Professionally Oriented Foreign Language Teaching to Non-Linguistic Students: International Professional Competitions
The article deals with the issues of training a new generation of professional staff with a set of hard and soft skills on the example of foreign language training of lawyers. Special attention is paid to the development of both communicative and universal competencies such as the ability to defend personal position, teamwork, cooperation and interpersonal communication, presentation skills, stress resistance. The aim of this article is to describe the technology of professionally integrated foreign language teaching by preparing law students to participate in international competitions in English, as well as to analyze advantages of this technology. The model of technology of professionally integrated foreign language teaching is described. The method of modeling professional situations by mock trials is presented in detail. The authors describe the components and stages of implementation of the described technology, and justify its effectiveness. The results of a two-year study of the pedagogical potential of the technology in training students of Petrozavodsk State University for international competitions, such as the Amicus Curiae competition for trial lawyers, are given. To prove the statistical significance of the obtained data, Student's t-test was applied. In the experimental group, after the completion of training, the average arithmetic indicator of the level of competence in reading, writing, speaking and listening in English is 0.84 - 1.33 points, which is a statistically significant result (texpl5>tcrit2.093, with the significance level α = 0.05). The technology proved to be effective for training students' presentation skills, teamwork, collaboration and interpersonal communication skills, as well as their sense of confidence and self-control. The authors conclude that the inclusion of competitive elements in the learning environment encourages both the development of universal and professional competencies, and the improvement of foreign language proficiency of non-linguistic students.
Keywords
universal competence,
communicative competence,
professionally oriented foreign language teachingAuthors
| Abramova Irina E. | Petrozavodsk State University | lapucherabr@gmail.com |
| Shishmolina Elena P. | Petrozavodsk State University | elena.shishmolina@yandex.ru |
Всего: 2
References
Россия 2025: от кадров к талантам - исследование BCG и Сбербанка. URL: http://marketing-course.ru/russia-2025-sberbank-bcg/ (дата обращения: 17.06.2020).
Работодатели не верят в выпускников // HeadHunter. URL: https://petrozavodsk.hh.ru/article/17408 (дата обращения: 17.06.2020)
Требования и претензии работодателей к выпускникам вуза (Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого (СПбПУ). URL: https://www.spbstu.ru/students/employment/demands-claims-employers-graduates/ (дата обращения: 17.06.2020).
Российские школьники чаще всего выбирают в вузах науки об обществе - опрос // Аргументы и факты. 2018. 11 июля. URL: https://aif.ru/society/education/rossiyskie_shkolniki_chashche_vsego_vybirayut_v_vuzah_nauki_ob_obshchestve_opros (дата обращения: 17.06.2020).
Минтруд назвал самые востребованные профессии // Коммерсант. 29.05.2019. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3983679 (дата обращения: 17.06.2020).
Зачем юристам иностранный язык? // Журнал «Юрист компании». URL: https://www.law.ru/article/3610-zachem-yuristam-inostrannyy-yazyk (дата обращения: 17.06.2020).
Brannen M.Y., Piekkari R., Tietze S. The multifaceted role of language in international business: Unpacking the forms, functions and features of a critical challenge to MNC theory and performance // Language in international business. Palgrave Macmillan, Cham, 2017. С. 139-162.
Sysoev A.A., Sysoev A.A., Petrov V.I., Poteshin S.S. Engineering Education Technique based on Professional Activity Imitation // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 55. P. 707-709. DOI: 10.1016/j.sbspro. 2012.09.555
Ткаченко С.В. Конкурс профессионального мастерства World Skills как инструмент подготовки конкурентоспособного специалиста // Гуманитарные науки. 2019. № 4 (48). С. 87-91.
Poortman C.L., Reenalda M., Nijhof W.J. et al. Workplace Learning in Dual Higher Professional Education // Vocations and Learning. 2014. Vol. P. 167-190. DOI: 10.1007/s12186-014-9111-2
Schaap H., Baartman L., de Bruijn E. Students' Learning Processes during School-Based Learning and Workplace Learning in Vocational Education: A Review // Vocations and Learning. 2012. Vol. 5. P. 99-117. DOI: 10.1007/s12186-011-9069-2
Martin A.J., Rees M. Student insights: The added value of work-integrated learning // International Journal of Work-Integrated Learning. Special Issue. 2019. Vol. 20 (2). P. 189-199.
Sambell R., Devine A., Lo J., Lawlis T. Work-integrated learning builds student identification of employability skills: Utilizing a food literacy education strategy // International Journal of Work-Integrated Learning. 2020. Vol. 21 (1). P. 63-87.
