Lines in the Noology of Gregory Palamas. Palamism and Platonism
The article traces the main lines of the teaching of mind (noology) by one of the largest Byzantine thinkers, Gregory Palamas, on the material of his treatise Triads (1337-1340). The author considers the question of the foundations of thinking ability according to Palamas. Two paradigms - natural and super-natural - manifested in the noology by Palamas are identified, and how these paradigms are manifested in the topics of knowledge and labor is shown. Different modes of mind functioning in Palamas' teaching are distinguished: one of discursive thinking, one of self-contemplation of mind, and one of repose of mind. The author analyzes the topic of self-contemplation of mind and shows how this topic is integrated into Palamas' coherent ontological system: the contemplation of the human mind takes place participating in the self-contemplation of the Divine Mind. The author shows that the seemingly contradictory topics of Palamas' teaching about mind - the topic of self-contemplation of mind and the topic of repose of mind - do not conflict with each other, but do coexist complementarily in Palamas' teaching. The author considers the concept of knowledge in Gregory Palamas and distinguishes between natural and super-natural types of knowledge in his teaching. Then he turns to the theme of scientific knowledge in Palamas and shows how Palamas' view on scientific knowledge leads him to formulating the doctrine of dual truth. The author also identifies two Platonically loaded lines in the Byzantine prehistory of the topic of the self-contemplation of mind: one of Dionysius the Areopagite and one of Evagrius of Pontus. The author ties this Platonic background of Palamas' noology with the specifics of his understanding of nature of the Tabor light, according to which this light is “intelligent” and therefore cannot be contemplated by beings who do not have an intelligent ability (i.e., who are non-human). The author offers the following understanding of the specifics of Palamite ontology distinguishing essence and energy in God: what distinguishes divine energy from essence is the participability and knowability of energy, but, at the same time, energy exists, distinguished from essence, in the situation of absence of someone who would participate in it and know it as well. The author links this ontological schema with the Platonic background of Palamas' noology that has been identified above, namely, with the “intelligent” nature of the divine energies that Palamas declares, which, in its turn, is related to the thinker's idea of the affinity between the divine energies and human mind. Finally, the author identifies essential connotations common to the Platonic “idea” and the Palamite “energy”, and points out the nature of the difference between these concepts.
Keywords
Gregory Palamas,
Platonism,
mind,
knowledge,
knowability,
self-contemplation,
nature,
grace,
knowledge,
labor,
theory of dual truth,
energyAuthors
| Biriukov Dmitry S. | Higher School of Economics; Saint Petersburg State University of Aerospace Instrumentation; Institute of Philosophy of Law of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | dbirjuk@gmail.com |
Всего: 1
References
Бирюков Д.С. «Синэнергетическое откровение реальности»: Наблюдения о предыстории, источниках и содержании понятий «символ», «синергия», «энергия» у П.А. Флоренского в контексте рецепции паламизма в русской мысли начала XX в. // Вопросы философии. 2020. № 6. С. 103-115.
Бирюков Д.С. Григорий Палама // Антология восточно-христианской богословской мысли. Ортодоксия и гетеродоксия: в 2 т. / науч. ред. Г.И. Беневич, Д.С. Бирюков. М.; СПб., 2009. Т. 2. С. 448-466.
Бирюков Д.С. Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 1. Предыстория темы иерархии сущего и возникновение этой темы в паламитских спорах // Konstantinove Listy. 2017. Т. 10, № 2. С. 15-22.
Бирюков Д.С. Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 2. Паламитское учение в контексте предшествующей традиции и его рецепция в русской религиозной мысли XX в. (философия творчества С.Н. Булгакова) // Konstantinove Listy. 2019. Т. 12, № 2. С. 69-79.
Meyendorff J. Grégoire Palamas: Défense des saints hésychastes. Introduction, texte critique et notes. Louvain, 1959. 767 p.
Лосский В.Н. Понятие «Аналогий» У Псевдо-Дионисия Ареопагита // Богословские труды. 2009. Вып. 42. С. 110-136.
