Communicative Tactics of the Doctor's Informational and Educational Strategy in the Media Text of the Social Network Instagram
The aim of the study is to identify and analyze the communication tactics that ensure the successful implementation of the doctor's informational and educational strategy in the media text of the social network Instagram. The research material was media texts created by doctors on the pages of their own professional accounts. The reason for choosing the material is the popularity of Instagram for personal and professional communication, as well as the polycode nature of the social network's texts, in which verbal and non-verbal components complement each other and collectively affect the mass audience. The methodological basis of the research is the discursive and communicative-pragmatic approaches to the study of media communication. The creation of a media text in Instagram is a communicative event and has three levels of analysis: social practice, discursive practice, and text. Research on the level of social practice allows attributing medical communication in Instagram both to the practice of social interaction on the Internet and to the institutional relationship between a doctor and a patient. Medical blogging as a discursive practice reveals features of mass media, marketing and personality-oriented discourses. At the stage of text analysis, a communicative-pragmatic approach is used, which involves identifying the author's target attitude and studying the verbal and non-verbal means the author chooses for the implementation of certain communicative goals. During the communicative-pragmatic analysis of the means of representation of the doctor's informational and educational strategy in the media text of Instagram revealed the communicative tactics of definitions, brief reference, instructions, references to authoritative sources, recommendations, discrediting of medical myths, formation of thinking. The linguistic analysis demonstrated the use of language means peculiar to Internet communication for the implementation of communicative tactics: rhetorical figures; language games; expressive, figurative lexical and stylistic means (colloquial phraseology and stable expressions, metaphors, metonymy, comparisons, borrowings, substandard vocabulary). As an effective method of suggestive influence on the recipient, doctors use non-verbal means (images, photos and video materials, creolization of text) that complement verbal communication tactics. The results of this study demonstrate the high potential of the informational and educational polycode media text created by the doctor in a professional blog on the social network Instagram when promoting specialized knowledge and improving health literacy.
Keywords
polycode text,
media text,
Internet communication,
social network,
medical communication,
new literacy,
communication strategy,
communication tactics,
information and educational strategy,
discourseAuthors
Volkova Evgeniya V. | Tomsk Polytechnic University | evolkova@tpu.ru |
Всего: 1
References
Мишанкина Н.А., Скрипченко Н.В. Трансформация современной медиасреды в аспекте включенности профессиональных сообществ // Журналистика регионов: дискурсы и медиапрактики : материалы Междунар. науч.-практ. онлайн-конференции 22 ноября 2018 г. Томск. 2018. М., 2019.
Нестерова Н.Г., Фащанова С.В. Феномен «Новой грамотности» в средствах массовой коммуникации // Актуальные проблемы обучения русскому языку XIII: электрон. библиотека Ун-та им. Масарика. Брно, 2018. URL: https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9077-2018 (дата обращения: 18.03.2020).
Федоров А.В. Синтез медийной и информационной грамотности как новая тенденция, предложенная ЮНЕСКО: плюсы и минусы // Дистанционное и виртуальное обучение. 2013. № 10. С. 72-79.
Жилавская И.В. Медийно-информационная грамотность через призму конвергенции и дивергенции // Коммуникации. Медиа. Дизайн. 2016. Т. 1, № 2. С. 72-94.
Информационная грамотность: международные перспективы / под ред. Х. Лау; пер. с англ. М. : МЦБС, 2010. 240 с.
Барсукова М.И. Медицинский дискурс: стратегии и тактики речевого поведения врача : автореф. дис.. канд. филол. наук. Саратов, 2007. 23 с.
Жура В.В. Дискурсивная компетенция врача в устном медицинском общении : автореф. дис. д-ра филол. наук. Волгоград, 2008. 40 с.
Ахнина К.В. Сетевой медицинский дискурс: языковые и коммуникативно прагматические характеристики : автореф. дис. канд. филол. наук. М., 2016. 19 с.
Пивоварчик Т.А. Сетевой медицинский дискурс: коммуникативные практики тематических интернет-сообществ // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2018. № 4. С. 148-155.
