Specific Features of Protagonists' Literary Reflections in the Writings of Svetlana Alexievich (Zinky Boys)
This article investigates literary reflection as an expression of self-awareness and self-identification of characters in literature. Based on the reading circle and interpretation of literary texts, the characters' self-awareness and self-identification, and the author-hero-reader relationship's originality are revealed. The article is based on the "novel of voices" Zinky Boys by Svetlana Alexievich. The phenomenological, hermeneutic, structural and semiotic, receptive, historical and cultural, historical and literary-based research methods are used in this study. The study has revealed that literary reflection is the characters' reflection on the books they read, the storytellers' reflection on what has been read, and the finalizing aesthetic view of the author's reflection. It is proved that the "live voices" in the novel Zinky Boys convey the feel of self-presence of the characters themselves. Simultaneously, the transformation of the voices into an "arena of writing" makes it possible to highlight their dissimilarity. The aesthetic transformation of the stories heard into generalizing signs and the signifier takes place. It is argued that, in Zinky Boys, the official Soviet myths about the Afghan war are juxtaposed with the social and existential experience of officers, employees, and their relatives: wives and mothers. Literature - such works as The Adventures of Huckleberry Finn by Mark Twain, The Gadfly by Ethel Lilian Voinich, The Catcher in the Rye by Jerome David Salinger, fables of Ivan Krylov, the essay "Afghan Madonnas" of the war journalist Pyotr Studenikin, and unwritten stories of participants of the war - plays a vital role in shaping this experience. The authors of the article conclude that the literary texts of the participants in the Afghan war reveal one of the essential principles of the writer's literary-documentary prose: the principle of reconstruction. Reconstruction of experienced events by the storytellers, reconstruction of the recorded stories by the author, reconstruction by the reader of the social and cultural context of the novel and with the help of these facts creating one's alternative history of this war. Another critical factor in Zinky Boys is the author's aesthetic view on the characters-storytellers. It is the view of belonging as a collective living-survival experience of the Afghan war, as "complicity of the author and fact". The author aesthetically conceptualizes, summarizes, and completes the literary reflection of the characters-storytellers in Zinky Boys. It is primarily due to this that documentary prose transforms into literary-documentary one. The recorded "live voices" also transform into a "novel of voices".
Keywords
literary-documentary prose,
homo legens - reading human,
novel of voices,
literary reflections,
intertextual connectionsAuthors
Saini Sonu | Jawaharlal Nehru University | sonusaini@mail.jnu.ac.in |
Poplavskaya Irina A. | Tomsk State University | lady-plvs@yandex.ru |
Saxena Ranjana | University of Delhi | ranjana200580@gmail.com |
Всего: 3
References
Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины. Энциклопедический спра вочник. М. : Интрада - Инион, 1999.
Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике / пер. с фр. и вступит. ст. И. Вдовиной. М. : Канон-пресс-Ц; Кучково поле, 2002. 624 с.
Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления / пер. с нем. В.В. Бибихина. М. : Республика, 1993. 447 с.
Эко У. Шесть прогулок в литературных лесах. СПб. : Symposium, 2014. 285 с.
Гинзбург Л.Я. О психологической прозе. Л. : Худож. лит., 1976. 448 с.
Местергази Е.Г. Литература нон-фикшн/non-fiction: Экспериментальная энциклопедия. Русская версия. М. : Совпадение, 2007. 327 с.
Алексиевич С. А. В поисках вечного человека. URL: http://alexievich.info
Сивакова Н.А. Цикл Светланы Алексиевич «Голоса Утопии»: особенности жанровой модели // Известия Гомельского государственного университета им. Ф. Скорины. 2014. № 1 (82). С. 148-151.
Гурска К. Творчество Светланы Алексиевич в контексте развития художественно-документальной прозы (повесть «Цинковые мальчи ки») // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2017. Т. 22, № 2. С. 291-301.
