The Public Page of a Radio Station in a Social Network as a Text in the Structure of Radio Discourse (On the Example of the Public Page of Radio Sibir’ in VKontakte) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 465. DOI: 10.17223/15617793/465/4

The Public Page of a Radio Station in a Social Network as a Text in the Structure of Radio Discourse (On the Example of the Public Page of Radio Sibir’ in VKontakte)

The aim of the study is to consider the public page of a radio station as a text in the structure of radio discourse. The source of the empirical material was the public pages of Radio Sibir' in the social network VKontakte. The analysis involved posts selected by hashtags #RadioSibir', #MMC, #TemaDnya, #FanSektor and related recordings of radio broadcasts. The study was carried out in line with a new vector of media linguistics - the linguistics of hyper media text. The main research methods were the methods of discursive analysis, media linguistic analysis, intent analysis, and linguistic analysis. The parameters chosen for describing the public page (PP) as a radio text were: the PP structural and communicative inclusion in hyper radio text and radio discourse, the purpose of the PP, the thematic unity of the PS and the aired text, the role of the author, the role of the recipient, the form of the PP creation and functioning, the PP genre features, linguopragmatic means, and discursive practices. The hypothesis is confirmed that the public page serves not only as a feedback form, but, in fact, it is a continuation of the radio program, a special kind of radio text that functions in radio discourse. By structure, this text is a macrotext consisting of microtexts represented by means of different semiotic systems. Public pages are created by specific radio stations; they have a common communicative and pragmatic goal and a thematic dominant: texts that have a thematic connection with a particular program release are posted on the PP. The sounding program and the PP have the same author who determines the content of the broadcast and the PP. The addresser is a representative of the radio station team; this function can be performed by the host, that is, the author of the broadcast and the network text can be the same person. The recepient of the PP can be a listener and/or a network user. At the same time, a network user can act as an author. Recipient users of the social network perceive this text visually; clicking on links, they perceive separate microtexts auditorily or auditorily-visually; they can simultaneously be listeners of the broadcast. The discursive unity of the texts that make up the public page is provided by the addresser who, acting as a listener and user, interacts with the radio text that functions in different forms. The interactive typical genres of the public page identified in the course of the analysis ensure the continuation of the program, create a kind of a communicative continuum. Pragmatically loaded language units also serve to engage participants in communication and retain their attention. Based on the results obtained, it is concluded that the public page of a radio station in a social network can be qualified as a new text in the structure of radio discourse due to new discursive practices.

Download file
Counter downloads: 38

Keywords

radio discourses, hyper radio text, new text, social network, public page of radio station

Authors

NameOrganizationE-mail
Nesterova Natalia G.Tomsk State Universitynesterovatomsk@mail.ru
Sabaeva Yulia S.Tomsk State Universityjuliyasab2014@mail.ru
Всего: 2

References

Носовец С.Г. СМИ в социальной сети «ВКонтакте»: структурная и содержательная специфика // Коммуникативные исследования. 2014. № 2. С. 245-255.
Иссерс О.С. Дискурсивная практика: к определению понятия // Современная речевая коммуникация: новые дискурсивные практики / отв. ред. О.С. Иссерс. Омск : Изд-во Омск. гос. ун-та, 2011. С. 37-61.
Дорофеева А.А. Подкастинг: новое радио в интернете // Век информации. 2018. № 1. С. 192-199.
Ермоленкина Л.И. Контекстные макроструктуры как механизм формирования диалогических моделей коммуникации в дискурсе социально-сетевого радио // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2020. № 2 (208). С. 55-60.
Журавлёва А.А. Визуальное радио как важнейший тренд в развитии современного российского радиовещания // Цифровизация коммуникативно-культурной памяти: роль журналистики как социального института : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2019. С. 103-107.
Сабаева Ю.С. Медиаобраз Сибири в социальных сетях (на материале официальных страниц радиостанций «Радио Сибирь. Омск», «Радио Сибирь. Томск» в социальной сети «ВКонтакте») // Коммуникативные исследования. 2019. № 2. С. 498-513.
Нестерова Н.Г. Современный радиодискурс (коммуникативно-прагматический аспект). Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2015. 320 с.
Нестерова Н.Г. Радиотекст // Медиалингвистика в терминах и понятиях : словарь-справочник. М. : ФЛИНТА, 2018. С. 230-231.
Добросклонская Т.Г. Массмедийный дискурс в системе медиалингвистики // Медиалингвистика. 2015. № 1 (6). С. 45-57.
Исакова М. В. Визуализация в социальных сетях как способ продвижения бренда музыкально-информационной радиостанции // Медиасреда. 2020. № 17. С. 77-81.
Нестерова Н.Г. Радиодискурс и радиотекст в условиях новых коммуникаций // Медиалингвистика. 2019. № 3 (6). С. 381-401.
Дускаева Л.Р. Медиалингвистика в терминах и понятиях : словарь-справочник. М. : ФЛИНТА, 2018. С. 20-28.
Присяжнюк А.А. Продвижение авторской программы через аккаунты радиоведущего в социальных сетях // Медиасреда. 2020. № 17. С. 48-52.
Журавлева А.А., Присяжнюк А.А. Визуализация радиовещания, паблики радиостанции и личные аккаунты радиоведущего в социальных сетях как факторы успешного продвижения радиостанции (на примере радиостанции «Комсомольская правда - Челябинск») // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2020. № 3 (37). С. 18-27.
Немчинова Е. Ю. Традиционные СМИ в социальных сетях: попытки взаимодействия // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2016. № 4 (21). С. 41-47.
Лободенко Л.К., Баштанар И.М. Региональные Интернет-СМИ в социальных сетях: трансформация медиаконтента // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 5-3 (59). С. 29-34.
Мансурова В.Д. Социальные сети и СМИ. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2016. 108 с.
Малеина Е. А. Культурология медиапространства (интеграция традиционных СМИ и интернета // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 5. С. 366-371.
Ибрагимова Л.Р. Репрезентация региональных СМИ в социальных сетях // Язык. Культура. Коммуникации. 2015. № 1 (3). С. 20.
Лебедева Б.В. Традиционные аудиовизуальные СМИ в фокусе новых медиа // Век информации. 2016. № 1. С. 197-202.
Бейненсон В. А. Продвижение СМИ в социальных сетях: возможности и проблемы // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2016. № 5. С. 239-243.
Laskowska M. Social media in the work of a journalist. URL: https://www.academia.edu/1906479/Social_media_w_pracy_ dziennikarza._Uj%C4%99cie_etyczne (дата обращения: 12.01.2021).
Djierf-Pierre M., Ghersetti M., Hedman U. Appropriating Social Media. URL: http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2016.1152557 (дата обраще ния: 12.01.2021).
Newman N. The rise of social media and its impact on mainstream journalism. URL: http://www.slideshare.net/victori98pt/the-rise-of-socialmedia-and-its-impacton-mainstream-journalism (дата обращения: 12.01.2021).
Богуславская В.В. Моделирование текста: лингвосоциокультурная концепция. Анализ журналистских текстов. М. : Изд-во ЛКИ, 2008. 280 с.
 The Public Page of a Radio Station in a Social Network as a Text in the Structure of Radio Discourse (On the Example of the Public Page of Radio Sibir’ in VKontakte) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 465. DOI: 10.17223/15617793/465/4

The Public Page of a Radio Station in a Social Network as a Text in the Structure of Radio Discourse (On the Example of the Public Page of Radio Sibir’ in VKontakte) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 465. DOI: 10.17223/15617793/465/4

Download full-text version
Counter downloads: 301