Developing Communicative Competence of Non-Linguistic Students Through Modelling Authentic Situations 192 of Indirect Reporting | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/23

Developing Communicative Competence of Non-Linguistic Students Through Modelling Authentic Situations 192 of Indirect Reporting

The article discusses the formation of communicative competence among students of non-linguistic faculties as one of the most important goals of professional training of a specialist of a non-linguistic speciality in modelling situations to render direct authentic speech. In accordance with the latest regulatory acts in education, the formation of a foreign language communicative competence is one of the fundamental requirements of our time. Most of the federal state educational standards include this competency, taking into account the linguistic, discursive, sociocultural components. The principle of communicativeness is directly related to teaching a foreign language at all levels, and proper knowledge of indirect speech enables a student of a higher educational institution to implement this principle in a natural language environment. Since the speaker conveys information to the recipient through indirect speech, this type of speech is pragmatic. Therefore, when choosing teaching methods for a teacher, it is important to consider that indirect speech is pragmatic in nature. The recipient perceives, decodes authentic information, transforms it into indirect speech and reproduces, thereby using complex cognitive mechanisms. Each student has their own individual perceptive characteristics, the level of knowledge of a foreign language, they are more or less predisposed to one or another type of speech activity. In formulating an indirect statement, the speaker's focus is on the content of the message. Therefore, it is important to study the cognitive mechanisms of the formation and application of direct authentic speech rendering by students and its transformation into indirect. The article analyses the quality of methodological support and the development of this competency in the framework of the modern educational environment; makes a theoretical overview of the Russian and foreign methodological literature on the formation of indirect speech skills; hypothesizes that the representation of the original statement in an indirect form may be new for language learners, thus decreasing comprehension when simulating situations for rendering direct authentic speech; presents a study aimed at examining the mechanisms of the communicative competence formation in non-linguistic students when they model situations to render direct authentic speech. The level of students' communicative competence depends directly on their ability to achieve the goal of communication fully in a natural foreign language environment, based on the contextual features of the text, while maintaining the semantic core of the utterance. The article also evaluates the results of the study and offers methodological recommendations.

Download file
Counter downloads: 133

Keywords

communicative competence, direct authentic speech, indirect reporting, language acquisition, pragmatic structure

Authors

NameOrganizationE-mail
Obdalova Olga A.Tomsk State Universityo.obdalova@mail.ru
Krasnopeeva Tatiana O.Tomsk State Universitytatylan@mail.ru
Всего: 2

