А Systemic and Structural Analysis of the Component Composition of the Content of Foreign-Language Education
The aim of the article is to undertake a systemic and structural analysis of the component composition of the content of foreign-language education. Achieving this aim contributes to solving a serious problem of conceptualising the need for a coherent modelling of all components of the content of foreign-language education in pursuit of its global target: a gradual development of students as multicultural language personalities. The aim of the article defines the content and sequence of the used works: the concept of the integrity of the didactic notion "educational content"; research papers on its design, implementation and quality assessment; the study of the emotional component of the content of foreign-language education and its role in the integral achievement of educational objectives. The study highlighted the systemic, structural, functional, personal, activity, value and emotional approaches to identifying the nature and determining the component composition of the content of education. The knowledge-paradigm concept of educational content and the views of the leading methodologists on the problems of the component composition of the content of foreign-language education were compared. Despite the differences in some positions, the attitudes were identified that allowed the authors to determine the set of components of the content of foreign-language education which are invariably tracked in various systems and concepts. Each of them necessarily contains "knowledge" (ideal), procedural, creative and attitude components. The controversial nature of some issues, related to the subject matter of the article, did not prevent the authors from tracing the key idea for this study: in addition to "intellectual" components, the content of foreign-language education also includes an emotional constituent. Based on this provision, the educational content structure has been improved. The modernized one includes a number of "intellectual" components (subject, procedural reproductive and procedural creative) and an emotional one. The novelty of this point of view lies in the embodiment of a kind of an extra-linguistic factor in the content of foreign-language education. It reflects the researchers' recognition of the need for an emotionally charged education that forms the value competence of students. The practical significance of the presented materials is that they can be used to make changes and additions to the content of foreign-language education that are aimed at forming the experience of students' emotional and value attitude to the world around them.
Keywords
systemic and structural analysis,
content of foreign-language educationAuthors
| Kuklina Svetlana S. | Vyatka State University | svstkuk47@gmail.com |
| Tatarinova Maya N. | Vyatka State University | mayya.tatarinova@mail.ru |
Всего: 2
References
Сергеева Н.Н., Копылова Е.В., Буянова Г.В. Модель обучения иностранному языку детей старшего дошкольного возраста в природадеятельностном контексте // Язык и культура. 2019. № 45. C. 250-263.
Ариян М.А., Шамов А.Н. Основы общей методики преподавания иностранных языков: теоретические и практические аспекты : учеб. пособие. М. : ФЛИНТА; Наука, 2017. 224 с.
Куклина С.С. Система организационных форм коллективной учебной деятельности в группе для овладения учащимися иноязычным общением. Киров : Изд-во ВятГГУ, 2007. 209 с.
Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика : учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М. : Филоматис, 2015. 480 с.
Методика обучения иностранным языкам в начальной и основной общеобразовательной школе : учеб. пособие / под ред. В.М. Филато ва). Ростов н/Д : Феникс, 2004. 416 с.
Коджаспирова Г.М. Педагогика в схемах, таблицах и опорных конспектах. М. : Айрис-Пресс, 2008. 256 с.
Гез Н.И., Ляховицкий М.В., Миролюбов А. А. и др. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М. : Высш. шк., 1982. 373 с.
Подласый И.П. Педагогика: 100 вопросов - 100 ответов : учеб. пособие. М. : ВЛАДОС-пресс, 2006. 365 с.
Леднёв В.С. Содержание образования. М. : Высш. шк., 1989. 360 с.
Бим-Бад Б.М., Петровский А.В. Образование в контексте социализации // Педагогика. 1996. № 1. С. 3-8.
Бабанский Ю.К. Избранные педагогические труды. М. : Педагогика, 1983. 560 с.
Волков И.П. Учим творчеству. М. : Просвещение, 1986. 336 с.
Педагогика. Учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / под ред. П. И. Пидкасистого. М. : Пе дагогическое общество России, 1998. 640 с.
Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М. : Педагогика, 1989. 560 с.
Занков Л.В. Избранные педагогические труды. М. : Дом педагогики, 1999. 608 с.
Wang N., Young T., Wilhite S.C., Marczyk G. Assessing students' emotional competence in higher education: development and validation of the widener emotional learning scale // Journal of Psychoeducational Assessment. 2011. № 29 (1). Р. 47-62.
Wegerif R. Dialogic, education and technology. Expanding the space of learning. University of Exeter, 2015. URL: https://www.researchgate.net/publication/248663573_Dialogic_Education_and_Technology_Expanding_the_space_of_learning
Maguire R., Egan A., Hyland P., Maguire P. Engaging students emotionally: the role of emotional intelligence in predicting cognitive and affec tive engagement in higher education // Higher Education Research & Development. 2017. № 36 (2). Р. 343-357.
Bocconi S., Panagiotis G. Kampylis, Punie Y. Innovating learning: Key elements for developing creative classrooms in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2012. 30 p. DOI: 10.2791/90566
Grant C.A., Chapman T.K. The Evolution of multicultural education in the United States: A Journey for human rights & social justice. Coopera tive learning in multicultural societies: Critical reflections. Turin : Papers from the IAIEIASCE Conference, 2008.
Хведченя Л.В. Теоретическое представление о содержании обучения иностранным языкам в системе высшей школы // Преподавание иностранных языков в вузах нефилологического профиля : материалы междунар. науч.-практ. конф. 27-28 нояб. 2009 г. / отв. ред. Л.В. Хведченя; редкол. О.И. Васючкова [и др.]. Минск : Изд-во БГУ, 2009. С. 71-75.
Бим И.Л. Модернизация структуры и содержания школьного языкового образования (ИЯ) // Иностранные языки в школе. 2005. № 2. С. 2-6.
Бим И.Л. Компетентностный подход к образованию и обучению иностранным языкам // Компетенции в образовании: опыт проектиро вания : сб. науч. трудов. М. : ИНЭК, 2007. С. 156-163.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика : учеб. пособие. М. : Академия, 2013. 336 с.
Проект научно-обоснованной концепции модернизации содержания и технологий преподавания предметной области Иностранные языки». URL: http://www.predmetconcept.ru/public/f48/download/Proekt_nauchno-obosnovannoj_koncepcii_modernizacii_ Inostrannyj _jazyk.pdf
Никитенко З.Н. Личностно-развивающее иноязычное образование в начальной школе. М. : Прометей, 2019. 356 с.
Пассов Е.И. Методика как теория и технология иноязычного образования. Елец : ЕГУ им. И.А. Бунина, 2010. Кн. 1. 543 с.
Ветчинова М.Н. Основные теории и концепции соизучения языка и культуры // Язык и культура. 2018.№ 43. С. 33-45.
Кунанбаева С.С. Теории и практика современного иноязычного образования. Алматы : Эдельвейс, 2010. 344 с.
Рогова Г.В. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в средней школе : пособие для учителя. М. : Просвещение, 1988. 224 с.
Миньяр-Белоручев Р.К. Методика обучения французскому языку : учеб. пособие. М. : Просвещение, 1990. 224 с.
Пассов Е.И. Теория методики: цель и содержание иноязычного образования. Кн. 5. Елец : Изд-во Елецкого ГУ им. И.А. Бунина, 2013. 452 с.
Лернер И.Я. Процесс обучения и его закономерности. М. : Знание, 1980. 96 с.
Дидактика средней школы: Некоторые проблемы современной дидактики / под ред. М.Н. Скаткина. М. : Просвещение, 1982. 319 с.