Memories About Grandparents in the Structure of an Autobiographical Story (On the Material of Siberian Villagers' Speech) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/2

Memories About Grandparents in the Structure of an Autobiographical Story (On the Material of Siberian Villagers' Speech)

The article analyzes Siberian villagers' memories about grandparents as an important element of the speech genre of the autobiographical story. The aim of the article is to describe the themes, types of genres and functions of memories about grandparents in the structure of autobiographical stories of residents of Siberian villages. The material of the research is 200 oral autobiographical stories recorded on the territory of Tomsk Oblast from the 1960s to 2020. It is determined that memories about grandparents perform genreforming, text-building, and didactic functions, as well as participate in the self-presentation and self-identification of the informants. Possible types of intra-genre and inter-genre intersections are analyzed. Memories, being an independent complex speech genre, can at the same time be a part of another genre - an autobiographical story, a story about a case. Participants of the speech genre (sender and receiver) are in certain kinship relationships (grandchildren and grandparents: grandmothers and grandfathers). The author of the text, referring to the history of their family and the experience of previous generations, realize a self-identification process, comprehending their belonging to the genus, family by various identification characteristics: nationality, education, upbringing, and others. The micro-themes of memories are revealed; they allow determining the most significant parameters that the author of the text uses for self-presentation, including oneself into the family history (place of residence, profession, features of character, etc.). Reference to the axiological dominants of the previous generation is one of the strategies of self-presentation and self-identification of the residents of the modern village. The stories of the informants serve as a means of creating an ideal image of their grandparents, who appear in memories as kind, gentle, literate, telling fairy tales, non-drinkers, long-living, having good health, hardworking, economical, clean, and able to feed, to treat, to teach, to educate. The grandparents' role in preserving and transmitting cultural and moral values to the younger generation, in forming behavioral patterns (commandments, instructions), such as the need to work, not to steal, not to drink, and to believe in God, is great. Thus, memories of grandparents are one of the elements of the speech genre of the autobiographical story, which performs self-presentation, self-identification, didactic, text-building, and genre-forming functions. The informants recall the place of birth and residence, nationality, profession, character traits, appearance, and other characteristics of their grandparents.

Download file
Counter downloads: 87

Keywords

autobiographical story, grandmother, grandfather, speech genre, memories, Siberia

Authors

NameOrganizationE-mail
Voloshina Svetlana V.Tomsk State Universityvsv1304@yandex.ru
Demeshkina Tatiana A.Tomsk State Universitydemeta@rambler.ru
Всего: 2

