The “Idea of Human” Literary Category: Epistemological Potential
The “idea of human” (“type of attitude to the world”) is considered as a relevant category of the conceptual apparatus of the modern science of literature. The aim of the work is to analyze the theoretical and methodological potential of this category on the basis of large typological units of the literary process, marked with the concepts of “historical and literary era”, “artistic and cognitive cycle”, “literary direction”, “big style”, “artistic method”. The research used the methods of a typological and complex study of literary works, which in the synthesis of literary criticism and philosophy determine the strategy of searches in the field of theoretical and methodological content of the “idea of human” category as the foundation of the literary and philosophical anthropology of cultural and historical eras. The historical and genetic links between the worldview aesthetic principles and the artistic practice of literary trends are problematized. The logic of the research reveals the concept “object - knowledge”, fundamental for epistemology, in the aspects of the structuring of the knowledge of the methodological semantics of the “idea of human” category and of the functioning of the definitions “generalized idea of human”, “type of attitude to the world”, “concept of human and reality”, “whole of human”, “human as a value”. The article shows that the “idea of human” as a philosophical and aesthetic interpretation of the nature and essence of human at a certain stage in the development of artistic consciousness, worked out by the whole culture (R.R. Moskvina, G.V. Mokronosov) and defining integrity and logical consistency of the artistic system, is a synergistically functional semantic core of the historical and cultural era, and this core contains the dialectical potential of “negation of the negation”. As a variable, the historical “idea of human”, in the perspective of the stage development of artistic consciousness, undergoes dramatic changes and is realized in the logic of the successive change of historical and cultural epochs and their philosophical paradigms, in the constant alternation of “realistic” and “mystical”, materialistic and idealistic methods of cognition and images of human and the world (D.I. Chizhevsky, A.M. Panchenko, and others). The conclusions are substantiated that the successive development of literary trends, creative methods and their axiological systems is conditioned by the dynamics of “types of attitude to the world”; that the functioning of the “idea of human” category in literary discourse is focused on argumentation of the ontological nature of fiction, on the identification of philosophical and aesthetic principles that determine the systematic nature and the successive change of artistic and cognitive cycles; that the evolution of the “idea of human” within the framework of one artistic and cognitive cycle is fixed by the dynamics of genre systems since, in the correlations of method, genre and style, “the idea of human” acts as a factor in genre formation.
Keywords
idea of human,
type of attitude to world,
artistic and cognitive cycle,
literary direction,
artistic method,
“big style”,
system of genresAuthors
| Golovko Vyacheslav M. | North Caucasus Federal University | vmgolovko@mail.ru |
Всего: 1
References
Danto A. Philosophy as (and) of Literature // Post-Analytic Philosophy / Ed. by J. Rajchman and C. West (eds.) Post-Analytic Philosophy. N.Y. : Columbia University Press, 1985. Р. 63-83.
Nussbaum M. The Therapy of Desire: Theory and Practice in Hellenistic Ethics. Princeton University Press, 1996. 584 р.
Деррида Ж. О грамматологии / пер. с франц. и вступ. ст. Н. Автономовой. М. : Ad Marginem, 2000. 520 с.
Хабермас Ю. Философский дискурс о модерне. М. : Весь мир, 2003. 416 с.
Колесников А.С. Мировая философия в эпоху глобализации. Москва; Нью-Йорк; СПб. : Northem Gross Publishing, 2008. 434 с.
Колесников А.С. Философия и литература: современный дискурс // История философии, культура и мировоззрение. СПб. : Санкт-Петербургское философское общество, 2000. Вып. 3. С. 8-36.
Трубина Е.Г. Повествование и наука: от альтернативности к симбиозу // Альтернативные миры знания. СПб. : РХГИ, 2000. С. 142-170.
Автономова Н.С. Философия и филология (О российских дискуссиях 90-х годов) // Логос. 2001. № 4. С. 91-105.
Mackey L. An Ancient Quarrel Continued: The Troubled Marriage of Philosophy and Literature. Lanham : University Press of America, 2002. 292 р.
Немецкое философское литературоведение наших дней: Антология. СПб. : Изд-во СПб. гос. ун-та, 2001. 548 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1986. 445 с.
Москвина Р.Р., Мокроносов Г.В. Человек как объект философии и литературы. Иркутск : Изд-во Иркут. ун-та, 1987. 202 с.
Пилюшенко А.В. К вопросу о социально-философском содержании человеческого капитала личности // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 430. С. 64-67.
Белинский В.Г. Собрание сочинений : в 9 т. М. : Худож. лит., 1982. Т. 8. 784 с.
Головко В.М. Герменевтика литературного жанра. 5-е изд. М. : Флинта; Наука, 2019. 184 с.