Lossky V. La notion des «Analogies» chez Denys le Pseudo-Aréopagite // Archives d'histoire doctrinale et littéraire du Moyen Age. 1931. Vol. 5. P. 279-309.
Мейендорф И., протопресв. «Защита священно-безмолвствующих» св. Григорием Паламой // Мейендорф И., прот. Византийское наследие в Православной Церкви / пер. с англ. под общ. ред. Ю.А. Вестеля. Киев, 2007. С. 223-260.
Мейендорф И., протопресв. Византийское богословие. Минск, 2001. 334 с.
Demetracopoulos J. Thomas Aquinas' Impact on Late Byzantine Theology and Philosophy: The Issues of Method or ‘Modus Sciendi' and ‘Dignitas Hominis' // Knotenpunkt Byzanz. Wissensformen und kulturelle Wechselbeziehungen Herausgegeben von Andreas Speer und Philipp Steinkrüger. Berlin; Boston : Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 2012. P. 333-410.
Sinkewicz R.E. The Concept of Spiritual Perception in Gregory Palamas. First Triad in Defense of the Holy Hesychasts // Христианский Восток. 1999. № 1 (7). Р. 374-390.
Бирюков Д.С. О трактате «Правило богословия» св. Нила Кавасилы и теме различения между светом и теплом огня у св. Нила Кавасилы и св. Григория Паламы // EINAI: Проблемы философии и теологии. 2012. № 2 (002). С. 423-440.
Риго А. Житие Петра Афонита (BHG 1506), составленное Григорием Паламой // Григорий Палама, свт. Слово на Житие прп. Петра Афонского / пер. с древнегреч. А.Ю. Волчкевич, А.О. Крюковой. Пустынь Новая Фиваида Афонского Русского Свято-Пантелеимонова Монастыря, 2007. С. 13-30.
Григорий Палама, свт. Слово на Житие прп. Петра Афонского / пер. с древнегреч. А.Ю. Волчкевичя, А.О. Крюковой. Пустынь Новая Фиваида Афонского Русского Свято-Пантелеимонова Монастыря, 2007. С. 35-133.
Pseudo-Denys l'Aréopagite. Les Noms divins. (Chapitres I-IV). Texte grec de B.R. Suchla. Traduction et notes de Ysabel de Andia. Paris : Cerf, 2016. 546 p.
Щукин Т.А. «Он превзойдёт собственную природу»: Тема самообращённости ума в «Слове на житие преподобного Петра Афонского» святителя Григория Паламы и в Enneades V. 3 // Библия и христианская древность. Научный журнал по библеистике и истории христианской мысли. Сергиев Посад : Изд-во Моск. духовной академии, 2019. Т. 2, № 2. С. 212-230.
Polemis I.D. Neoplatonic and Hesychastic Elements in the Early Teaching of Gregorios Palamas on the Union of Man with God: The Life of St. Peter the Athonite // Pour une poétique de Byzance. Hommage à Vassilis Katsaros / éd. par S. Efthymiadis et al. Paris : Le Centre d'études byzantines, néo-helléniques et sud-est européennes; École des Hautes études en Sciences sociales, 2015. P. 205-221.
Lollar J. «To See into the Life of Things»: The Contemplation of Nature in Maximus the Confessor's Ambigua to John. A Dissertation Submitted to the Graduate School of the University of Notre Dame in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. Notre Dame, Indiana, 2011. 447 p.
Бирюков Д.С. Два мыслителя в разговоре о паламизме: софиологический паламизм о. Сергия Булгакова и неопаламизм о. Георгия Фло-ровского (1920-е гг.) // Вопросы богословия. 2020. Т. 1, № 3. С. 13-43.
Бирюков Д.С. Исследование рецепции паламизма в русской мысли начала XX в.: Вопрос о философском статусе паламизма и варла-амизма, его решения и контекст // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2018. Т. 23, № 5. С. 34-47.