The Border Territories' Branding in the Far East of the Russian Federation as a Factor in Improving the Quality of Life of the Region's Population | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/12

The Border Territories' Branding in the Far East of the Russian Federation as a Factor in Improving the Quality of Life of the Region's Population

The article examines branding of the border territories of the Far East. The relevance of the topic is due to the fact that the border regions of the Far East, subject to the implementation of a set of measures in the field of territorial branding, have great potential for the development of tourism, increasing investments in various sectors of the economy, and reducing population outflows. The work for the first time attempted a scientific understanding of the practical possibilities and prospects for the development of brands of the border territories of the Far East. The aim of the article is to study and discover the most promising areas, methods and technologies for the development of brands of the territories of the Far East. The objective is to investigate the branding practices of the border territories of the Far East, which contribute to the formation of the territories' favorable perception. The study uses methods of comparative analysis, data synthesis and systematization, as well as the statistical and observation methods. Structural-functional, activity and normative approaches were applied. The empirical basis of the study is made up of regional news sources and official documents. The article shows that the development of brands of the regions of the border territories of the Far East has prospects due to the development of tourism. This is especially important for Primorsky Krai, which is a leader in the tourist region in the Far East and concentrates tourist flows from Asia. The Far East can develop a brand in the field of tourism and culture to expand cooperation with China, Japan, South Korea. Also important are state programs to stimulate tourism in the Far East. It is important to develop certain strong brands, such as the Russian Pacific Fleet, for their subsequent inclusion in the national branding strategy in terms of national defense and security. The development of tourist projects involving several regions of the Far East, like the Eastern Ring of Russia, is hindered by the geographical distance from each other; it is necessary to reduce the cost of movement between regions for the development of tourism. The epidemic of coronavirus, the closure of Russia's borders with Asian countries led to a weakening of the tourism industry in the Far East and, as a result, the weakening of the opportunities for the development of brands of the regions of the Far East. In this connection, the state should support the tourism sector to maintain and further increase the level of tourism development.

Download file
Counter downloads: 143

Keywords

territory branding, territorial branding, regional brand, image of region, positioning, quality of life, border territories, Far East, tourism

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Elena A.Financial University under the Government of the Russian Federation; Tomsk State Universityeadanilova@fa.ru
Shaikhitdinov Alexander V.Financial University under the Government of the Russian Federationalexsh3070@yandex.ru
Всего: 2

