Methodological Approaches to Preparing Students for Professional Innovative Activity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/22

Methodological Approaches to Preparing Students for Professional Innovative Activity

The article reveals the preparation for professional innovative activities at different levels (public, socio-pedagogical, theoretical-methodological, and methodological-technological). The main types of innovation - creation, development, testing, implementation - are characterized. The phenomenon is briefly analyzed. Despite the accumulated experience and existing interest in the problem, there are few studies on the preparation for innovative activity of students of technical and cultural universities. In the article, a definition of the term “professional innovation” is proposed. The essence of readiness for innovation is presented. The choice of innovative, energyresource, integrative approaches to preparing students for innovative activity is substantiated. The functions of the approaches are presented. These functions are realized through a system of certain principles. In the article, the methods of analysis, questionnaire, testing, ranking were used to identify students' and teachers' values of innovative activity, to determine objective and subjective factors affecting professional innovative activity, and methods and means students and teachers find effective in developing creative abilities. The respondents emphasize professional patriotism, professional health (capacity for work), and creativity as the most significant values of innovative activity. The article presents the most effective forms, methods, and tools that contribute to readiness for innovation. Particular attention is paid to the innovative projects in mixed groups of the South Ural State University. The implementation of sociocultural projects at Chelyabinsk State Institute of Culture is described. Examples from practical experience are given. It is noted that the training of students in various types of their independent activities is based on their personal experience of independent activities. The necessity of pedagogical assistance is the most appropriate way of pedagogical support, creating conditions for students for independent education. It develops the readiness for innovative activity and the ability to manage educational activities. The key results of the study are: the specified content of key concepts; the determined structural elements of readiness for innovation, skills (forecast, planning, analysis, interpretation, reflection), values of innovation (professional patriotism, performance, health, creativity, etc.); the revealed methodological approaches to preparing students for professional innovative activity; the identified principles and conditions for the implementation and functioning of the phenomenon.

Download file
Counter downloads: 155

Keywords

professional training, approach, innovation, creativity, activity, innovative approach, energy-resource approach, integrative approach, professional innovative activity, pedagogical assistance

Authors

NameOrganizationE-mail
Grevtseva Gulsina Ya.Chelyabinsk State Institute of Cultureyakupovna@rambler.ru
Kotlyarova Irina O.South Ural State Universitykotliarovaio@susu.ru
Serikov Gennadii N.South Ural State Universityserikovgn@susu.ru
Fakhrutdinova Anastasia V.Kazan (Volga Region) Federal Universityavfach@mail.ru
Tsiulina Marina V.South Ural State Humanitarian Pedagogical Universityciuli-namv@cspu.ru
Всего: 5

References

Государственная программа «Инновационное развитие и модернизация экономики» // Портал госпрограмм РФ: URL: https://programs.gov.ru/
Государственная программа «Экономическое развитие и инновационная экономика» // Портал госпрограмм РФ. URL: https://programs.gov.ru/Portal/program/15/indicators
Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. М. : Директ-Медиа, 2007. 400 с.
Котлярова И.О. Непрерывная подготовка студентов технических направлений к инновационной деятельности // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2012. № 26 (285), вып. 17. С. 15-19.
Котлярова И.О. Инновационные образовательные системы // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование, здравоохранение, физическая культура. 2008. № 13 (113). С. 12-24.
Байлук В.В. Формирование готовности будущих специалистов в вузе к профессиональной самореализации. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2016. 464 с.
Балакирев А.Ф. Затруднения учителей в инновационной деятельности : дис. … канд. пед. наук. Шуя, 2000. 222 с.
Костюк Н.В. Формирование готовности выпускников учреждений профессионального образования к инновационной деятельности : дис. … д-ра пед. наук. Великий Новгород, 2013. 425 с.
Максимов Ю.Г. Педагогические условия подготовки студентов к инновационной деятельности в школе : дис. … канд. пед. наук. Ижевск, 2001. 199 с.
Попенко С.А. Управление инновационной деятельностью в средних профессиональных учебных заведениях : дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2002. 199 с.
Раитина Н.И. Подготовка учителя к инновационной деятельности в условиях повышения квалификации как фактор профессионального развития : автореф. дис. … канд. пед. наук. Чита, 2011. 24 с.
Саенко Л.А., Карташова В.Н. Развитие гражданской активности студенческой молодежи средствами студенческого самоуправления. Ставрополь : АГРУС Ставропольского гос. аграрного ун-та, 2018. 152 с.
Сластенин В.А., Подымова Л.С. Готовность педагога к инновационной деятельности // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 1. С. 42-49.
Григорьева С.Г. Подготовка будущих учителей начальных классов к инновационной деятельности : дис. … канд. пед. наук. Чебоксары, 2003. 211 с.
Карпова Ю.А. Инновации, интеллект, образование. М. : МГУЛ, 1998. 213 с.
Циулина М.В., Гревцева Г.Я. Понятийный аппарат проблемы рефлексивно-ценностного сопровождения профессионально-творческой подготовки студентов педагогического вуза // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2018. Т. 10, № 4. С. 37-47.
Лопаткин В.М. Интеграционные процессы в региональной системе педагогического образования. Барнаул : Изд-во БГПУ, 2000. 162 с.
Сериков Г.Н. Педагогика. Кн. 1: объект исследований. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2005. 440 с.
Яковлев Е.В., Яковлева Н.О. Педагогическое исследование: содержание и представление результатов. Челябинск : Изд-во РБИУ, 2010. 317 с.
Сериков Г.Н. Личный энергоресурс как основа жизнедеятельности человека // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2014. Т. 6, № 1. С. 7-19.
Галицких Е.О. Интегративный подход к профессиональному становлению учителя на этапе вузовской подготовки // Вестник ВГПУ. 1999. № 2. С. 34-38.
Гревцева Г.Я., Циулина М.В., Болодурина Э.А., Банников М.И. Интегративный подход в учебном процессе вуза // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=26857
Тягунова Ю.В. Признаки интеграции образования и науки в университете // Вестник ЮУрГУ. Серия Образование. Педагогические науки. 2010. Вып. 8, № 12 (188). С. 31-39.
Рындак В.Г. Педагогика креативности. М. : Университетская книга, 2012. 284 с.
Vaulin S. Integration of education, science and entrepreneurship in student training and professional development of academic staff and enterprise employees // INTED2017 Proceedings. 2017. P. 2701-2704.
Voloshina I., Kotlyarova Ir. Elite engineering education in mixed project groups // Proceedings of the 14th International Conference Efficiency and Responsibility in Education, 8th-9th June 2017, Prague, Czech Republic, EU. P. 528-535.
Котлярова И.О., Сериков Г.Н. Роль социального партнерства в социальной политике, направленной на самореализацию человека // Социальная педагогика в России. Научно-методический журнал. 2016. № 3. С. 22-26.
Яковлева Н.О. Концепция педагогического проектирования: методологические аспекты. М. : Информационно-издательский центр АТиСО, 2002. 194 с.
 Methodological Approaches to Preparing Students for Professional Innovative Activity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/22

Methodological Approaches to Preparing Students for Professional Innovative Activity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/22

Download full-text version
Counter downloads: 1947