Practice-Oriented Technology for the Formation of Professional Competencies of Future Physical Education Teachers | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/25

Practice-Oriented Technology for the Formation of Professional Competencies of Future Physical Education Teachers

The article presents the results of testing the practice-oriented technology for the formation of professional competencies of future physical education teachers. Strengthening the practical orientation of modern education is considered by researchers as a key change in the educational space. The greatest difficulty in the process of forming professional competencies is the search for mechanisms for preparing students to implement the requirements of the standard of general education for meta-subject learning results in a specific subject area - physical culture. The aim of the research was to develop and experimentally substantiate a practice-oriented technology for the formation of professional competencies necessary for the implementation of the requirements of the general education standard for students with a major in physical culture. The study was conducted for 2 years, and involved 45 third-year students majoring in physical culture. The research methods were analysis and generalization, independent pedagogical experiment, testing, observation, survey methods, and methods of mathematical statistics. The developed technology is aimed at mastering students' professional competencies, including the skills of forming students' universal educational actions in physical education classes. The technology is based on including students in professional tests, bridging the gap between theoretical and practical training, learning and gaining experience on the basis of a step-by-step formation of competencies. The technology includes three modules: 1) goal-setting for individual educational tasks and various didactic cycles; 2) selection and programming of physical education methods; 3) implementation of practical activities. A system for monitoring and evaluating the level of professional competence formation using interactive methods and techniques was developed for each module. During the experiment, problem areas, typical difficulties and students' mistakes were identified and classified. As a result of the research, a significant increase in the qualitative values of the level of professional competence formation of future physical education teachers has been established. At the same time, the most significant changes in the level of readiness to solve professional tasks have been noted in the third module, in which professional tests were implemented. The results of the research show that the implementation of the practice-oriented training technology (which involves students' inclusion in professional tests, the use of activity and interactive methods, simulation and design, technology for solving situational problems and cases) has contributed to the formation of the main professional competencies in future physical education teachers.

Download file
Counter downloads: 126

Keywords

students, Methods of Teaching Physical Culture discipline, formation of professional competencies in physical culture, personal, meta-subject and subject learning results, practice-oriented technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Cherkasov Vladimir V.Tyumen State Universityv.v.cherkasov@utmn.ru
Cherkasova Irina I.D.I. Mendeleev Tobolsk Pedagogical Institute (Branch) of Tyumen State Universityi.i.cherkasova@utmn.ru
Всего: 2

References

Атлас новых профессий. URL: http://atlas100.ru/ (дата обращения: 10.06.2020).
Гарина Е.В., Лепёшкина С.В. Трудности, испытываемые учителями физической культуры, работающими по федеральному государственному образовательному стандарту // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 4 (158). С. 65-68.
Годжиев Г.Т., Воробьева И.Н. Актуальные проблемы современного школьного физического воспитания // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7, № 2. С. 73-75.
Шеенко Е.И., Полынцев С.В., Сундин А.В. Анализ проблем качества современного урока физической культуры // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 5. С. 229.
Поливаев А.Г., Фомичева Н.В., Григорович И.Н. Практико-ориентированная подготовка педагога по физической культуре в условиях требований профессионального стандарта «Педагог» // Теория и практика физической культуры. 2016. № 11. С. 20-22.
Имашев А.М. Формирование гностических функциональных компетентностей будущих учителей физической культуры // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2012. Т. 14, № 2. С. 36-40.
Стеблев А.А., Чайковская О.Е., Стефановский М.В. Модернизация системы профессиональной подготовки специалистов по физической культуре и спорту на основе инновационных технологий // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 2 (168). С. 338- 342.
Куликова Л.М., Куликов Л.М. Формирование профессиональной компетентности будущего специалиста сферы физической культуры и спорта в условиях производственной практики // Теория и практика физической культуры. 2014. № 5. С. 101-104.
Паршина Н.А., Горшенина С.Н., Кудряшова С.К. Педагогическая практика как фактор формирования технологической компетентности будущих учителей физической культуры // Теория и практика физической культуры. 2019. № 6. С. 19-21.
Гусева Л.Н. Формирование профессионально-педагогической рефлексии как способ совершенствования подготовки студентов вуза физической культуры // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2018. № 1 (155). С. 81-85.
Яковлева Т.В. Андрианова, Т.И. Полунина и др. Непрерывная педагогическая практика студентов факультета физической культуры как фактор развития профессиональной компетентности и закрепления выпускников в системе образования // Теория и практика физической культуры. 2018. № 7. С. 8-9.
Kyriakides E., Tsangaridou N., Charalambous C., Kyriakides L. Integrating generic and content-specific teaching practices in exploring teaching quality in primary physical education // European Physical Education Review. 2017. Vol. 24 (1). Р. 418-448.
Ensign J., Woods A.M., Kulinna P.H., McLoughlin G. The teaching performance of first-year physical educators // Journal Physical Education and Sport Pedagogy. 2018. Vol. 23 (6). Р. 592-608.
Fletcher T., Baker K. Prioritising classroom community and organisation in physical education teacher education // Journal Teaching Education. 2015. Vol. 26 (1). Р. 94-112.
Castelli D.M., Carson R.L., Kulinna P.H. PETE Programs Creating Teacher Leaders to Integrate Comprehensive School Physical Activity Programs // Journal of Physical Education, Recreation and Dance. 2017. Vol. 88 (1). Р. 8-10.
Carson R.L., Castelli D.M., Kulinna P.H. CSPAP Professional Preparation: Takeaways from Pioneering Physical Education Teacher Education Programs // Journal of Physical Education, Recreation and Dance. 2017. Vol. 88 (2). Р. 43-51.
Lavay B., Henderson H., French R., Guthrie S. Behavior management instructional practices and content of college/university physical education teacher education (PETE) programs // Physical Education and Sport Pedagogy. 2012. Vol. 17 (2). Р. 195-210.
Анисимова В.А., Драговоз Л.А. Реализация компетентностного подхода в процессе профессиональной подготовки студентов университета физической культуры // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 4. С. 76-81.
Борытко Н.М. Гуманитарные принципы профессионального образования педагога-воспитателя в системе непрерывного образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. № 11 (75). С. 41-45.
Chróinín D.N., Fletcher T., O'Sullivan M. Pedagogical principles of learning to teach meaningful physical education // Journal Physical Education and Sport Pedagogy. 2018. Vol. 23 (2). Р. 117-133.
Жилин В.И. Ситуационный подход в планировании учебных занятий. Омск : Изд-во Омского гос. техн. ун-та, 2006. 150 с.
Иванова Н.Ю., Овчинников А.Ю. Оценка уровня профессиональной подготовленности студентов при освоении базовых видов спорта // Вестник спортивной науки. 2015. № 6. С. 42-44.
Данкеева Е.В., Абазов З.В., Кишев А.З. и др. Методические аспекты профессионально-педагогической подготовленности студентов факультета физического воспитания и организации учебной практики // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 5-4 (47). С. 33-35.
 Practice-Oriented Technology for the Formation of Professional Competencies of Future Physical Education Teachers | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/25

Practice-Oriented Technology for the Formation of Professional Competencies of Future Physical Education Teachers | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 462. DOI: 10.17223/15617793/462/25

Download full-text version
Counter downloads: 1947