New Forms of Political Participation: Prospects for Newsgames
The article considers the phenomenon of newsgames as a new form of political participation and analyzes the prospects of their spread in Russia. Materials for the analysis are a secondary analysis of data presented in scientific publications, the author's research on the analysis of the dynamics of newsgames development in Russia, as well as materials of the research "Level, Quality, Fullness of Life - A New Index of Social Development", carried out by the Center for Sociological and Internet Research, Saint Petersburg State University, in March 2020. It is proved that newsgames represent a new form of political participation, since clicking on the "start game" button can be considered as participation in a specific voting organized by particular mass media on the issue of the problematic nature of news. Participation in the game is a variant of a non-public statement, expression of a personal position, it can be considered as an action that is performed by individual citizens intended to demonstrate their own mobilization. The features of newsgames as a form of political participation are determined by the specifics of their functioning environment (virtual environment) and the nature of the media (combination of news and game). Newsgames represent the trend of virtual political participation as opposed to its traditional forms, and they are also one of the manifestations of the gamification trend. This form of participation is one of the mechanisms that ensure the integration of individuals (at their wish) into the network and streaming structures of modern society, and at the same time act as a tool for latent mobilization and audience retention by the Internet media. The correspondence of newsgames to the forms of social organization of modern society - network and streaming structures - makes it possible to predict their potential demand in the nearest future. Newsgames, as a new form of news reporting, allows going beyond the boundaries of conventional informing, suggesting a gentle "recruitment" of individuals for the needs of modern capitalism and at the same time providing them with certain benefits. Despite the fact that Russian newsgames cannot be considered a significant form of political participation yet, they should still be taken into account when measuring and characterizing individuals' involvement in political networks and streams.
Keywords
newsgames,
political participation,
gamification,
virtualization,
network and streaming structures,
social changeAuthors
| Orekh Ekaterina A. | Saint Petersburg State University | e.orekh@spbu.ru |
Всего: 1
References
Bogost I., Ferrari S., Schweizer B. Newsgames: Journalism at Play. Cambridge, MA : The MIT Press, 2010.
Sicart M. Newsgames: Theory and Design // Stevens S.M., Saldamarco S.J. (eds) Entertainment Computing - ICEC 2008. Lecture Notes in Com puter Science. Vol. 5309. Berlin; Heidelberg : Springer, 2008. P. 27-33. DOI: 10.1007/978-3-540-89222-9_4
Frasca G. F.A.Q. // Newsgaming.com. URL: http://newsgaming.com/faq.htm (дата обращения: 14.06.2020).
Иванько А.Ф., Козлова Л.В. Геймификация СМИ: Новостные игры // Вестник Московского государственного университета печати. 2016. № 1. С. 53-55.
Крашенинникова М.А., Зацепилина Ю.А. Игровые форматы в современных зарубежных онлайн-СМИ // Медиаскоп. 2019. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2577 (дата обращения: 14.06.2020). DOI: 10.30547/mediascope.4.2019.4
Пуля В. Геймификация СМИ: новости, в которые играют люди // Журналист. 2015. № 3. URL: http://mediatoolbox.ru/blog/geymifikatsiyasmi-novosti-v-kotoryie-igrayut-lyudi/ (дата обращения: 14.06.2020).
Титова В.Н. Геймификация в медиа: признаки геймифицированного продукта // Журналистский ежегодник. 2015. № 4. С. 170-173.
Устюжанина Д.А. Геймификация в интернет-СМИ: функциональный аспект // Сибирское медиапространство 2020 : материалы конф. (26-27 марта 2015 г.). Красноярск : СФУ, 2015. C. 65-69.
Басова М.В., Беленко В.Е. Геймифицированные практики современных СМИ // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2017. Т. 16, № 6. Журналистика. С. 41-52.
Василенко Т.В. Геймификация в русских интернет-СМИ: состояние и перспективы // Социально-гуманитарные знания. 2017. № 8. С. 179-187.
Муждаба А. Newsgames: или игры, или новости // Медиафилософия Х11. Игра или реальность? Опыт исследования компьютерных игр / под ред. В.-В. Савчука. СПб. : Фонд развития конфликтологии, 2016. С. 315-328.
Verba S., Nie N.H. Participation in America: Political Democracy and Social Equality. Chicago : University of Chicago Press, 1972.
Conge P.J. The Concept of Political Participation: Towards a Definition // Comparative Politics. 1988. № 2. P. 241-249. DOI: 10.2307/421669.
Неинституциональная социальная активность граждан: формы реализации и возможной поддержки. Основные результаты комплексного исследования. 2018. ЦИРКОН. URL: http://www.zircon.ru/upload/iblock/452/Neformalnaya-aktivnost-moskvichei-osnovnie-itogi.pdf (дата обращения: 14.06.2020).
Van Deth J.W. A Conceptual Map of Political Participation // Acta Politica. 2014. Vol. 49, № 3. P. 349-367.
Putnam R.D. Bowling Alone: America's Declining Social Capital // Journal of Democracy. 1995. Vol. 6, № 1. P. 65-78.