Brentnall C., Rodríguez I.D., Culkin N. Enterprise Education Competitions: A Theoretically Flawed Intervention? // Higgins D., Jones P., McGowan P. (Eds.) Creating Entrepreneurial Space: Talking Through Multi-Voices, Reflections on Emerging Debates (Contemporary Issues in Entrepreneurship Research. 2018. Vol. 9A). Emerald Publishing Limited. P. 25-48. DOI: 10.1108/S2040-72462018000009A002
Сидоренко Т.В., Рыбушкина С.В. Языковое образование в российских технических вузах: Эволюция, актуализация, перспективы // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2015. № 1 (23). С. 20-29. DOI: 10.15293/2226-3365.1501.02
Schrier L. Review of «Berns M. Contexts of competence: Social and cultural considerations in communicative language teaching. Springer Science & Business Media, 1990» // The Modern Language Journal. 1992. № 76 (4). P. 538. DOI: 10.2307/330056
Чикнаверова К.Г. Подходы и принципы развития иноязычной компетенции. студентов на основе активизации их самостоятельности (на примере неязыковых вузов) // Образование и саморазвитие. 2015. № 4. С. 148-153.
Иванова Н.К., Шишкина С.Г. Социализация студентов технического вуза и дисциплина «Иностранный язык» // Высшее образование в России. 2017. № 4 (211). С. 96-103.
Нечепуренко Г.Я. Реализация компетентностного подхода в методической подготовке студентов-географов педагогического университета // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2014. № 6 (22). С. 22-32.
Бырдина О.Г., Долженко С.Г., Юринова Е.А. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции у студентов нефилологических профилей подготовки посредством Content-Based Active Speaking Technology // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. № 4. С. 7-25.
Forteza Fernandez Rafael F., Batista Gonzalez Maria Del C. Language and cultural awareness of a non-native esp teacher // Интеграция образования. 2019. Т. 23, № 1 (94). С. 23-36. DOI: 10.15507/1991-9468.094.023.201901.023-036
Зеер Э.Ф., Лебедева Е.В., Зиннатова М.В. Методологические основания реализации процессного и проектного подходов в профессиональном образовании // Образование и наука. 2016. № 7. С. 40-56. DOI: 10.17853/1994-5639-2016-7-40-56
Красавина Ю.В., Шихова О.Ф. Метод электронных междисциплинарных проектов как эффективная форма организации самостоятельной работы студентов вуза // Образование и наука. 2017. Т. 19, № 1. С. 160-176. DOI: 10.17853/1994-5639-2017-1-160-176
Knoll M. Project method // Phillips D.C. (Ed.). Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy. Thousend Oaks, CA. 2014. Vol. 2. P. 665- 669. URL: http://www.mi-knoll.de/150901.html (accessed: 17.06.2020).
Newnann F.M., Marks H.L. Authentic pedagogy and student performance // American Journal of Education. 1996. № 104 (4). P. 280-312.
Webster-Wright A. Reframing professional development through understanding authentic professional learning // Review of educational research. 2009. Vol. 79, Is. 2. P. 702-739.
Safir Sh. Using a Mock Trial to Build Literacy Skills. URL: https://www.edutopia.org/article/using-mock-trial-build-literacy-skills (дата обращения: 17.06.2020).
O'Bryan M. Revolutionary War Mock Trial Project Based Learning Activity. URL: https://www.pinterest.ru/pin/485403666072816416/ (accessed: 17.06.2020).
Centrella-Nigro A., Flynn D. Teaching Evidence-Based Practice Using a Mock Trial // The Journal of Continuing Education in Nursing. 2012. № 43. P. 566-570. DOI: 10.3928/00220124-20120917-27
Minina V., Nikitina I. Intellectual competition as technology for professional training of managers: GSOM experience // Journal of Management Development. 2012. Vol. 31, № 3. P. 263-274. DOI: 10.1108/02621711211208899
Стресс - неотъемлемая часть работы юриста? // Центр экспертиз при институте судебных экспертиз и криминалистики. URL: https://ceur.ru/library/articles/obshhie_stati/item239617/ (дата обращения: 17.06.2020).
Работа как источник стресса: почему юристы страдают депрессиями // Право.RU. URL: https://pravo.ru/story/view/131188/ (дата обращения: 17.06.2020).
Морозов А.В. и др. Психология профессиональной деятельности адвоката // Психология и право. 2019. Т. 9, № 2. C. 84-94.
«AMICUS CURIAE: профессиональное развитие нового поколения юристов» // Санкт-Петербургский институт права имени Принца П.Г. Ольденбургского. URL: http://spblawschool.ru/253-2/ (дата обращения: 17.06.2020).
Giannoni D.S. Researching Language and the Law: Textual Features and Translation Issues. Bern: Peter Lang AG, International Academic Publishers, 2010. T. 121.
Alcaraz E., Hughes B. Legal translation explained. Routledge, 2014.
Supreme Court Session at GCHS (Part 1/3). URL: https://www.youtube.com/watch?v=LMdNA_mpybA (accessed: 17.06.2020).
Gardner J.A. Legal argument: the structure and language of effective advocacy. LexisNexis, 2007.
Law Courses: edX. URL: https://www.edx.org/course/subject/law (accessed: 17.06.2020).