The Image of the Hare in the Worldviews of the Peoples Inhabiting the Irtysh and the Ob Regions in the 1st and 2nd Millennium AD
The worldviews of the peoples inhabiting Western Siberia developed in close connection with the outside world. Every human life depended on the natural environment. The world outlook reflected in material objects that people used in rituals, or as amulets and talismans. Such animals as the bear, the elk and the beaver were especially worshipped in the taiga zone. Images of the hare are much less frequent. The aim of this study is to review the published literature in order to identify images of hares in repousse works of art coming from the area under study, to analyze the composition of goods from graves and treasures, in which images of hares have been found, and to explain their purpose. A total of 16 images have been analyzed. These are either individual figures of hares, or pendants and buckles on which hares are depicted together with other animals (bear, elk, owl, bull). Heads of these animals or a bear head with front legs in a sacrificial posture were depicted. The article describes these artifacts and highlights distinctive features of their decoration. Such techniques as pearl edging; twisted rope; pearls, squares, and rectangles located in grooves and various recesses were common in the Early Middle Ages. This style in a modified form still existed at the beginning of the second millennium, but artists rarely used it. Hares are found in different poses: sitting, running, crouching, stretched, hanging. They are depicted both on locally produced and imported (e.g., a silver bronze bowl) items. Most of the items with images of hares come from graves. The analysis of the grave goods showed that most of them contained military items (Arkhiereyskaya Zaimka, graves from the Likinsky, Kip III and Ivanov Mys I burial grounds). The hare was associated with the cult of fertility. In warriors' graves, hares were likely to serve as a guarantor of a warrior's life and, therefore, his procreation. Figures of hares in shrines and treasures are also associated with the preservation and prosperous life of the community to which these items belonged. The significance of the hare is evidenced by the ethnography of the Khanty and Mansi. They still keep medieval items with images of the hare. It is particularly noteworthy that the image of the hare represents a hypostasis of the female deity. “Hare ears”, one of the most common ornaments in the Khanty culture, are likely to be associated with the symbol of fertility.
Keywords
treasures,
shrines,
graves,
repousse,
archeologyAuthors
| Pletneva Lyudmila M. | Tomsk State Pedagogical University | pletnva@bk.ru |
Всего: 1
References
Полосьмак Н. В., Шумакова Е. В. Очерки семантики кулайского искусства. Новосибирск : Наука. Сиб. отд., 1991. 92 с.
Бауло А. В. Средневековые артефакты из этнографических комплексов и случайных сборов // Ханты- Мансийский автономный округ в зеркале прошлого. Томск; Ханты-Мансийск : Изд-во Том. ун-та, 2008. С. 95-109.
Бауло А.В. Древняя бронза из этнографических комплексов и случайных сборов. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2011. 260 с.
Белич И.В. Предметы из культового комплекса тазовских селькупов Кассыль-по в коллекциях Тобольского музея-заповедника // Самодийцы : материалы IV Сиб. симпозиума «Культурное наследие народов Западной Сибири». Тобольск; Омск : Омск. гос. пед. ун-т, 2001. С. 184-189.
Tschernetzov V.N. Barenfest bei den Ob-Ugreiern // Acta Etnographica Academiae Scientiarum Hungaricae. Vol. 23 (3-4). Budapest. S. 285-319.
Ким А.А., Кудряшова Т.К., Кудряшова Д.А. Селькупский праздник в Пиль-Эд и культ лося // Материалы и исследования культурноисторических проблем народов Сибири. Томск : Изд-во Том. ун-та,1996. С. 205-213.
Кулемзин В. М., Лукина Н.В. Васюганско-ваховские ханты. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1977. 225 с.
Лукина Н.В. Ханты от Васюганья до Заполярья. Источники по этнографии. Т. 5. Конда. Тромъёган. Лямин. Казым. Томск : Изд-во Том. гос. пед. ун-та, 2010. 400 с.