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики: исследования разных лет. М. : Худож. лит., 1975. 504 с.
Борев Ю.Б. Художественное направление - инвариант художественной концепции мира и личности // Теория литературы. Т. IV: Литературный процесс. М. : Наследие, 2001. С. 47-50.
Бердяев Н.А. Метафизика пола и любви. Самопознание. URL: http://avidreaders.ru/read-book/metafizika-pola-i-lyubvi-samopoznanie-sbornik.html (дата обращения: 08.01.2019)
Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. URL: https://unotices.com/book.php?id=45838&page=1 (дата обращения: 08.01.2019)
Шелер М. Человек и история. URL: https://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ah UKEwib_a_TvcvcAhUJDCwKHV1ID2cQFjAAegQIABAC&url=https%3A%2F%2Figiti.hse.ru%2Fdata%2F987%2F313%2F1234%2F3_3_1S chel.pdf&usg=AOvVaw0ihgfRmcXoG5_UFEeWswTG (дата обращения: 08.01.2019)
Зильберман Д.Б. Традиция идеи человека. URL: http: https://www.fondgp.ru/old/lib/mmk/188.html (дата обращения: 31.08.2020).
Головко В.М. Русская реалистическая повесть: герменевтика и типология жанра. Москва; Ставрополь : Моск. гос. откр. пед. ун-т; Став-роп. гос. пед. ун-т, 1995. 439 с.
Головко В.М. Историческая поэтика русской классической повести. М. : Флинта; Наука, 2010. 280 с.
Головко В.М. Идея человека» как модус художественно-философского познания // Intuitus mentis русских писателей-классиков / под общ. ред. В.М. Головко. Ставрополь : Изд-во СГУ; Мысль, 2010. С. 12-30.
Бубер М. Я и Ты. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000376/st001.shtml (дата обращения: 08.01.2019).
Генисаретский О.И. Совершенный человек: пространственность и событийность перфективного праксиса. URL: http://prometa.ru/olegen/ publications/21 (дата обращения: 08.01.2019).
Мамардашвили М. Проблема человека в философии. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5481 (дата обращения: 08.01.2019).
Цыгоняева А.Ю. Идея человека в западноевропейской философии. URL: http://www.dissercat.com/content/ideya-cheloveka-v-zapadnoevropeiskoi-filosofii (дата обращения: 10.01.2019)
Генисаретский О.И. Культурно-антропологическая перспектива. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2006/2755 (дата обращения: 10.01.2019)
Попов А.А. Развитие онтологических представлений и идея человека. URL: https://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc =s&source=web&cd=76&ved=0ahUKEwjO_5rc9f_bAhXL2ywKHb1PCnI4RhAWCEQwBQ&url=http%3A%2F%2Fopencu.ru%2Fuploads%2F razvitie-ontologicheskih-predstavlenij_ispr.pdf&usg=AOvVaw2G9Y-tMCdGoRBeC9qtIBUn (дата обращения: 10.01.2019)
Лихачёв Д.С. Развитие русской литературы X-XVII вв.: эпохи и стили. 3-е изд. СПб. : Наука, 1998. 206 с.
Чижевський Д.І. Культурно-історичні епохи // Чижевський Дмитро. Українське літературне барокко: Вибр. праці з давньої л-ри. Києва : Обереги, 2003. С. 345-357.
Панченко А.М. «Великие стили»: терминология и оценка // Русская литература и культура Нового времени. СПб. : Наука, 1994. С. 166-177.
Стёпин В.С. Теоретическое знание. М. : Прогресс-Традиция, 2003. 744 с.
Чижевський Д. Iсторія украінскоі литератури. Від початків до доби реалізму. Тернопіль, 1994. 480 с.
Кожинов В.В. Размышления о русской литературе. М. : Современник, 1991. 524 с.
Руднев В.П. Прочь от реальности. М. : Аграф, 2000. 432 с.
Созина Е.К. Антропологическая проблематика в литературе русского реализма 1840-1850-х гг. // Известия Уральского государственного университета. 1997. № 7. С. 58-77.
Лотман Ю.М. Структура художественного текста. URL: https://adview.ru/wp-content/uploads/2015/09/Yu_M_Lotman_Struktura_Teksta.pdf (дата обращения: 29.08.2020).
Фаритов В.Т. Семиотика трансгрессии: Ю.М. Лотман как литературовед и философ // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 419. С. 60-66.
Кривцун О.А. Эстетика. М. : Аспект Пресс, 1998. 430 с.
Медведев П.Н. [Бахтин М.М.] Формальный метод в литературоведении: Критическое введение в социологическую поэтику. Л. : Прибой, 1928. 232 с.