Representation of the Concept "Shame" in Female Autobiographical Discourse (On the Material of Dialect Communication)
The article aims to describe the concept "shame" (styd) in female dialect autobiographical discourse. The source of the research is the Tomsk Dialect Corpus that includes textual materials of dialectological expeditions to the villages of the Middle Ob basin from 1947 to 2019. The informants are women aged 55 years and over. A concept is a unit of consciousness that is represented by means of language. The conceptual, figurative and axiological components of the concept "shame" are analyzed. The gender factor is considered as one of the parameters that can determine the specifics of ideas about shame. "Shame" is one of the key concepts of culture. Its specificity is explained by the complexity of the phenomenon of shame, its social and psychological nature, its connection with human socialization, its dependence on cultural and historical factors, and its representation by verbal and non-verbal means. The units that represent the concept are shame (styd) and its derivatives: stydoba (shame), stydovishche (shame), stydno (shamefully), stydit' (to shame), stydlivyy (shamefaced), etc.; and lexical units: pozor (disgrace), kleymo (stigma), sram/stram (shame), stramota (shame), styd-stram (shame), sovestit'sya (to be ashamed), pozorit'sya (to disgrace oneself), stramit' (to shame), krasnet' (to blush), etc. There are also contexts in which the situation of shame is presented, but there are no special denominations for this. The research has revealed that, in the peasant culture, shame is considered as embarrassment, awkwardness, and disgrace, which are closely related to the physical, bodily component of a person. The appearance of a woman, her physiological characteristics, her behavior, her relationship with men, her unwillingness to work and do her household chores are most often shamed. The concept "shame" is associated with the concepts "guilt", "man", "woman", "family", "work", "death", "life", "wealth", "clothing", etc. Shame is interpreted metaphorically as fire, something that covers, envelops a person; the intimate parts of the body are also called "shame" in the dialect culture. The transformation of ideas about shame is explicated using the comparative constructions "earlier . . . now" and "then . . . now". Representatives of the older generation compare themselves with the modern generation, and shame can be one of the criteria for this comparison. Shame is a value-based emotion, which can be used to determine the values that exist in society. The change in attitudes to shame is due to temporal and spatial changes: what was previously thought shameful may cease to be such in another era. The spaces of the city and the village develop their own norms: what is shameful for the villager is not necessarily shameful for the city dweller.
Keywords
shame,
concept,
autobiographical story,
gender,
discourse,
dialect,
Middle Ob dialectsAuthors
| Voloshina Svetlana V. | Tomsk State University | vsv1304@yandex.ru |
| Tolstova Maria A. | Tomsk State University | tolstova_11@mail.ru |
Всего: 2
References
Изард К. Психология эмоций : пер. с англ. СПб. : Питер, 1999. 464 с. (Серия «Мастера психологии»).
Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб. : Питер, 2001. 752 с. (Серия «Мастера психологии»).
Горнаева С.В., Смотрова Т.Н. Специфика переживания вины и стыда у лиц с различными социально-психологическими характеристика ми // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2012. № 3. С. 28.
Данилова Ю.Н. Универсалии «совесть», «вина» и «стыд» в рефлексии русской философии // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 17 (346). С. 141-145.
Горнаева С.В. Вина и стыд в контексте психологической регуляции социального поведения личности // Мир науки, культуры, образова ния. 2012. № 2 (33). С. 47-49.
Гергилов Р.Е. Культурные детерминанты стыда // Обсерватория культуры. 2014. № 3. С. 107-114. URL: https://doi.org/10.25281/2072- 3156-2014-0-3-107-114
Смотрова Т.Н., Гриценко В.В. Методические основания кросскультурного исследования феноменов вины и стыда как регуляторов соци ального поведения // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2014. № 46. С. 191-198.
Боголюбова О.Н., Киселева Е.В. Переживание стыда: качественный анализ нарративов // Вестник СПбГУ. Серия 12. Психология. Социо логия. Педагогика. 2015. № 1. С. 38-52.
Карасева Е.В. Чувство стыда как регулятор поведения человека в обществе (на материале произведения М.М. Пришвина «Кащеева цепь») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12-3 (90). С. 529-532.
Смотрова Т.Н., Чаплыгина А. А. Вина и стыд как регуляторы социального поведения // Актуальные проблемы безопасности жизнедеятельности и физической культуры : сб. науч. статей факультета физической культуры и безопасности жизнедеятельности. Саратов, 2018. С. 224-230.
