Diagnostics of the Volunteering Participants' Agency in Education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 467. DOI: 10.17223/15617793/467/7

Diagnostics of the Volunteering Participants' Agency in Education

The article discusses the diagnostics of students’ agency in volunteering. The authors consider agency through metacompetencies and analyze the concepts “agency” and “metacompetency” in relation to students participating in volunteering. Based on the theoretical studies analysis and expert interview results, the authors substantiate the educational resource of volunteering for developing students’ agency as a basic criterion for the quality of metacompetencies. At the first stage of the study, to identify empirical signs of the agency quality of students participating in volunteering, the authors conducted four focus groups and a phenomenological analysis of reflective texts by students of Tomsk State University based on the results of their volunteering in nonprofit organizations of the local community. The indicators of the students’ agency and their characteristics in volunteering were identified. Within the framework of the second stage, the authors implemented a program of pedagogical support of the theoretical construct. The program was implemented as an optional course (2 groups of students, N = 40). A questionnaire was developed to measure the indicators of the students’ agency associated with their motivational, reflexive, and regulatory-activity formations. The results show the psychometric properties of the questionnaire. Statistical analysis was performed using the methods of descriptive statistics, comparative analysis, and correlation analysis. The authors also used the following questionnaires: the self-organization of activity questionnaire by E.Yu. Mandrikova, the satisfaction with life scale (SWLS) by E. Diener, the emotional intelligence questionnaire EmIn by D.V. Lyusin, and the self-determination and well-being scale by B. Sheldon, adapted and modified by E.N. Osin. The average scores of the students’ agency level questionnaire increased significantly after completing the course. The results of the pilot study will be used as the basis for clarifying the developed construct in the next stage of developing the questionnaire of the level of students’ agency development in volunteering. In particular, the results of the theoretical study indicate a complex multidimensional structure of agency. Therefore, further research will be aimed at improving the methodology for identifying scales of the questionnaire and studying the validity of the authors’ questionnaire and the possibilities of its refinement and optimization.

Download file
Counter downloads: 81

Keywords

students, agency, metacompetences, volunteering, pedagogical support

Authors

NameOrganizationE-mail
Buyakova Kristina I.Tomsk State Universitybuyakovachristina@mail.tsu.ru
Malkova Irina Yu.Tomsk State Universitymalkovoi@yandex.ru
Budakova Anna V.Tomsk State Universityfarmazonka2009@yandex.ru
Всего: 3