Bang H.P., Serensen E. The EM: A new challenge to democratic governance // Administrative Theory and Praxis. 1999. Vol. 21, № 3. P. 325-342.
Pattie C.J., Seyd P., Whiteley P. Citizenship in Britain: values, participation and democracy. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2004.
Li Y., Marsh D. New forms of political participation: Searching for expert citizens and everyday makers // British Journal of Political Science. 2008. № 38. P. 247-272.
Feezell J.T. Predicting Online Political Participation: The Importance of Selection Bias and Selective Exposure in the Online Setting // Political Research Quarterly. 2016. Vol. 69, № 3. P. 495-509.
Gibson R., Cantijoch M. Conceptualizing and Measuring Participation in the Age of the Internet: Is Online Political Engagement Really Different to Offline? // The Journal of Politics. 2013. Vol. 75, № 3. P. 701-716.
Van Wyngarden K.E. New participation, new perspectives? Young adults' political engagement using Facebook (Master Thesis, Colorado State University. 2012). URL: https://docplayer.net/18874810-Thesis-new-participation-new-perspectives-young-adults-political-engagement-using-facebook-submitted-by-katharine-e.html (дата обращения: 14.06.2020).
Theocharis Y. The Conceptualization of Digitally Networked Participation // Social Media and Society. 2015. Vol. 1, № 2. P. 1-14. DOI: 10.1177/2056305115610140
Радина Н.К., Крупная Д.А. Цифровое политическое участие: эффективность электронных петиций негосударственных онлайн-платформ (на материале Change.org) // Полис. Политические исследования. 2019. № 6. С. 113-127.
Ребрина Л.Н. Онлайн-петиции как форма протестной коммуникации в условиях электронной демократии // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3. С. 478-483.
Сибирев В. А., Головин Н.А., Клебанов А. А. Сетевые сообщества в борьбе вокруг решения передать Исаакиевский собор Русской православной церкви (январь - июнь 2017 г.) // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 1. С. 296-317. DOI: 10.14515/monitoring.2018.1.15
Гольбрайх В.Б. Экологические общественные инициативы в Интернете как новая практика политического участия // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2016. № 4. С. 340-350. DOI: 10.17223/1998863x/36/34
Ушкин С.Г. Теоретико-методологические подходы к изучению сетевой протестной активности: от «умной толпы» к «слактивизму» // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2015. № 3. С. 3-12. DOI: 10.14515/monitoring.2015.3.01
Мартынов К.К. От слактивизма к республике: почему интернет-революции становятся реальностью // Логос : философско-литературный журнал. 2012. № 2. С. 19-28.
Сафонова А.С. Новые формы виртуальной политической коммуникации в молодежной среде // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. 2015. № 2. С. 30-34. DOI: 10.5862/JHSS.220.3
Theocharis Y., de Moor J., van Deth J.W. Digitally Networked Participation and Lifestyle Politics as New Modes of Political Participation // Policy & Internet. 2019. DOI:10.1002/poi3.231
Бабкин Э.А., Карпов Н.В., Радина Н.К., Улитин Б.И. Невидимые правила цифрового политического участия: компьютерные модели онлайн-дискуссий. Н. Новгород : Изд-во Нижегородск. гос. ун-та им. Н.И. Лобачевского, 2018.
Werbach K., Hunter D. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Pennsylvania : Wharton Digital Press, 2012.
Deterding S., Khaled R., Nacke L., Dixon D. Gamification: Toward a Definition // Proceedings of ACM CHI 2011 Conference on Human Factors in Computing Systems. Vancouver : BC, 2011. P. 12-15.
McGonigal J. Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York : The Penguin Press, 2011.
Zichermann G., Linder J. Game-based Marketing: Inspire Customer Loyalty Through Rewards, Challenges, and Contests. Hoboken; NJ : Wiley, 2010.
Bogost I. Why gamification is bullshit // Walz S.P., Deterding S. (ed.) The Gameful World: Approaches, Issues, Applications. Cambridge : The MIT Press, 2015. P. 65-80.
Диева А. Социологическая модель анализа процессов геймификации в организации // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2018. № 1. С. 224-230.
Салин А. К критике проекта геймификации // Логос. 2015. Т. 25, № 6. С. 100-129.
Woodcock J., Johnson M.R. Gamification: What it is, and how to fight it // The Sociological Review. 2018. Vol. 66, № 3. P. 542-558.
Appadurai A. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis : University of Minnesota Press, 1996.
Бауман З. Текучая современность. СПб. : Питер, 2008.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М. : ГУ-ВШЭ, 2000.
Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию. М. : Изд. дом Высш. шк. экономики, 2014.
Урри Д. Социология за пределами обществ. Виды мобильности для XXI столетия. М. : Высш. шк. экономики, 2012.
Князева Е.И. Сетевая теория в современной социологии // Социология. 2006. № 2. С. 82-88.
Демин Т.С. «Сети» и «потоки» в социологической теории // Социология науки и технологий. 2015. Т. 6, № 4. С. 109-121.
Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляции. М. : Рипол-Классик, 2017.
Иванов Д.В. От глобализации к постглобализации: анклавы дополненной современности и перспективы социального развития // Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований. 2019. № 1. С. 12-18.