A Substrate Approach in the Study of Digital Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/8

A Substrate Approach in the Study of Digital Culture

The aim of the article is to substantiate the need for a substrate approach in the study of the nature and essence of digital culture. The main research methods were those of analysis, comparison, communication, dialectics, and the substrate approach. The study was conducted in several stages. At the first stage, the author made an analytical review of domestic and foreign publications on the use of the substrate approach in the study of the nature and essence of digital culture. At the second stage, the author compared and generalized the results. At the third stage, the author substantiated the need to build a model of digital culture based on the substrate approach. In the course of the study, the author came to the conclusion that for a holistic analysis of the new cultural phenomenon of digital culture, along with the structural and functional approach, it is necessary to apply the substrate approach. It will allow identifying three main substrates of digital culture: civilizational, social and anthropological. Each substrate gives digital culture appropriate attributes and modes. The civilizational substrate defines such attributes of digital culture as digital technologies, digital social relations and institutions, digital potential (needs and abilities). The social substrate makes all types of digital activities, including its structural elements (pedagogical, managerial, economic, environmental, scientific, medical, physical and artistic), attributes of digital culture. The anthropological substrate generates new digital forms of generic human qualities - language, activity, communication and consciousness. Knowledge of the generic and acquired qualities of digital culture will reveal patterns of its development, and, consequently, possible consequences for the development of civilization, society and people. The substrate model of digital culture will allow systematizing the formulation of problems that require understanding and solution at different levels of the universe. At the level of civilization, it is the formation of new forms of social relations and institutions, the development and implementation of the digital potential of humanity, the laws of transition to a new high-quality civilizational development. At the level of society, it is the laws of interaction and integration of digital forms of activity, the laws of the birth and existence of new forms of subjectivity, the laws and principles of the existence of digital reality and digital social space. The anthropological level reveals the regularities of development and qualitative changes in the system of generic qualities of people, and therefore of people themselves.

Download file
Counter downloads: 70

Keywords

digital culture, information culture, substrate approach, civilizational substrate, social substrate, anthropological substrate

Authors

NameOrganizationE-mail
Gryaznova Elena V.Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical Universityegik37@yandex.ru
Всего: 1