References

Кастельс М. Становление общества сетевых структур // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология / под ред. В. Л. Иноземце ва. М., 1999. С. 494-505.
Тоффлер Э. Метаморфозы власти: пер. с англ. М. : ACT, 2003. 669 с.
Education for Sustainable Development Goals: learning Objectives // United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2017. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444_rus
Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development // Resolution adopted by the General Assembly, 2015. URL: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E
United Nations Volunteers UNV Strategic Framework, 2018-2021 // United Nations, 2018. URL: http://undocs.org/ru/DP/2018/6
Сикорская Л.Е. Педагогический потенциал добровольческой деятельности студенческой молодежи: концептуальные основы / под ред. B. А. Ситарова. М., 2010. 120 с.
Коломиец О.В. Теоретическое обоснование психологического конструкта «субъектная жизненная позиция» // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/126PSMN619.pdf (дата обращения: 10.06.2020).
Битянова М.Р., Беглова Т.В. Развитие субъектной позиции учащихся: модель и технология // Сибирский педагогический журнал. 2016. № 5. С. 112-116.
Москаленко А.В. Становление субъектной позиции старшеклассника в условиях педагогического взаимодействия : автореф. дис.. канд. пед. наук. Смоленск, 2011.
Петьков В.А. Становление субъектной позиции старшеклассника в профессиональном самоопределении // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2011. № 4. С. 53-58.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. М. : Школьная пресса, 2000. 416 с.
Борытко Н.М., Мацкайлова О.М. Становление субъектной позиции учащегося в гуманитарном пространстве урока. Волгоград : Изд-во ВГИПКРО, 2002. 132 с.
Мацкайлова О.А. Субъектная позиция как цель гуманитарного образования // Среднее профессиональное образование. 2006. № 10. C. 43-48.
Прозументова Г.Н., Малкова И.Ю. Проблема субъекта совместной деятельности в образовательном проектировании // Сибирский психологический журнал. 2007. № 26. С. 170-174.
Обухов А.С., Киселев Б.А. Развитие субъектной позиции учащихся в условиях учебно-исследовательской деятельности // Преподаватель ХХІ век. 2010. № 2. С. 179-188.
Киселева П.В., Малкова И.Ю. Особенности развития субъектной позиции студентов в процессе проектирования образовательной деятельности // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 95-109.
Гогоберидзе А.Г. Теоретические основы развития субъектной позиции студента в условиях высшего профессионально-педагогического образования : дис.. д-ра пед. наук. Российский государственный педагогический университет им. А.И. Герцена. СПб., 2002. 536 с.
Cavagnetto A.R., Hand B., Premo J. Supporting student agency in science // Theory Into Practice. 2020. № 59 (2). P. 128-138.
Jaaskela P. Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale // Studies in Higher Education. Routledge. 2017. № 42 (11). P. 2061-2079.
Леонтьев А.Н. К теории развития психики ребенка // Проблемы развития психики. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1981. С. 509-537.
Артемьева Ю.А. Психолого-педагогические условия формирования субъектной позиции старшеклассников в процессе предпрофильного сопровождения // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2009. № 113. С. 250-253.
Байбородова Л.В. Формирование субъектной позиции студентов в образовательном процессе педагогического вуза // Педагогика в современном мире: интернет-форум в рамках всерос. науч. конф. с междунар. участием. СПб., 2014. URL: http://kafedra-forum.narod.ru/index/0-24 (дата обращения: 26.05.2020).
Чернявская В.С., Малахова В.Р. Метакомпетенции в контексте психологической культуры как профессиональные компетенции студента вуза // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 4 (47). С. 31-33.
Le-Deist F., Winterton J. What is competence? // Human Resource Development International. 2005. № 8 (1). P. 27-46.
Bourantas D., Agapitou V. Leadership meta-competencies: Discovering hidden virtues. Routledge, 2016. 252 p.
Haste H. Ambiguity, autonomy, and agency: Psychological challenges to new competence // D.S. Rychen, L.H. Salganik (Eds.) Defining and Selecting Key Competencies. Gottingen, Germany : Hogrefe & Huber, 2001. P. 93-120.
Зеер Э., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23-30.
Звонников В.И., Челышкова М.Б. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход. М. : Университетская книга; Логос, 2009. 272 с.
Буякова К.И., Малкова И.Ю. Возможности и проблемы развития надпрофессиональных компетенций молодежи в волонтерской деятельности на базе некоммерческих организаций // Сибирский педагогический журнал. 2019. № 1. C. 7-13. DOI: 10.15293/1813-4718.1901.01
Дурнева Е.Е., Крутицкая Е.В., Цыгина О.Д. Методологические основы разработки компетентностной модели волонтера // Международный журнал экспериментального образования. 2013. № 10-1. С. 19-22.
Екимова С.Г. Волонтерская деятельность как ресурс личностнопрофессионального развития будущих специалистов по социальной работе : автореф. дис.. канд. пед. наук. Хабаровск, 2010.
Мацюк Т.Б. Волонтерская деятельность студентов вуза как ресурс формирования профессионально важных качеств // Теоретическая и экспериментальная психология. 2018. № 3. С. 80-91.
The Universal Declaration on Volunteering // IAVE. 2001. URL: https://www.iave.org/iavewp/wp-content/uploads/2015/10/universal-delcaration-on-volunteering.pdf
Brandenburg U., Jantos M., Pavlovaite I., Ulcica I. Study on the Impact of Transnational Volunteering through the European Voluntary Service. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2017. DOI: 10.2766/87737
Hirst A. Links between volunteering and employability. Research Report RR309 // Department for Education and Skills. 2001. URL: https://dera.ioe.ac.uk/4618/1/RR309.pdf
Козлова Н.В. Совместное профессиональное образование: психолого-акмеологический подход. Томск : Изд-во Том. политех. ун-на, 2007. 197 с.
Борытко Н.М. Становление субъектной позиции учащегося в гуманитарном пространстве урока / науч. ред. Н.К. Сергеев. Волгоград : Изд-во ВГИПКРО, 2002. 132 с.
Ling H., Kyro P., Venesaar U. Entrepreneurship education and metacognitive awareness: Development of a tool to measure metacognitive awareness // Conceptual Richness and Methodological Diversity in Entrepreneurship Research. Edward Elgar Publishing, 2013. P. 95-116. DOI: 10.4337/9781782547310.00013
Ustav S., Venesaar U. The assessment of student metacompetence in the context of entrepreneurship education // Periodical of Entrepreneurship Education. 2013. Vol. 13 (1). P. 108-125.
Сластенин В.А. Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 5. C. 17-30.
Мандрикова Е.Ю. Опросник самоорганизации деятельности. М. : Смысл, 2007. 15 с.
Осин Е.Н., Леонтьев Д.А. Апробация русскоязычных версий двух шкал экспресс-оценки субъективного благополучия // Материалы III Всероссийского социологического конгресса (г. Москва, 21-24 октября 2008). М. : Ин-т социологии РАН, 2008. URL: https://publications.hse.ru/chapters/78753840 (дата обращения: 28.06.2020).
Osin E., Boniwell I. Self-determination and well-being // Poster presented at the Self-Determination Conference. Ghent, Belgium, 2010. С. 95.
Люсин Д.В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. 2006. № 4. С. 3-22.
Souto-Otero M., Shields R. The investment model of volunteering in the EU-27 countries: volunteering, skills development and employability. A multi-level analysis // European Societies. 2016. Vol. 16. DOI: 10.1080/14616696.2016.1228991
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск : Из-во Том. гос. ун-на, 2005. 174 с.
 Diagnostics of the Volunteering Participants' Agency in Education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 467. DOI: 10.17223/15617793/467/7

Diagnostics of the Volunteering Participants' Agency in Education | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 467. DOI: 10.17223/15617793/467/7

Download full-text version
Counter downloads: 474