University as a Cognitive Institution: The Target for Development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/8

University as a Cognitive Institution: The Target for Development

Universities and their future are considered in the socio-philosophical framework of a social institution conception. The key questions in this framework are: what (what kind of activity and what kind of relationship) is institutionalized in the form of a university; what the prospects for this activity are and how universities should change in order to remain an adequate institutional form for the developing activity. It is shown that the university arose as a result of the "institutionalization of intelligence" and it is a cognitive institution. Its uniqueness among other cognitive institutions is that it works on the level of bases: it constructs ideal objects, forms paradigms and ontologies. Social institutions are both "functional organs" of society and "organic social formations", i.e. their history is "packed" in their structure and functioning, and, if they currently "work poorly", then the problem cannot be solved by simple functional debugging. Institutions are sustainable and their modernization opportunities are limited, they are complexly related to values; their transformation takes the form of creating a new generation of organizations ("greenfield"), as organizations of the previous generation are often not amenable to reform. The authors distinguish three options for the modernization of a university: 1) overcoming the dysfunction of the university (it is brought in line with the needs of society); 2) "simple development" - complicating and updating activities and structures; 3) transformation - creating a "different" university as a crystallization center for new practices, types of relationships, and images of a person. The latter option is the formation of a new "ideal form" and the emergence of a new generation of universities; in this case, the university acts, paradoxically, as an institution of a yet non-existent society. It acts as a "test body", which seeks directions and paves the way for the formation of this society. The future of the university is considered in the framework of the formation of cognitive society. Symptoms of its emergence are the increase in the importance and scale of intellectual activity, the formation of collective intelligence structures, the creation of special cognitive technologies. The modern university is the epicenter of the formation of cognitive society, a "testing ground" for cognitive technologies and new forms of collective intelligence. The task for the development of the university is that it should become a key subject in the processes of the formation of cognitive society: it should generate a new agenda, deploy new practices, set the basis for the development of a person - comprehend their intentions, goals, directions. Currently existing universities do not correspond to this ideal image, which should be taken as a target for development.

Download file
Counter downloads: 65

Keywords

institution, cognitive institution, university, university modernization, ideal form, cognitive society

Authors

NameOrganizationE-mail
Efimov Valerii S.Siberian Federal Universityefimov.val@gmail.com
Lapteva Alla V.Siberian Federal Universityavlapteva@yandex.ru
Всего: 2

References

Barnett, R. Realizing the university in an age of supercomplexity. Buckingham : The Society for Research into Higher Education and Open Univer sity Press, 2000. 200 p.
Ефимов В.С., Лаптева А.В. Университет 4.0: философско-методологический анализ // Университетское управление: практика и анализ. 2017. № 1. С. 16-29.
Розин В.М. Становление и особенности социальных институтов. Культурно-исторический и методологический анализ. Изд. стереотип. М. : Книжный дом «Либроком», 2014. 154 с.
Ле Гофф Ж. Интеллектуалы в Средние века / пер. с франц. А. М. Руткевича. 2-е изд. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2003. 160 с.
Ефимов В.С., Лаптева А.В. Когнитивный университет: контуры будущего // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 6 (94). С. 18-29.
Crane D. Invisible colleges: diffusion of knowledge in scientific communities. Chicago : University of Chicago Press, 1972. 213 p.
Институты мышления: Цикл Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. 118 с.
Потемкин Н.А. Грамматические школы и школьные грамматики XII-XVII вв. как один из институтов европейского мышления // Инсти туты мышления: Цикл Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. С. 15-23.
Данилова В.Л. Cредневековый университет как институт мышления // Институты мышления: Цикл Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. С. 24-41.
Марача В.Г. Суд как институт мышления // Институты мышления: Цикл Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. С. 41-59.
Липкин А.И. Естественная наука как институт мышления // Институты мышления: Цикл Чтений памяти Г. П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. С. 72-82.
Афанасьев Г.Э. Фабрики мысли и интеллектуальные сети: две стратегии институциализации // Институты мышления: Цикл Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. Сборник материалов. М., 2012-2013. С. 82-95.
Зинченко А.П. Реплика в оппозицию замыслу и теме XVII Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. URL: https://www.fondgp.ru/old/lib/ cht-eniya/xvii/mat/abstracts/5.html (дата обращения: 20.01.2020).
Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка. М. : Педагогика-пресс, 1994. 526 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 1999. 352 с.
Богуславская С.М. Диалог в трудах М.М. Бахтина // Вестник ОГУ. 2011. № 7 (126). С. 17-23.
Библер В.С. Мышление как творчество. Введение в логику мысленного диалога. М. : Политиздат, 1975. 399 с.
Wissema J.G. Towards the Third Generation University: Managing the University in Transition. Cheltenham : Edward Elgar Publishing, 2009. 252 p.
Ясперс К. Идея университета. Минск : БГУ, 2006. 159 с.
Веблен Т. Теория праздного класса. М. : URSS, 2019. 368 с.
Мамардашвили М.К. Формы и содержание мышления. СПб. : Азбука; Азбука-Аттикус, 2011. 288 с.
Дюркгейм Э. Метод социологии // Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. Метод социологии. М. : Наука, 1990. С. 391-532.
Бэкон Ф. Новый органон. М. : РИПОЛ Классик, 2018. 364 с.
Декарт Р. Рассуждение о методе. СПб. : Азбука, 2018. 320 с.
Эльконин Б.Д. Введение в психологию развития (в традиции культурно-исторической теории Л.С. Выготского). М. : Тривола, 1994. 168 с.
Никитин В., Чудновский Ю. Основания иного. Киев : Оптима, 2011. 176 с.
Иноземцев В.Л. К теории постэкономической общественной формации. М., 1995. 330 с.
Кастельс М. Становление общества сетевых структур // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология / под ред. В.Л. Иноземцева. М. : Academia, 1999. С. 494-505.
Переслегин С.Б. Самоучитель игры на мировой шахматной доске. М. : АСТ; СПб. : Terra Fantastica, 2007. 619 с.
 University as a Cognitive Institution: The Target for Development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/8

University as a Cognitive Institution: The Target for Development | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/8

Download full-text version
Counter downloads: 863