Methodological System of Future Engineers' Multilingual Training: An Empirical Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/19

Methodological System of Future Engineers' Multilingual Training: An Empirical Research

Training of highly qualified engineering personnel capable of solving professional tasks in a multilingual international environment is one of the main goals implemented within the framework of the national project known as “Education”. Expanding the range of languages taught and modernizing the approaches to teaching foreign languages can change the attitude to linguistic education in technical universities making it multifunctional, relevant to the time and more attractive for both Russian and international students. This article analyzes the methodological system of multilingual training of technical students elaborated by Anna A. Prokhorova and summarizes the results of an empirical study conducted on the basis of one of the leading Russian technical universities. The study aimed at examining the effectiveness of the proposed methodological system. The authors consider the latter to be a compound educational structure of a humanitarian nature, which is aimed at developing a multilingual communicative competence (MCC) among students of engineering specialties as well as their multicultural personality. MCC is interpreted from the perspective of the idea proposed by Konstantin E. Bezukladnikov, who offers to formulate it in terms of ‘readiness' and ‘ability'. Thus, the authors give the definition and describe the structural complex of the multilingual communicative competence, which includes basic and complementary components. The authors also stress that a multilingual educational process in a technical university is possible only in specific conditions that promote systematic language learning. In this regard, they suggest the idea of creating the architecture of a multilingual environment that is built on the principles of mobility, integration and digitalization. The methodological system of multilingual training was implemented and its efficiency was verified via experimental work with more than a thousand student participants majoring in various fields of engineering and belonging to dissimilar learning paths. The multilingual skills of the participants were diagnosed through observation, surveys, and modern methods of analyzing multilingual educational activities. The obtained indicators were recorded and discussed. The achieved results proved to be positive due to the introduction of multilingual modules such as facilitative, accelerative, communicative and transferable, presented by the authors. The statistical data analysis performed using the IBM SPSS Statistics program confirms the effectiveness of the implemented system and proves that its integration into the content of technical students' foreign language teaching is really promising.

Download file
Counter downloads: 72

Keywords

multilingual training, multilingual personality, multilingual communicative competence, multilingual approach, foreign languages, technical university

Authors

NameOrganizationE-mail
Bezukladnikov Konstantin E.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitykonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Prokhorova Anna A.Ivanovo State Power Engineering Universityprohanna@yandex.ru
Всего: 2

References

Указ Президента Российской Федерации от 7 мая 2018 года № 204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/43027 (дата обращения: 17.11.2020).
Алмазова Н.И. Межкультурная компетентность: дискурсивно ориентированный подход к дидактическим проблемам // Текст - Дискурс - Стиль коммуникации в экономике. СПб., 2003. С. 7-12.
Гальскова Н.Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 3-8.
Гураль С.К., Обдалова О.А. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Дмитриева Е.Н., Оберемко О.Г. Лингвистическое образование в контексте исследования феномена межэтнической коммуникации // Язык и культура. 2018. № 41. С. 241-254.
Елизарова Г.В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2001. 371 с.
Оберемко О.Г. Соотношение межкультурной и межэтнической коммуникации в преподавании иностранных языков // Вестник НГЛУ. 2012. Вып. 18. С. 168-176.
Сафонова В.В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизации. Воронеж : Истоки, 1996. 237 с.
Тарева Е.Г. Система культуросообразных подходов к обучению иностранному языку // Язык и культура. 2017. № 40. C. 302-320.
Поляков О.Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса // Иностранные языки в школе. 2004. № 2. С. 6-12.
Халяпина Л.П. Методическая система формирования поликультурной языковой личности посредством Интернет-коммуникации в процессе обучения иностранным языкам : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2006. 426 с.
Евдокимова М.Г. Система обучения иностранным языкам на основе информационно-коммуникационной технологии (технический вуз, английский язык) : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 2007. 49 с.
Крылов Э.Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе : автореф. дис.. д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2016. 52 с.
Обдалова О.А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов бакалавриата естественнонаучных направлений : автореф. дис. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 46 с.
Евдокимова Н.В. Развитие познавательной способности студентов при формировании многоязычной рецептивной компетенции // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 1. С. 182-191.
Барышников Н.В. Мультилингводидактика // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 19-27.
Безукладников К.Э., Жигалев Б.А., Прохорова А.А., Крузе Б.А. Особенности формирования мультилингвальной образовательной политики в условиях нелингвистического вуза // Язык и культура. 2018. № 42. С. 163-180.
Прохорова А.А. Методическая система мультилингвального обучения студентов технического вуза : дис.. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2020. 512 с.
Прохорова А.А. Multilingual Communicative Competence of Future Engineers: Essence, Structure, Content // Integrating Engineering Education and Humanities for Global Intercultural Perspectives. Springer Nature. Switzerland, 2020. P. 11-20. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-47415-7 (дата обращения: 06.09.2020).
Безукладников К.Э. Лингводидактические компетенции: методика формирования. Пермь : Перм. гос. пед. ун-т, 2011. 206 с.
Прохорова А.А. Multilingual Guide to the English-Speaking World. Краснодар : Изд. дом ЮГ, 2015. 560 c.
 Methodological System of Future Engineers' Multilingual Training: An Empirical Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/19

Methodological System of Future Engineers' Multilingual Training: An Empirical Research | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 466. DOI: 10.17223/15617793/466/19

Download full-text version
Counter downloads: 551