References

Гынгазова Л.Г. Ключевые концепты традиционной народной культуры в речевых практиках сибирской крестьянки // Словесная культура Сибири в общероссийском и европейском контекстах (XIX - начало ХХ в.) / Айзикова И.А и др. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2019. Ч. 1.2. Речевые практики сибиряков. С. 55-95.
Ганичева С.А. Воспоминания брата и сестры о деревенском детстве: лингвогендерологический аспект // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 5 (92). С. 67-78.
Волошина С.В. Воспоминания о родителях в структуре автобиографических рассказов сибиряков // Язык. Культура. Коммуникация: изучение и обучение : материалы IV Междунар. конф. (13 октября 2020 г., г. Орёл). Орёл : ОГУ им. И.С. Тургенева, 2020. С. 223-228.
Bluck S., Habermas T., The Life Story Schema // Motivation and Emotion. 2000. Vol. 24 (2). P. 121-147.
Павлова А.А. Жанр, гипертекст, интертекст, концептосфера (на материале внутрисемейных родословных). Белогород : Изд-во БелГУ, 2004. 162 с.
Матлин М.Г. Устные рассказы о голоде 1941-1945 годов как источник изучения повседневности сельского населения ульяновского Поволжья // Научный диалог. 2018. № 8. С. 147-160.
Толстова М.А. Вербализация представлений о мужчине в женском автобиографическом рассказе // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2020. № 4 (210). С. 117-125.
Волошина С.В. Речевой жанр автобиографического рассказа (на материале диалектной речи) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2010. № 2 (10). С. 5-10.
Калиткина Г.В. Трансляция традиции в диалектном дискурсе // Русин. 2015. № 3 (3). С. 167-182.
Леонтьева Т.В. Автобиографические мемораты о детстве (по письмам Шурыгиной Таисии Ивановны, уроженки и жительницы деревни Плосково Костромской Области) // Мир Евразии. 2016. № 3 (34). С. 38-43.
Литвинова Н.Б. Структурно-семантическая актуализация исторической информации в вербальном пространстве диалектного текста-воспоминания // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2016. № 3 (12). С. 55-58.
Лагута Н.В. О речевом жанре воспоминания (на материале русских говоров Приамурья) // Слово: Фольклорно-диалектологический альманах. Благовещенск : АмГУ, 2005. Вып. 3. С. 86-101.
Мызникова Я.В. Коммуникативные особенности диалектного речевого жанра «Рассказ-воспоминание» // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2014. № 4 (28). С. 66-72.
Волошина С.В., Демешкина Т.А., Толстова М.А. Речевой портрет жителя трансграничного региона (русско-белорусское взаимодействие) // Русин. 2021 (в печати).
Демешкина Т.А. Теория диалектного высказывания. Аспекты семантики. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2000. 190 с.
Гынгазова Л.Г. О речевом жанре воспоминания (на материале языка личности) // Актуальные направления функциональной лингвистики : материалы науч. конф. «Языковая ситуация в России конца ХХ века». Томск, 2001. С. 167-174.
Волошина С.В. Автобиографические практики в контексте словесной культуры Сибири // Текст. Книга. Книгоиздание. 2018. № 16. С. 35-51.
Букринская И.А., Кармакова О.Е. Провинциальная речь: от диалекта к литературному языку // Региональные варианты национального языка : материалы Всерос. (с междунар. участием) науч. конф. Улан-Удэ : Изд-во Бурят. ун-та, 2013. С. 12-16.
Davis R. Mediating historical memory in Asian / American family memoirs: K. Connie Kang's «Home was the land of morning calm» and Duong Van Mai Elliott's «The sacred Willow» // Biography. 2007. Vol. 30, № 4. P. 491-511.
Voloshina S.V., Demeshkina T.A. The Autobiographical Story as a Means of Modeling Global Events // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № 200. P. 563-568.
Eakin P.J. How Our Lives Become Stories: Making Selves. Ithaca : Cornell UP, 1999. P. 43-98 (Chapter 2. Relational Selves, Relational Lives: Autobiography and the Myth of Autonomy).
Беднарчук А.И. К вопросу о функциях старшего поколения (бабушек и дедушек) в современной семье // Система ценностей современного общества. 2016. № 50. С. 143-148.
Булыгина М.В., Комарова С.В. Прародители и внуки (обзор зарубежных исследований) // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 4. С. 97-105.
Михальчик М.З. Воспитательные возможности бабушек и дедушек // Пути, тенденции и направления развития социальной сферы: материалы II Междунар. науч.-практ. конф. Витебск : Изд-во ВГУ им. П.М. Машерова, 2009. С. 197-199.
Михайлова Е.В. История жизни и опыт поколения бабушек и дедушек в интерпретации современных студентов (на примере студентов ЯГПУ, обучающихся по специальности «Социология») // Социальные и гуманитарные знания. 2017. Т. 3, № 2. С. 161-168
Лихачева Э.В., Бондаревская С.В., Беляева Е.С. Идеальный внук и реальный внук глазами бабушек и дедушек // Инновационная наука. 2015. № 7-1 (7). С. 186-189.
Кузьмишина Т.Л. Особенности эмоционального взаимодействия дошкольника с прародителями в современной семье // Ярославский педагогический вестник. 2014. Т. 2, № 4. С. 249-253.
Зверев В.А. Дети - отцам замена: воспроизводство сельского населения Сибири (1861-1917 гг.). Новосибирск : НГПИ, 1993. 244 с. URL: https://repo.nspu.ru/handle/nspu/641 (дата обращения: 21.01.2021).
Явнова Л.А. Воспитание детей в семьях старожилов и переселенцев Алтая в конце XIX - первой трети XX веков (по материалам устных источников) // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 3 (40). С. 336-339.
Ушинский К.Д. Педагогические сочинения : в 6 т. М. : Педагогика, 1990. Т. 5. 420 с.
Букринская И.А., Кармакова О.Е. Изучение диалектного текста: рассказ-пластинка // Язык в пространстве речевых культур: К 80-летию В.Е. Гольдина. Саратов : Амирит, 2015. С. 26-36.
Китайгородская М.В., Розанова Н.Н. Речь москвичей: Коммуникативно-культурологический аспект. М. : Русские словари, 1999. 396 с.
 Memories About Grandparents in the Structure of an Autobiographical Story (On the Material of Siberian Villagers' Speech) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/2

Memories About Grandparents in the Structure of an Autobiographical Story (On the Material of Siberian Villagers' Speech) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/2

Download full-text version
Counter downloads: 1269