The Soviet Pushkin: Pushkin's Substratum of Aleksey N. Tolstoy's Self-Mythmaking of the 1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/4

The Soviet Pushkin: Pushkin's Substratum of Aleksey N. Tolstoy's Self-Mythmaking of the 1930s

The aim of this article is to review Aleksey N. Tolstoy's self-projections on the figure of Pushkin, seen as the most important classic author in the USSR during the 1930s. The material for the study was the writer's journalism and program speeches - it was in them that he most actively appealed to the Pushkin myth. Such appeals allowed Tolstoy to assert his special status in the Soviet literary hierarchy. In his articles and public speeches, the writer actually declared himself the heir of Pushkin, since both, each in his own era, created a “new literary language” based on historical documents. The category of language was important since the discussion about it became one of the key ones in determining the main aesthetic features of the emerging socialist realism. Pushkin, relying on folk speech, created a new “living” literary language opposing the “academic” elegant phrase of nobility (works by Turgenev, in Tolstoy's opinion, later became the peak of this style). Tolstoy, in turn, also saw his own merit in the discovery of a “new” language - the language of Soviet literature in his case. According to Tolstoy, both Pushkin and himself, relied on historical documents that reflected “authentic common people's” language in the process of creation. When writing, e.g., The Captain's Daughter, Pushkin used documents about Pugachev's Rebellion; while Tolstoy, creating Peter the Great, employed torture protocols of Peter's era, the so-called “Slovo i Delo”. As a result, the succession scheme was built in the following way: “common people's language” with almost a thousand years of history - Pushkin (the creator of a “new” literary language based on common people's language) - Tolstoy (the author who modernized these traditions and created a normative Soviet literary language based on them). These rhetorical techniques allowed the Comrade Count to increase his status in the Soviet literary hierarchy. On the one hand, he used the symbolic potential inherent in the Pushkin myth (the culmination of the poet's canonization was the commemoration of 1937); on the other hand, the figure of Pushkin, in relation to whom the word “great” was used, was constantly projected on Stalin. In the end, even despite a biography which was dubious from the point of view of the authorities, by the mid-1930s, Tolstoy, indeed, received the status of the main Soviet author. This situation was evidenced, for example, by a cartoon where the writer alone was depicted on the upper deck of the “steamship of Soviet literature”. Besides, at the funeral of Gorky, Tolstoy, along with Stalin, carried the coffin of the “proletarian writer”, as if occupying the “empty” place after the death of his predecessor. The important role in obtaining this status was played by Tolstoy's regular and consistent efforts to create his own writer's reputation based on the figure of Pushkin.

Download file
Counter downloads: 42

Keywords

Alexander Pushkin, Aleksey N. Tolstoy, journalism, socialist realism, classical literature

Authors

NameOrganizationE-mail
Chekushin Vikentiy V.Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafievvikesha@bk.ru
Всего: 1