Бенедикт Р. Хризантема и меч : пер. с англ. М. : Рос. полит. энциклопедия, 2004. 256 с.
Плеханова Л.П. Стыд и страх как ключевые концепты русской языковой картины мира и нравственные категории национально-культурного сознания // Придите ко мне все труждающиеся и обремененные, и Я успокою вас : материалы Х111 Междунар. форума «Задонские Свято-Тихоновские образовательные чтения» / под. ред. Н.Я. Безбородовой, Н.В. Стюфляевой (отв. редактор). 2018. С. 137-140.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология : учебник. М. : Ин-т психологии РАН; Академический проект, 2000. 320 с.
Малахова С.А. Семантическая структура концепта «стыд» в русском поэтическом дискурсе // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2008. № 6. С. 80-85.
Скляр Е.С. Сравнительная характеристика концептов «смущение» и «стыд» в поэтических текстах А.А. Фета и Ф.И. Тютчева // Курское слово. 2008. № 5. С. 61-67.
Красавский Н.А. Эмоциональный концепт «Стыд» в романе Роберта Музиля «Душевные смуты воспитанника Тёрлеса» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 10 (95). С. 91-95.
Колмогорова А.В. Конкуренция и конфликт сложных концептов Гордость и Стыд как когнитивный базис стратегии дискредитации в современной политической коммуникации // Политическая лингвистика. 2014. № 1 (47). С. 76-83.
Погребняк Ю.В., Вань С. Структурно-семантические характеристики концепта «Стыд» в русской и китайской лингвокультурах (на материале пословиц, поговорок и фразеологизмов) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 9-10 (113). С. 96-100.
Антонова Л.Е. Языковое воплощение дискомфортных эмоций в современном русском языке (на примере стыда и сомнения) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2007. Т. 17, № 43-1. С. 21-27.
Меньшикова С.И. Концепт психического состояния «Стыд» и вербальные средства его выражения // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2007. № 7. С. 56-65.
Малахова С. А. Синонимический ряд концепта «Стыд» в русском языке // Альманах современной науки и образования. 2008. № 2-3. С. 147-149.
Дженкова Е.А. Концепты «Стыд» и «Вина» в русской и немецкой лингвокультурах : автореф. дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2005. 24 с.
Стефанский Е.Е. Стыд как особый вид иррационального страха (на материале русской, польской и чешской лингвокультур) // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Философия. Филология. 2008. № 1 (3). С. 181-189.
Малахова С.А. Личностно-эмоциональные концепты «Гордость» и «Стыд» в русской и английской лингвокультурах : автореф. дис. канд. филол. наук. Волгоград, 2009. 22 с.
Душенкова Т.Р. Понятия стыд и совесть в удмуртской лингвокультуре // Ежегодник финно-угорских исследований. 2012. № 4. С. 23-30.
Иванцова Е.В. Выбор объектов и источников изучения диалектной языковой личности // Демешкина Т.А., Тубалова И.В., Волошина С.В., Иванцова Е.В. Новые направления в русской диалектологии: Массовый открытый онлайн-курс. Томск : ТГУ, 2017. URL: Ьйр8://тоос.18и.ги/ги/?соиг8е8=новые-направления-в-русской-диалектологии (дата обращения: 24.06.2020).
Волкова Н.А., Ганичева С. А., Загуменнов А.В., Ильина Е.Н., Мельникова Н.Г. Народная речь Вологодского края: опыт мужского речевого портрета. Вологда; Череповец : Череповец. гос. ун-т, 2017. 232 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Вершининский словарь / гл. ред. О.И. Блинова. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2002. Т. 6. 454 с.
Словарь синонимов сибирского говора / [авт.-сост.: О.И. Блинова, М.Э. Гавар, М.А. Толстова; под ред. О.И. Блиновой]. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2016. 454 с.
Попова З.Д., Стернин И.А. Основные черты семантико-когнитивного подхода к языку // Антология концептов. Волгоград : Парадигма, 2005. Т. 1. С. 7-10.
Калиткина Г.В. «Стара, вот и рассказую всё..»: Дискурсивный корпус традиции и жанр «передача традиционной этики» // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2016. № 4 (42). C. 22-43.
Ильин Е.П. Психология совести: вина, стыд, раскаяние. СПб. : Питер, 2016. 288 с.
Гынгазова Л.Г. Интерпретационный потенциал соматизмов в описании картины мира языковой личности диалектоносителя // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2009. № 1 (5). С. 13-21.