References

Позднякова Ж.С., Федько А.А. Проблемы и перспективы брендинга территории // Управление в современных системах. 2019. № 1 (21). С. 22-30.
Топоркова Е.П. Имидж и бренд приграничной территории: человеческий капитал и технологии развития. Чита : Поиск, 2015. 168 с.
Мотрич Е.Л. Оценка миграционной ситуации на Дальнем Востоке России: 1991-2016 гг. // Уровень жизни населения регионов России. 2017. № 2 (204). С. 70-77.
Стасюк Е.В. Формирование региональной идентичности молодежи как условие ее сохранения на Дальнем Востоке России // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. 2018. № 3 (25). С. 157-164.
Затраты на технологические инновации организаций по видам экономической деятельности в 2010-2018 гг. Официальная статистика/Наука и инновации // Федеральная служба государственной статистики. URL: https://gks.ru/folder/14477 (дата обращения: 08.07.2020).
ДВФУ вошел в ТОП-25 лучших вузов России по версии агентства RAEX // Дальневосточный федеральный университет. 17 июня 2020 г. URL: https://www.dvfu.ru/news/fefu-news/the_university_entered_the_top_25_best_universities_in_russia_according_to_the_agency_raex/ (дата обращения: 08.07.2020).
Российскую Силиконовую долину видят на острове Русский // BFM.ru. 29 января 2014 г. URL: https://www.bfm.ru/news/245397 ?doctype=article (дата обращения: 08.07.2020)
Путин поддержал перенос столицы Дальнего Востока // РБК. 10 декабря 2018 г. URL: https://www.rbc.ru/politics/10/12/2018/ 5c0e5ef49a79472ef07ee96e (дата обращения: 03.07.2020).
Гомилевская Г.А., Дмитриенко Ю.В. Формирование туристской идентичности г. Владивостока в контексте бренда: «Владивосток - морские ворота России» // Территория новых возможностей. 2016. № 1 (32). С. 142-153.
Розничная торговля, услуги населению, туризм // Росстат. URL: https://gks.ru/folder/23457 (дата обращения: 12.07.2020).
Толстых И.Н., Золотухина Е.С. Развитие культурно-познавательного туризма в Приморском крае в условиях реализации проекта «Восточное кольцо России» // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. № 2 (23). С. 326-327.
Глазырина И.П., Пешков А.Е. Парадоксы приграничного туризма на востоке России // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. № 4. С. 128-134.
Игра по-крупному: когда? // EastRussia.ru. URL: https://www.eastrussia.ru/material/igra-po-krupnomu-kogda/ (дата обращения: 07.05.2020).
Дальний Восток. Современный путеводитель. М. : PressPass, 2017. 436 с.
Суслов Д.В. Проблемы и перспективы экономического взаимодействия КНР и России // Власть и управление на Дальнем Востоке. 2016. № 2. С. 22-33.
Локша А.В., Петрова Н.И. Особенности развития гастрономического туризма в Приморском крае // Вестник НГИЭИ. 2018. № 12 (91). С. 62-63.
Развитие туристической области // Хабаровский край территория открытий. URL: http://www.travel.khv.ru/pages/172 (дата обращения: 24.04.2020).
Развитие туризма на Дальнем Востоке: обзор рынка и ключевые тренды. Ноябрь 2018 года // РОСКОНГРЕСС. URL: https://roscongress.org/materials/razvitie-turizma-na-dalnem-vostoke-obzor-rynka-i-klyuchevye-trendy-noyabr-2018-goda/ (дата обращения: 02.05.2020).
Васильева Л.А., Фролова С.Н. Опыт организации событийного туризма на Дальнем Востоке // Сервис +. 2018. № 4. С. 47-55.
Зачем Приамурью бренд: эксперты - о позиционировании и уникальных особенностях Амурской области // Амурская правда. URL: https://ampravda.ru/2018/08/09/083613.html (дата обращения: 07.05.2020).
На Дальнем Востоке достроили первый автомобильный мост из России в Китай // РБК. URL: https://www.rbc.ru/society/ 29/11/2019/5de023799a7947f61537f48a (дата обращения: 03.05.2020).
Рубцова Т.А., Горелов В.А. Развитие экологического туризма в Еврейской Автономной области // Региональные проблемы. 2017. № 2. С. 46-48.
Фактор масштаба для дальневосточного турпродукта // EastRussia.ru. URL: https://www.eastrussia.ru/material/faktor-masshtaba-dlya-dalnevostochnogo-turprodukta/ (дата обращения: 02.05.2020).
PITE-2019: «Восточное кольцо», 9 видов туризма и новые технологии // Официальный сайт Правительства Приморского края. URL: https://www.primorsky.ru/news/157301/ (дата обращения: 24.04.2020).
Киреев А.А. Российский Дальний Восток в трансграничных отношениях с АТР: обзор динамики 1990-2017 гг // Ойкумена. 2019. № 1. C. 35-45.
Каганович А.А. Сущностные характеристики и компоненты национального брендинга: формирование бренда современной России в условиях глобальной конкуренции // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2018. № 2. C. 292-294.
Данилова Е.А. Инновационный потенциал предприятий ОПК как фактор повышения качества жизни в контексте формирования стратегии национального брендинга // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 1 (53). С. 197-204.
Данилова Е.А. Стратегия формирования национального бренда России в аспекте инновационного потенциала оборонно-промышленного комплекса РФ // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 3 (51). С. 178-182.
 The Border Territories' Branding in the Far East of the Russian Federation as a Factor in Improving the Quality of Life of the Region's Population | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/12

The Border Territories' Branding in the Far East of the Russian Federation as a Factor in Improving the Quality of Life of the Region's Population | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/12

Download full-text version
Counter downloads: 1948