапшин И.И. Философия изобретения и изобретение в философии: Введение в историю философии. 1922. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000886/index.shtml (дата обращения: 18.06.2020).
Лотман Ю. М. Анализ поэтического текста. Структура стиха. Ленинград : Просвещение, 1972.
Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М. : Искусство, 1970.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М. : Издательская группа «Прогресс»; «Универс», 1994. С. 72-130. URL: http://lib.ru/CULTURE/BART/barthes.txt_with-big-pictures.html (дата обращения: 15.06.2020).
Дубровский Д.И. Проблема сознания: Теория и критика альтернативных концепций. М. : ЛЕНАНД, 2019. 400 с.
Слепоглухонемота: исторические и методологические аспекты. Мифы и реальность. 2-е изд., доп. / ред., предисл. и прил. Д.И. Дубровский. М. : ИИнтелл, 2018. 194 с.
Strasburger H., Waldvogel B. Sight and Blindness in the Same Person: Gating in the Visual System // PsyCh Journal. 2015. № 4 (4). P. 178-185. DOI: 10.1002/pchj.109
Лурия А.Р. Основы нейропсихологии : учеб. пособие. М. : Академия, 2003. 384 с.
Zeman A., Dewar M., Della Sala S. Lives without imagery - Congenital aphantasia // Cortex. D0I:10.1016/j.cortex.2015.05.01
Нестеров А.Ю. Типы неопределенности в рецептивном и проективном семиозисе // Философия науки. 2020. № 2 (85). С. 28-44.
Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. Т. 3: Философия духа. М. : Мысль, 1977. 471 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2002.
Pearson J. The human imagination: the cognitive neuroscience of visual mental imagery // Nature Reviews Neuroscience. 2019. 20 (10). P. 624-634. DOI: 10.1038/s41583-019-0202-9
Кант И. Критика способности суждения. М. : Искусство, 1994. 367 с.
Катречко С.Л. Как возможно творческое воображение? // Воображение в свете философских рефлексий: Кантовская способность вооб ражения / отв. ред. С.Л. Катречко. 2-е изд. М. : ЦГИ, 2015. С. 11-26.
Васильев В.В. К вопросу о продуктивном воображении в философии Канта // Воображение в свете философских рефлексий: Кантовская способность воображения / отв. ред. С.Л. Катречко. 2-е изд. М. : ЦГИ, 2015. С. 29-34.
Никулин Д.В. Воображение // Новая философская энциклопедия. URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/ document/HASH754ea85445942f65080a75 (дата обращения: 15.06.2020).
Вунд В. Фантазия как основа искусства. СПб. : Издание т-ва М.О. Вольфа, 1914.
Кант И. Критика чистого разума. М. : Эксмо, 2013. 736 с.
 Imagination in the Semiotics of Creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 460. DOI: 10.17223/15617793/460/10

Imagination in the Semiotics of Creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 460. DOI: 10.17223/15617793/460/10

Download full-text version
Counter downloads: 1924