Museum as an Active Participant in Continuing Education
The article presents a qualitative analysis of museum educational products. These products have been studied in terms of the possibility of their use in formal, non-formal and informal education. Thus, the role of the museum as an actor of continuing education has been determined. The role of continuing education in the educational process is becoming more obvious for most participants, and informal education plays a huge role in this process. It is urgent now to develop high-quality educational environment. Due to museums and their offline and online educational products, it is possible to get success. The author analyzed educational activities of leading Russian and foreign museums. As a result, the possibilities of museums as an educational institution for formal, non-formal and informal education were determined. Formal education is characterized by the network interaction of educational organizations and museums when the museum educational resources are included in the educational process. The largest number of museum educational products in traditional and innovative forms is made for non-formal or supplementary education. The traditional forms of museum educational resources include excursions, game formats for acquaintance with the exposition/exhibition (quests), museum master classes, interactive classes, as well as offline continuing education programs for a professional audience. The innovative forms include intra-museum programs, for example, performances, thematic classes within the museum's profile, and Internet resources such as pages of official museum sites, online academies of museums, museum groups on social media, official museum channels on YouTube, webinars, virtual museums. Thus, non-formal educations could be in onsite or online training forms. Informal education can apply the museum's resources both in traditional forms and in an innovative one. The museum online resources such as online museum games, massive open online courses (MOOC), and podcasts have the highest priority in this area. Museums and universities cooperate to get high-quality competitive educational online resources. In conclusion, it is possible to speak about a new stage in the development of museum educational activity. This stage is characterized by increasing attention to professional education by adding formal and non-formal (supplementary) educational programs, and, simultaneously, increasing the role of informal education due to online technology. It should be emphasized that museum staff could develop museum educational products for formal and non-formal education independently, but it is advisable for museums to intensify cooperation with universities to enter the online education market.
Keywords
continuing education,
museum,
educational activities,
educational resourceAuthors
| Sizova Irina A. | Higher School of Economics | sizova_i@mail.ru |
Всего: 1
References
Непрерывное образование - стимул человеческого развития и фактор социально-экономических неравенств / под общ. ред. д-р социол. наук, канд. экон. наук. Ю.В. Латова. М. : ЦСПиМ, 2014. 433 с.
Гамбургская декларация ЮНЕСКО об обучении взрослых // V Международная конференция по образованию взрослых. Гамбург, Германия, 14-18 июля 1997 года. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/hamburg_decl.shtml (дата обращения: 08.01.2020).
Переосмысляя образование: образование как всеобщее благо? // Доклад ЮНЕСКО, 2015. URL: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000232555_rus (дата обращения: 08.01.2020).
Бабаева Э.С. История неформального образования за рубежом // Гуманизация образования: науч.-практ. журнал 2015. № 2. С. 131-137.
Faure E. Learning to Be: The World Education Today and Tomorrow. Paris : UNESCO, 1992.
Huberman A. Some models of adult learning and adult change. Studies on permanent education. Strasburg, 1974.
Parson S. Lifelong learning and the community school // Poster C., Kruger A. (eds.) Community education in the Western World. London : Routledge, 1990.
Смирнова С.Н. Непрерывное образование как фактор сохранения и развития человеческого капитала : автореф. дис.. канд. экон. наук. М., 2003. 20 с.
Габдуллина Э. Н. Непрерывное образование как фактор формирования человеческого капитала в современной социально-экономической среде Республики Татарстан : автореф. дис.. канд. социол. наук. Саратов, 2013. 25 с.
Ковалев И.В. Непрерывное образование как фактор социокультурной модернизации российского общества: социально-компетентностный анализ : автореф. дис.. канд. социол. наук. СПб., 2016. 28 с.
Зайцева О.В. Непрерывное образование: основные понятия и определения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 7 (85). С. 106-109.
Борщева Н. Л., Глухова М.И. Непрерывное образование: различие подходов // Вестник Московского университета МВД России. 2013. № 12. С. 163-165.
Меморандум непрерывного образования Европейского Союза. URL: http://www.znanie.org/docs/memorandum.html (дата обращения: 10.01.2020).
Окерешко А.В. Информальное образование: опыт определения понятия // Академия профессионального образования. 2016. № 1. С. 74-79.
Гершунский Б.С. Методологические проблемы развития системы непрерывного образования // Перспективы и проблемы развития непрерывного образования : сб. науч. трудов. М. : АПН СССР, 1987. С. 3-18.
Актуальный словарь музейных терминов // Музей. 2009. № 5. С. 47-68.
Именнова Л.С. Социально-педагогическая деятельность краеведческого музея : История, теория, методика : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2004. 25 с.
Нагорский Н.В. Музей как открытая социально-педагогическая система : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2005. 40 с.