References

Галкин Д.В. От вдохновения машинами к искусственной жизни: этапы развития технологического искусства // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2013. № 1 (9). С. 44-51.
Baranovas R. Virtuality and the Problem of Agency in Object-Oriented Ontology // Open Philosophy. 2020. № 3 (1). Р. 233-241.
Латыпова А.Р. Между мутацией и глитчем: цифровая эволюция медиа // Эпистемология и философия науки. 2020. Т. 57, № 2. С. 162-178.
Захаров М.Ю., Старовойтова И.Е., Шишкова А.В. Цифровая культура - исторический этап развития информационной культуры общества // Вестник университета. 2020. № 5. С. 200-205.
Лешкевич Т.Г. Цифровые трансформации эпохи в проекции их воздействия на современного человека // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. С. 103-109.
Глухов А.П. Цифровая грамотность поколения z: социально-сетевой ракурс // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 52. С. 126-137.
Кутырёв В.А. Cова Минервы вылетает в сумерки. Избранные философские тексты ХХI века. СПб. : Алетейя, 2018. 526 с.
Афанасьев С.В. Обоснование актуальности разработки субстратно-атрибутивной модели информационной культуры в рамках философии культуры // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8, № 3 (32). URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/1125
Шестакова И.Г. Человек и социум в темпоральности цифрового мира : автореф. дис.. д-ра филос. наук. Воронеж, 2020. 44 с.
Львов А.А. Археология субъекта информационного общества : антропологический аспект : автореф. дис.. канд. филос. наук. СПб., 2015. 26 с.
Ахметжанова Г.В., Юрьев А.В. Цифровые технологии в образовании // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7, № 3 (24). С. 334-336.
Ursul A.D. Science And Education In the Conditions of Formation of the Global World // Wisdom. 2019. № 13 (2). Р. 127-134.
Rakitov A.I. Higher Education and Artificial Intelligence: Euphoria and alarmism // Higher Education in Russia. 2018. Vol. 27, № 6. P. 41-49.
Дудник С.И. Отчуждение в цифровом обществе // Вопросы философии. 2020. № 3. С. 17-20.
Cloete A.L. Living in a Digital Culture: The Need for Theological Reflection // HTS Theological Studies 2015. № 71 (2). P. 1-7.
Kelly M., Bielby J. (eds.) Information Cultures in the Digital Age. Wiesbaden, Germany : Springer VS, 2016.
Clark K.B. Digital Life, a Theory of Minds, and Mapping Human and Machine Cultural Universals // Behavioral and Brain Sciences. 2020. № 43.
Vella D., Gualeni S. Virtual Subjectivity: Existence and Projectuality in Virtual Worlds // Techné: Research in Philosophy and Technology. 2019. № 23 (2). Р. 115-136.
Gere Ch. Digital Culture. London : Reaktion Books, 2002.
Баева Л.В. Развитие системы электронной культуры и дифференциация современного социогуманитарного знания // Философские науки. 2018. № 6. С. 83-89.
Водопьянова Н.А. Информационная культура как фактор взаимодействия общественного и индивидуального : автореф. дис.. канд. филос. наук. Ставрополь, 2001. 21 с.
Колин К.К., Урсул А.Д. Информация и культура. Введение в информационную культурологию. М. : Стратегические приоритеты, 2015. 288 с.
Галкин Д.В. Digital Culture: методологические вопросы исследования культурной динамики от цифровых автоматов до техно-биотварей // Международный журнал исследований культуры. 2012. № 3 (8). С. 11-16.
Steinhart E. Digital Theology: Is the Resurrection Virtual? // Luck M. (ed.) A Philosophical Exploration of New and Alternative Religious Movements. Farnham, UK : Ashgate, 2012. P. 133-152.
Coeckelbergh M. New Romantic Cyborgs: Romanticism, Information Technology, and the End of the Machine. Reviewed by Dave Seng // Philosophy in Review. 2018. № 38 (1). Р. 11-13.
Suvajdzic M., Bihorac A., Rashidi P., Ong T., Applebaum J. Virtual Reality and Human Consciousness: The Use of Immersive Environments in Delirium Therapy // Technoetic Arts. 2018. № 16 (1). P. 75-83.
McDonnell N., Wildman N. Virtual Reality: Digital or Fictional? // Disputatio. 2019. № 11 (55). P. 371-397.
Spiegel J. The Ethics of Virtual Reality Technology: Social Hazards and Public Policy Recommendations // Science and Engineering Ethics. 2018. № 24 (5). P. 1537-1550.
Koch T. Transhumanism, Moral Perfection, and Those 76 Trombones // Journal of Medicine and Philosophy. 2020. № 45 (2). P. 179-192.
Глухов А.П. Цифровое поколение: культура управления межличностными коммуникациями в социальных сетях // Вестник Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова. 2018. № 25. С. 74-77.
Гальченко А.С., Григорьев П.Е., Поскотинова Л.В. Взаимосвязь интернет-зависимости с когнитивно-стилевыми особенностями обучающихся // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8, № 3. DOI: 10.26795/2307-1281-2020-8-3-7
Мишанова О.Г., Батенова Ю.В. Информационно-языковая компетенция современного ребенка в новом культурном контексте цифрового общества // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7, № 2 (23). С. 44-48.
Лекторский В.А., Дубровский Д.И., Иванов Д.В., Катунин А.В., Михайлов И.Ф., Труфанова Е.О., Черткова Е.Л., Щедрина И.О., Яковлева А.Ф. Человеческая субъективность в свете современных вызовов когнитивной науки и информационно-когнитивных технологий. Материалы «круглого стола» // Вопросы философии. 2016. № 10. С. 5-35.
Gryaznova E.V., Lanskaya I.A., Kozlova T.A. Virtual reality as a category of psychology within the information concept // Perspektivy nauki i obrazovania - Perspectives of Science and Education. 2020. № 44 (2). С. 308-316. DOI: 10.32744/pse.2020.2.24
Gryaznova E.V., Treushnikov I.A., Goncharuk A.G. The role of information culture in the formation of a cultural ideal // Prospects for science and education. 2020. № 1 (43). P. 379-388.
Татаринов К.А., Орлова Е.Г. Модели цифрового обучения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9, № 3 (32). С. 204-207.
Heersmin R. A Virtue Epistemology of the Internet: Search Engines, Intellectual Virtues and Education // Social Epistemology. 2018. Vol. 32, № 1. P. 1-12.
 A Substrate Approach in the Study of Digital Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/8

A Substrate Approach in the Study of Digital Culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 464. DOI: 10.17223/15617793/464/8

Download full-text version
Counter downloads: 1269