Варнавская Е.В. Сетевой медицинский дискурс в блогосфере: социолект и специфика онлайн-общения // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № 5 (май). URL: http://e-koncept.ru/2019/195017.htm (дата обращения: 18.03.2020).
Тубалова И.В., Эмер Ю.А., Ершова В.Е. Коммуникативные стратегии продвижения профессионального имиджа врача в социальных медиа (на материале Facebook) // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 447. С. 73-82.
Волкова Е.В. Интернет-коммуникация как способ формирования профессионального имиджа медицинского сообщества // Медицинский дискурс: вопросы теории и практики : электронный аналог печатного издания: материалы 7-й Междунар. науч.-практ. и образоват. конф., 11 апреля 2019 г. Тверь : Ред.-изд. центр Твер. гос. мед. ун-та, 2019. С. 28-34. URL: www.repo.tvergma.ru.
Кожемякин Е.А. Дискурсный подход к изучению институциональной культуры. Белгород : Изд-во БелГУ, 2008. 244 с.
Добросклонская Т.Г. Массмедийный дискурс как объект научного описания // Научные ведомости. Серия: Гуманитарные науки. 2014. № 13 (184). Вып. 22. С. 181-187.
Дукин Р.А. К вопросу определения понятия «Социальные медиа» // Общество: социология, психология, педагогика. 2016. № 4. URL: https://cyberleninka.rU/article/n/k-voprosu-opredeleniya-ponyatiya-sotsialnye-media (дата обращения: 10.12.2020).
Сулейманова Ш.С. Перспективы развития социальных медиа // Коммуникология. 2015. Т. 3, № 5. С. 111-125.
Медиалингвистика в терминах и понятиях: словарь-справочник. М. : Флинта, 2018. 440 с.
Гераськина М.В. Instagram как перспективный инструмент для рекламной кампании в интернете // Вестник науки и образования. 2018. № 12 (48). C. 83-87.
Йоргенсон М.В., Филлипс Л.Дж. Дискурс-анализ. Теория и метод / пер. с англ. 2-е изд., испр. Харьков : Гуманитарный Центр, 2008. 352 с.
Комарова З.И. Методология, метод, методика и технология научных исследований в лингвистике: учеб. пособие. Екатеринбург : Изд-во УрФУ, 2012. 818 с.
Кожемякин Е. А. Медиатекст в мультимодальной перспективе: несколько методологических замечаний // Дискурсология и медиакритика современных СМИ: Сборник научных трудов по материалам конференции. 2-4 октября 2019 г. / науч. ред. А.В. Полонский и др. Белгород : ПОЛИТЕРРА, 2019. С. 163-169.
Ахнина К.В., Куриленко В.Б. Сетевой медицинский дискурс: сущность, признаки, структура // Вестник РУДН. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2015. № 1. С. 76-84.
Коммуникативные стратегии и тактики в медиадискурсе : учеб. пособие к спецкурсу «Дискурс масс-медиа» / Н.Г. Нестерова [и др.]; под ред. Н.Г. Нестеровой. Томск : Том. гос. ун-т, 2011. 176 с.
Арсеньева Т.Е. Коммуникативные стратегии и тактики просветительского радиодискурса (на материале программы «Говорим порусски») : автореф. дис.. канд. филол. наук. Томск, 2013. 23 с.
Волкова Е.В. Поликодовый текст в интернет-коммуникации (на материале медицинских аккаунтов Instagram) // International Scientific- Pedagogical Organization of Philologists "WEST-EAST" (ISPOPE). Scientific Journal WEST-EAST. 2019. Т. 2/1, № 1. С. 117-122.
Фащанова С.В. Языковая игра в радиодискурсе: коммуникативно-прагматический аспект : автореф. дис.. канд. филол. наук. Томск, 2012. 24 с.
Казакова Д.В. Категория комического в медицинском дискурсе : автореф. дис.. канд. филол. наук. Кемерово, 2013. 20 с.