Нуттунен Е.А. Педагогические условия формирования основ патриотической культуры детей младшего школьного возраста средствами историко-литературного музея : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2018. 27 с.
Сапанжа О.С. Музейное образование и музейная педагогика в российской академической традиции и практике музейного дела: границы использования понятий и их содержание // Общество: социология, педагогика, психология. 2017. № 1. С. 75-78.
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 года с изменениями 2019 года. Статья 15. Сетевая форма реализации образовательных программ. URL: http://zakon-ob-obrazovanii.ru/15.html (дата обращения: 10.01.2020).
Университет детей // Политехнический музей. URL: https://polymus.ru/ru/education/YDetei/ (дата обращения: 10.01.2020).
Медиапортал Государственного исторического музея. URL: https://mediashm.ru/ (дата обращения: 10.01.2020).
Академия Пушкинского. URL: https://www.pushkinmuseum.art/education/virt_academy/ (дата обращения: 10.01.2020).
Портал «Виртуальный Русский музей». URL: https://rusmuseumvrm.ru (дата обращения: 10.01.2020).
Виртуальный музей современной истории России. URL: http://vm.sovrhistory.ru/sovremennoy-istorii-rossii/ (дата обращения: 10.01.2020).
GARAGEMCA // Официальный канал музея «Гараж». URL: https://www.youtube.com/user/GARAGECCC/videos (дата обращения: 10.01.2020).
ГМИИ им. А.С. Пушкина. Официальный канал. URL: https://www.youtube.com/user/TheArtsmuseum (дата обращения: 10.01.2020).
Еврейский музей и центр толерантности. Официальный канал. URL: https://www.youtube.com/user/jewishmuseummsk/featured (дата обращения: 10.01.2020).
Портал «Культура.РФ». URL: https://www.culture.ru (дата обращения: 10.01.2020).
Культурно-просветительный портал «Arzamas». URL: https://arzamas.academy (дата обращения: 10.01.2020).
Коренева А.Ю. Музей как институт непрерывного и неформального образования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 1-2 (61). С. 216-220.
Пазл: старые мастера. URL: https://arzamas.academy/materials/1064 (дата обращения: 10.01.2020).
ART CHALLENGE. URL: http://artchallenge.ru/?lang=ru (дата обращения: 10.01.2020).
Азартная игра шедеврами. URL: https://arzamas.academy/materials/1355 (дата обращения: 10.01.2020).
Загоскин Д.В., Пэк Ю.В., Тищук О.В. «Помоги мне возникнуть»: возможный сценарный подход к разработке музейной мультимедийной игры-квеста по истории муниципального образования // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2013. № 4 (12). C. 45-52.
«Музейный Encounter» // Архитектурно-этнографический музей Семёнково. URL: http://me.semenkovo.ru/ (дата обращения: 11.01.2020).
Игротека // Музей природы и человека. URL: http://www.ugramuseum.ru/muzey__detyam/igroteka (дата обращения: 11.01.2020).
Тесты и игры // ГМИИ им. А.С. Пушкина. URL: https://www.pushkinmuseum.art/media/quiz/index.php?lang=ru (дата обращения: 11.01.2020).
«Музейный профессионал»: ответы на вопросы // Работа в Третьяковской галерее. URL: http://tretyakovgallery.blogspot.com/2017/09/blog-post_5.html (дата обращения: 11.01.2020).
Музей изнутри // Музей Анны Ахматовой в Фонтанном доме. URL: https://akhmatova.spb.ru/quiz/ (дата обращения: 11.01.2020).
Mondo Museum. URL: https://mondomuseum.com/ (дата обращения: 11.01.2020).
Wang М., Nunes М.В. Matching serious games with museum's educational roles: smart education in practice // Interactive Technology and Smart Education, 2019. URL: https://doi.org/10.1108/ITSE-03-2019-0013 (дата обращения: 10.01.2020).
Искусство, климат, музеи. 9 онлайн-курсов, чтобы провести праздники с пользой. URL: https://iq.hse.ru/news/326516035.html (дата обращения: 11.01.2020).
Что такое подкасты? URL: http://kirillskobelev.com/podcasts-faq/ (дата обращения: 11.01.2020).
Подкасты Государственного музея истории религии. URL: https://vk.com/podcasts-11147079 (дата обращения: 11.01.2020).
Подкаст Музеев Кремля «История царских пиров». URL: https://www.kreml.ru/media-data/blog/podkast-muzeev-kremlya-istoriya-tsarskikh-pirovglava-1-chto-eli--i-bylo-li-eto-vkusno/ (дата обращения: 11.01.2020).
Подкаст Еврейского музея. URL: https://music.yandex.ru/album/7138637 (дата обращения: 11.01.2020).