References

Дебрецени П. Житие Александра Болдинского (канонизация Пушкина в советской культуре) / пер. с англ. М.Б. Кутеевой // Современное американское пушкиноведение : сб. ст. / ред. У. М. Тодд III. СПб. : Академический проект, 1999. С. 87-107.
Блюм А.В. Советская цензура в эпоху тотального террора. 1929-1953. СПб. : Академический проект, 2000. 312 с.
Кларк К. Петербург, горнило культурной революции. / пер. с англ. В. Макарова. М. : Новое литературное обозрение, 2018. 484 с.
Sandler S. The 1937 Pushkin Jubilee as Epic Trauma // Epic Revisionism. Russian History and Literature as Stalinist Propaganda / Ed. by K. Platt, D. Brandenberger. Wisconsin : The University of Wisconsin Press, 2006. P. 193-213.
Самоделова Е.А. Первоисточники «Сорочьих сказок» А.Н. Толстого // Алексей Толстой: диалоги со временем. М. : Литературный музей, 2017. С. 26-42.
Толстой А.Н. Полное собрание сочинений : в 15 т. М. : ГИХЛ, 1949. Т. 13. 676 с.
Шахадат Ш. Искусство жизни: жизнь как предмет эстетического отношения в русской культуре XVI-XX веков. М. : Новое литературное обозрение, 2017. 432 с.
Хансен-Леве О. Концепции «жизнетворчества» в русском символизме начала века // Блоковский сборник. Тарту : Tartu Ulikooli Kirjastus, 1998. Т. 14. С. 57-85.
Жолковский А.К. Песни жесты мужское женское. О поэтической прагматике Анны Ахматовой // Поэтика за чайным столом и другие разборы : сб. ст. М. : Новое литературное обозрение, 2014. С. 217-241.
Лотман Ю.М. Декабрист в повседневной жизни // Беседы о русской культуре : Быт и традиции русского дворянства (XVIII - начало XIX века). СПб. : Искусство-СПБ, 1994. С. 331-384.
Крейдлин Г.Е. Невербальная семиотика: язык тела и естественный язык. М. : Новое литературное обозрение, 2002. 591 с.
Гюнтер Х. Советская литературная критика и формирование эстетики соцреализма: 1932-1940 // История русской литературной критики / под ред. Е. Добренко и Г. Тиханова. М. : Новое литературное обозрение, 2011. С. 248-279.
Виноградов В.В. Язык Пушкина. Пушкин и история русского литературного языка. М ; Л. : Academia, 1935. 490 с.
Лотман Ю.М. Александр Сергеевич Пушкин. Биография писателя : пособие для учащихся. Л. : Просвещение, 1983.255 с.
Толстой А.Н. Переписка : в 2 т. М. : Художественная литература, 1989. Т. 1. 430 с.
Паперно И. Пушкин в жизни человека Серебряного века // Современное американское пушкиноведении : сб. ст. / ред. У.М. Тодд III. СПб. : Академический проект, 1999. С. 42-68.
Петровский М.С. Что отпирает «Золотой ключик»? // Книги нашего детства. М. : Книга, 1986. С. 147-220.
Липовецкий М.Н. Утопия свободной марионетки или как сделан архетип (перечитывая «Золотой ключик» А.Н. Толстого) // Новое литературное обозрение. 2003. № 60. С. 252-268.
Толстой И.Н. Скрытое селфи: записки неакадемического читателя // Алексей Толстой: диалоги со временем. М. : ИМЛИ РАН, 2019. С. 84-101.
Толстой А.Н. Осеннее золото. Автограф // ИМЛИ РАН. Ф. 43. Оп. 1. Ед. хр. 25.
Назарова Л.И. Тургенев и молодой А.Н. Толстой // Филологические науки. 1969. № 4 (52). С. 12-20.
Щукин В.Г. Усадебная повесть Тургенева // Российский гений просвещения. Исследования в области мифопоэтики и истории идей. М. : Российская политическая энциклопедия, 2007. С. 297-315.
Рейтблат А.И. Буренин и Надсон: как конструируется миф // Писать поперек: Статьи по биографике, социологии и истории литературы. М. : Новое литературное обозрение, 2014. С. 323-338.
Платт Д.Б. Здравствуй, Пушкин!: сталинская культурная политика и русский национальный поэт. СПб. : Изд-во Европейского ун-та в СПб., 2017. 352 с.
Лекманов О.А. On one group cartoon of Soviet writers // Поэты и газеты: очерки. М. : РГГУ, 2013. С. 282-310.
Андроников И.Л. А теперь об этом. М. : Советский писатель, 1981. 448 с.
 The Soviet Pushkin: Pushkin's Substratum of Aleksey N. Tolstoy's Self-Mythmaking of the 1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/4

The Soviet Pushkin: Pushkin's Substratum of Aleksey N. Tolstoy's Self-Mythmaking of the 1930s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/4

Download full-text version
Counter downloads: 551