References

Проект приказа Минобрнауки России «О внесении изменений в приложения № 3 и № 4 к приказу Министерства образования и науки Российской Федерации от 10 декабря 2013 г. № 1324 "Об утверждении показателей деятельности образовательной организации, подлежащей самообследованию"». URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FUMO/440000/Polozenie_440000.pdf (дата обращения: 28.10.2016).
Подъянова Т.О., Гураль С.К. Историографический обзор психометрии и ее применение в обучении английскому языку // Язык и культу ра. 2017. № 38. С. 285-298.
Обдалова О. А. Modelling Conditions for Students' Communication Skills Development by Means of Modern Educational Environment // Bridg ing the gap between Education and Employment: English language instruction in EFL contexts. (2015). Rahma Al-Mahrooqi, Christopher Den-man (Eds.). Bern, Switzerland: Peter Lang International Academic Publishers. P. 73-91.
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Жигалев Б. А. Концепция оценки качества профессионального образования в вузе // Вестник Нижегородского государственного лингви стического университета им. Н.А. Добролюбова. 2010б. № 10. С. 176-184.
Жигалев Б.А. Сущность оценочной экспертизы в области качества профессионального образования в вузе // Высшее образование в Рос сии. 2011. № 3. С. 58-62.
Жигалев Б. А. Организационные основы управления развитием вуза // Высшее образование в России. 2010а. № 12. С. 35-40.
Указ Президента РФ от 01.12.2016 № 642 «О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации» // КонсультантПлюс: справ. правовая система. Электрон. дан. Доступ из локальной сети научн. б-ки Том. гос. ун-та. URL: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_207967/ (дата обращения: 07.09.2017).
Гелдиев А.Э. Обучение косвенной передаче чужой речи на старших курсах языкового факультета (на материале английского языка) : дис.. канд. пед. наук. Чарджоу, 1984. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та. (дата обращения: 03.11.2018).
Подъянова Т.О., Конева Е.В. Коммуникативная компетенция учащихся в ценностно-профессиональном контексте // Язык и культура. 2017. № 40. С. 270-276.
Богова М.Г. Структурные, семантические, прагматические, ономасиологические особенности конструкций с чужой речью в современном английском языке : автореф.. дис. канд. филол. наук. Киев, 1985. 20 с.
Калиниченко Г.И. Косвенная речь в английском языке : дис.. канд. филол. наук. Белгород, 1974. 181 с.
Карич Л.В. Грамматические, семантические, функциональные особенности конструкций с переключающей повествование прямой речью : автореф.. дис. канд. филол. наук. Ростов н/Д., 1986. 23 с.
Обдалова О.А., Гураль С.К. и др. English for Science Students: Student's Book (Английский для студентов естественнонаучных факультетов университетов: кн. для студ.) : учеб. пособие. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2010. 246 c.
Шульгина Е.М. Английский язык: грамматический тренинг : электрон. учеб. пособие. Томск : ИДО ТГУ, 2009. URL: http://ido.tsu.ru/ tsu_res/res61/index.html
Capone A., Kiefer F., Lo Piparo F. Indirect reports and pragmatics : interdisciplinary studies, 2016.
Obdalova O.A., Minakova L.Yu., Tikhonova E.V., Soboleva A.V. Insights into Receptive Processing of Authentic Foreign Discourse by EFL Learners // Andrey Filchenko, Zhanna Anikina (Eds). Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations Proceedings of the XVIIth International Conference on Linguistic and Cultural Studies (LKTI 2017), October 11-13, 2017, Tomsk, Russia. P. 231-242.
Гураль С.К., Подъянова Т.О., Егорова М.Ю. Косвенная речь. Роль структуры предложения при передаче косвенной речи (Indirect reporting. The role of the sentence structure in indirect reporting by L2 speakers) // Язык и культура. 2017. № 39. C. 107-115.
Бим И.Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника: опыт системно-структурного описания. М. : Рус. яз., 1977. 288 c.
Белякова Н. М. Формирование социокультурной компетенции у студентов начальных курсов языковых вузов при самостоятельной работе в сети Интернет : автореф. дис. канд. пед. наук. СПб., 2008. 24 с.
Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М. : Высш. шк.; Амскорт интернешнл, 1991. 311 c.
Сысоев П.В. Концепция языкового поликультурного образования (на материале по культуроведению США) : дис.. д-ра пед. наук. М. : МГУ им. М.В. Ломоносова, 2004.
Дегиль И.М. Анализ реализации социокультурного компонента в учебнике французского языка // М.В. Ломоносов и полиязыковое информационно-образовательное пространство : материалы междунар. науч. конф. Архангельск, 15-16 ноября 2011 г. Архангельск, 2012. Ч. 1. С. 208-212.
Mey J. Pragmatics. Oxford : Blackwell, 2001.
Kecskes I. Indirect reporting in bilingual language production // Perspectives in Pragmatics, Philosophy and Psychology. 2016. Vol. 5.
Kecskes I. Situation-bound utterances as pragmatic acts // Journal of pragmatics. 2010. Vol. 42, № 11.
Kecskes I. Pragmatics and its interfaces as related to the expression of intention // Pragmatics & Cognition. 2019. № 26. P. 1-4. DOI: 10.1075/pc.00009.int
Maier E. On the exceptionality of reported speech // Linguistic Typology. 2019. № 23. P. 197-205. DOI: 10.1515/lingty-2019-0009
Dooley J., Evans V. Grammarway 4. Student's book (with answers). Express Publishing, 2015.
Гураль С.К., Митчелл Л. А. О свойстве грамматической аутентичности речи обучаемых // Язык и культура. 2015. № 4 (32). C. 173-181.
Гураль С.К., Корнеева М.А. К вопросу об организационно-методических условиях обучения английскому языку студентов направления «Прикладная механика» // Язык и культура. 2017. № 39. C. 180-186. DOI: 10.17223/19996195/39/12
Kecskes I., Obdalova O.A., Minakova L.Yu., Soboleva A.V. Study of the Perception of Situation-Bound Utterances as Culture-Specific Pragmatic Units by Russian Learners of English // System. 2018. Vol. 76 (August). P. 219-232. DOI: 10.1016/j.system.2018.06.002
Соболева А.В., Обдалова О. А. Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). С. 146-155.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю. Взаимосвязь когнитивных и коммуникативных аспектов при обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7-1 (25). С. 148-153.
Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов естественнонаучных направлений : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 44 с. URL: http://www.lunn.ru/sites/default/ files/media/upr_NIR/dis_sov/02/obdalova/avtoreferat_obdalovoy_oa.pdf
Викулина М.А., Обдалова О.А. Технологии как способ реализации целей иноязычного образования в высшей школе // Язык и культура. 2017. № 38. C. 171-189. DOI: 10.17223/19996195/38/12
Obdalova O., Minakova L., Soboleva A., Tikhonova E. Modes of wording direct into indirect speech in intercultural communication // Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019. Т. 907. С. 183-194.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникативного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных лингвокультур // Язык и культура. 2017. № 37. C. 205-228. DOI: 10.17223/19996195/37/14
 Developing Communicative Competence of Non-Linguistic Students Through Modelling Authentic Situations 192 of Indirect Reporting | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/23

Developing Communicative Competence of Non-Linguistic Students Through Modelling Authentic Situations 192 of Indirect Reporting | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 461. DOI: 10.17223/15617793/461/23

Download full-text version
Counter downloads: 863