Найман Е.А. «Сцена письма» и «метаморфоза истины»: (Ж. Деррида - Ж. Делёз) // Интенциональность и текстуальность. Философская мысль Франции XX века. Томск : Водолей, 1998. С. 205-217.
Алексиевич С. А. Цинковые мальчики. М. : Молодая гвардия, 1991. 172 с. В дальнейшем все цитаты даются по этому изданию с указанием в круглых скобках страницы.
Одесский М. Героический миф о Чапаеве // Новый взгляд. 2007. № 11 (17 ноября). URL: http://www.newlookmedia.ru/?p=2763
Аннинский Л. А., Цейтлин Е.Л. Вехи памяти. О книгах Н.А. Островского «Как закалялась сталь» и Вс. Иванова «Бронепоезд 14-69». М. : Книга, 1987. 384 с.
Толстая-Сегал Е.К литературному фону книги «Как закалялась сталь» // Cahievs du Monde russe et sovietique. 1981. XXII (4). Oct.-dec. P. 375-399. URL: https://www.persee.fr/doc/cmr_0008-0160_1981_num_22_4_1923
Твен М. Приключения Тома Сойера. Приключения Гекльберри Финна / пер. с англ. К. Чуковского, Н. Дарузес. М. : Детская лит., 1971. 462 с.
Груздева Е.А. Просветительская идеология в творчестве Марка Твена (на материале романа «Приключения Гекльберри Финна») // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 2. С. 125-128.
Митягина С.С. Отражение религиозных исканий Э. Войнич в литературном творчестве писательницы // Филология и литературоведение. 2011. № 1. URL: http://philology.snauka.ru/2011/10/14
Войнич Э.Л. Овод. URL: https://www.bookol.ru/nauka_obrazovanie/istoriya/59670/fulltext.htm
Сэлинджер Дж.Д. Над пропастью во ржи. URL: https://www.bookol.ru/proza-main/proza/48623/fulltext.htm
Яценко В.М. История зарубежной литературы второй половины XX века. Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2009. 336 с.
Гурска К., Коваленко А.Г. Образ времени в книге С. Алексиевич «Время секонд хэнд»: своеобразие художественного конфликта // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2019. Т. 24, № 1. С. 54-64.
Вепрева И.Т., Шадрина Т.А. Идеологема и мифологема: интерпретация терминов // Научные труды профессоров Уральского института экономики, управления и права. Екатеринбург, 2006. Вып. 3. С. 120-131.
Правда. 1987. № 302. 29 октября. С. 6.
Поплавская И.А. Художественная хронология эмоций в лирике В.А. Жуковского // Жуковский: Исследования и материалы. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2017. Вып. 3. С. 139-167.
Палиевский П.В. Документ в современной литературе // Палиевский П.В. Литература и теория. М. : Сов. Россия, 1979. С. 128-132.
Деррида Ж. Конец книги и начало письма // Интенциональность и текстуальность. Философская мысль Франции XX века. Томск : Водолей, 1998. С. 218-224.
Ушакин С. Осколки военной памяти: «Все, что осталось от такого ужаса?» [Рец. на кн.: Алексиевич С. Последние свидетели: соло для детского голоса. М. : Время, 2007. 304 с.] // Новое литературное обозрение. 2008. № 5 (93). URL: https://magazines.gorky.media/ nlo/2008/5/oskolki-voennoj-pamyati-vse-chto-ostalos-ot-takogo-uzhasa.html
Чудакова М.О. «Военное» стихотворение Симонова «Жди меня..» (июль 1941 г.) в литературном процессе советского времени // Новое литературное обозрение. 2002. № 6 (58). URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2002/6/voennoe-stihotvorenie-simonova-zhdi-menya-iyul-1941-g-v-literaturnom-proczesse-sovetskogo-vremeni.html
Суханов В.А. Личный дневник в структуре документального и художественного повествования: «Отблеск костра» и «Старик» Ю. Трифонова // Текст. Книга. Книгоиздание. 2019. № 20. С. 35-54.