Лукина Н.В. Ханты от Васюганья до Заполярья. Источники по этнографии. Т. 6. Нижняя Обь. Сыня. Собь. Полярный Урал. Томск : Изд-во Том. гос. пед. ун- та, 2012. 292 с.
Лукина Н.В. Альбом хантыйских орнаментов (восточная группа). Томск : Изд-во Том. ун-та, 1979. 239 с.
Лукина Н.В., Рындина О.М. О семантике орнамента восточных хантов // Этнокультурные процессы в Западной Сибири. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1983. С. 129-142.
Барсуков Е.В. К истории трактовки парабельского памятника из наследия Р.А. Ураева // Археолого-этнографические исследования в южно-таежной зоне Западной Сибири. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2003. С. 113-116.
Мец Ф.И. О возможной сакральной первооснове возникновения Парабельского святилища // След на песке. Материалы и исследования по археологии. Томск; Северск : Дельтаплан, 2010. С. 140-154.
Талицкая И.А. Материалы к археологической карте Нижнего и Среднего Приобья // Материалы и исследования по археологии СССР. М.; Л., 1953. № 35. С. 242-339.
Чиндина Л.А. Древняя история Среднего Приобья в эпоху железа. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1984. 254 с.
Зыков А.П. Барсова Гора : очерки археологии Сургутского Приобья. Средневековое и Новое время. Екатеринбург : Уральский рабочий, 2012. 232 с.
Викторова В.Д. Ликинский могильник X-XIII вв. // Вопросы археологии Урала. Екатеринбург, 1973. Вып. 12. С. 133-168.
Каменский С.Ю., Жирных Е.А. Раскопки городища Евра 25 и разведка в Кондинском районе Ханты-Мансийского автономного округа // Ханты-Мансийский автономный округ в зеркале прошлого. Томск-Ханты-Мансийск : Томск : Изд-во Том. ун-та, 2006. Вып. 3. С. 168-178.
Arne T.I. Barsoff Gorodok. Stokgolm, 1935.
Арне Т.Й. Культура Западной Сибири 1 000 лет назад // Барсова Гора. 110 лет археологических исследований. Сургут : Барсова Гора, 2002. С. 86-96.
Коников Б.А. Тайны древних курганов. Омск : Омск. книжное изд-во, 1990. 143 с.
Гребнева Г.И. Каталог археологического собрания Томского областного краеведческого музея. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2017. 554 с.
Чиндина Л.А. История Среднего Приобья в эпоху раннего средневековья (релкинская культура). Томск : Изд-во Том. ун-та, 1991. 184 с.
Кузнецов С.К. Архиерейская Заимка // Записки Русского археологического общества. СПб., 1899. Т. XI, вып. 1-2, новая серия. С. 316-323.
Отчет АК (?), 1898. Архиерейская заимка. С. 94-98.
Альбом рисунков, помещенных в отчётах Императорской Археологической комиссии за 1882-1898 гг. СПб., 1906.
Чиндина Л.А. Могильник Рёлка на Средней Оби. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1977. 191 с.
Чернецов В.Н. Нижнее Приобье в I тыс. н.э. // Культура древних племен Приуралья и Западной Сибири. М. : Изд-во АН СССР, 1957. С. 136-245.
Коников Б.А. Омское Прииртышье в раннем и развитом средневековье. Омск : Изд. ОмГПУ; Изд. дом «Наука», 2007. 466 с.
Могильников В.А. Угры и самодийцы Урала и Западной Сибири // Финно-угры и балты в эпоху средневековья. М. : Наука, 1987. С. 163-235.
Беликова О.Б., Плетнёва Л.М. Памятники Томского Приобья в V-VIII вв. н.э. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1983. 244 с.
Зыков А.П., Кокшаров С.Ф., Терехова Л.М., Федорова Н.В. Угорское наследие. Древности Западной Сибири из собраний Уральского университета. Екатеринбург : Внешторгиздательство, 1994. 159 с.