Realization of the Concept Distance Learning in the Modern Russian Linguistic Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/1

Realization of the Concept Distance Learning in the Modern Russian Linguistic Culture

The article describes the concept distance learning which represents a certain fragment of the national world view typical of the native speakers of modern Russian. The study is based on the comparison of the interpretations of lexicographic data with the data obtained in the course of receptive and association experiments conducted with representatives of the modern Russian ethnic group. On the basis of the obtained linguistic material, the status of the studied concept in the minds of modern Russian speakers is determined and specified, its current semantic content is revealed. Besides, transformations that occur in its structure due to the influence of global extralinguistic factors are discovered. As a result of the research, the priority of conceptual cognitive features of the concept distance learning was established. Among the features of the concept that form its structure are characteristics indicating the possibility of receiving knowledge remotely, staying mainly at home as well as the need to develop students' personal qualities associated with the ability to work independently, self-control and time management. Application of a comprehensive methodology for studying the structure of the concept also made it possible to reveal the additional cognitive attributes of the studied concept that are not stated in modern lexicographic sources. The inclusion of two new groups of features in the conceptual structure - a promising and perspective form of education and training in a home setting accompanied by relaxing comfort and procrastination can be observed. The analysis of the collected actual language material allowed identifying cognitive characteristics of the evaluation component of the concept distance learning. It facilitated concluding that the cognitive features forming the structure of the concept under study are characterized by various features of antinomian nature. This fact can, presumably, be explained by the insufficient development and representation of the concept in the minds of modern Russian language speakers. It should be noted that, at present, the concept distance learning is perceived as a mental product that actualizes mainly negative reactions from the participants of the educational process. Interpretation of the data obtained during a series of psycholinguistic experiments also allowed studying and comparing the content of the concept distance learning represented in the minds of Russian native speakers of different age groups. It can be concluded that the ideas implied in the concept under study are varied. The greatest variety of definitions of the concept name, as well as the actualization of numerous and versatile evaluative features, was revealed mainly in the younger age group. This fact can be explained by the greater involvement of its representatives in distance education.

Download file
Counter downloads: 119

Keywords

cognitive linguistics, concept, Russian linguistic culture, receptive experiment, association experiment

Authors

NameOrganizationE-mail
Abdrashitova Maria O.Higher School of Economicsmabdrashitova@hse.ru
Bogdanova Anna G.Tomsk State Pedagogical Universitybogdanovaag@tspu.edu.ru
Всего: 2

References

Арутюнова Н.Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М. : Наука, 1988. 339 с.
Ерофеева Е.В., Белоусов К.А. Семантические модели актуальных представлений о России (на материале психолингвистических экспериментов разных типов) // Политическая лингвистика. 2015. № 3. С. 80-89.
Мымрина Д.Ф., Абдрашитова М.О. Концепт «Родной город» в русской, немецкой и вьетнамской культурах (опыт экспериментального изучения) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 3, ч. 3. С. 136-140.
Залевская А.А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: Избранные труды. М. : Гнозис, 2005. 543 с.
Корлякова А.Ф., Шустова С.В. К вопросу о национальной специфике оценки («гордость» в английском социуме) // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7, № 6. С. 319-321.
Википедия : свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/ (дата обращения: 26.06.2020).
Попова З.Д., Стернин И.А. Семантико-когнитивный анализ языка. Воронеж : Истоки, 2007. 250 с.
Словарь бизнес-терминов. URL: https://rus-business-terms.slovaronline.com/ (дата обращения: 01.07.2020).
Педагогический терминологический словарь / под ред. Б.М. Бим-Бад. М. : Большая Рос. энциклопедия, 2002. 528 с.
Толковый переводоведческий словарь / под ред. Л.Л. Нелюбина. 3-е изд. М. : Флинта : Наука, 2003. 320 с.
Стернин И.А. Методика исследования структуры концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж : Истоки, 2001. С. 58-65.
Богданова А.Г. Антропоморфные признаки концептов ВЕЖЛИВОСТЬ И HÖFLICHKEIT (на материале произведений русских и немецких авторов) // Язык и культура. 2011. № 3 (15). С. 23-34.
Пименова М.В. Типы концептов и этапы концептуального исследования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 2 (54), т. 2. С. 127-131.
Степанов Ю.С. Константы: словарь русской культуры. Опыт исследования. М. : Школа «Языки русской культуры», 1997. 824 с.
Пименова М.В. Предисловие // Введение в когнитивную лингвистику. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2004. С. 3-11.
Пименова М.В. О типовых структурных элементах концептов внутреннего мира (на примере концепта душа) // Язык. Этнос. Картина мира : сб. науч. тр. / отв. ред. М.В. Пименова. Кемерово : Комплекс «Графика», 2003. С. 28-39.
Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики : сб. науч. тр. / под ред. И.А. Стернина. Воронеж : ВГУ, 2001. С. 75-80.
Карасик В.И. Культурные доминанты в языке // Языковая личность: культурные концепты. Волгоград; Архангельск, 1996. С. 3-16.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
ЮНЕСКО : официальный вебсайт. URL: https://en.unesco.org/ (дата обращения: 06.06.2020).
Воркачев С.Г. Счастье как лингвокультурный концепт. М. : Гнозис, 2004. 236 с.
Воробьев В.В. Лингвокультурология. М. : РУДН, 2008. 336 с.
Залевская А.А. Психолингвистический подход к проблеме концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж : Изд-во ВГУ, 2001. С. 280-287.
 Realization of the Concept Distance Learning in the Modern Russian Linguistic Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/1

Realization of the Concept Distance Learning in the Modern Russian Linguistic Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/1

Download full-text version
Counter downloads: 1269