Painted Images of Mount Tepsei
The article considers painted images of Tepsei, which is one of the petroglyphic complexes of the Minusa basin. The images are found on the riverside rocks of Mount Tepsei at the Tepsei I site. The images are hard to see due to their poor preservation. All the discovered panels with painted images have natural cornices that protect the panels from surface water flows and calcite incrustation. The latter make the images hard to see, on the one hand, and make a conservation layer to prevent the images from discoloration, shedding, and pigment washout. These observations, concentration of the images on a confined part of the slope and uninterpreted spots of pigment on some of the panels make us to think that, at some ancient times, there were many more painted figures on the Tepsei cliffs, and they were lost as time went by. During the investigation, we used non-contact methods of documenting based on photography and digital image post-processing. Due to the overlapping of some painted images with ancient carved ones, we are able to attribute some of the painted figures. Similar overlapping cases are rare in the Minusa basin and in South Siberia, which makes them particularly valuable for the replenishment of the source base of earliest rock art images on this territory. Attributing some images is hard for today. The stylistic analysis along with the analysis of pigment maps also gives some basis for the relative chronology of the paintings. Most of the documented images are self-sufficient ochre paintings. There are some animal-style figures: aurochs, a deer, some zoomorphic images that are hard to be taxonomically defined. There is possibly one anthropomorphic figure with a bow in his hands. There is a carved zoomorphic figure with traces of ochre in the carving. On three other panels with the earliest stratum, there are just some relics of pigment. On one of the panels, there is an ochre relic documented only along the contour of the carved image, which tells that the carving was made over the painted image. We consider the findings presented to be an evidence of a broad usage of the painting technique in antiquity that widen the source base of pre-written South Siberian peoples' history.
Keywords
rock art,
Minusa basin,
Tepsei,
painted rock art images,
earliest petroglyphic stratum of Minusa basin,
chronology of rock artAuthors
Abolonkova Irina V. | Tomskaya Pisanitsa Museum-Reserve | abolonirina@mail.ru |
Solodeynikov Alexey K. | Shulgan-Tash Cave Museum-Reserve | solodey@mail.ru |
Всего: 2
References
Советова О.С., Аболонкова И.В., Солодейников А.К. Документирование наскальных изображений Тепсея: историяисовременность // Изобразительные и технологические традиции ранних форм искусства. Труды САИПИ. Москва ; Кемерово : Кузбассвузиздат, 2017. Вып. XI. С. 35-48 + цв. вкл.
Кызласов Л.Р., Леонтьев Н.В. Народные рисунки хакасов. М., 1980. 176 с.
Леонтьев Н.В. Кундусукские росписи // Советская археология. 1969. № 4. С. 245-248.
Леонтьев Н.В. Наскальные рисунки Коровьего лога (к вопросу о периодизации антропоморфных изображений окуневской культуры) // Известия Сибирского отделения СССР. Серия: Общественные науки. 1976. Вып. 3, № 11. С. 128-136.
Пяткин Б.Н., Мартынов А.И. Шалаболинские петроглифы. Красноярск : КГПУ, 1985. 192 с.
Есин Ю.Н. Малоарбатская писаница: изображения эпохи бронзы // Археология, этнография и антропология Евразии. Новосибирск, 2012. № 3 (51). С. 67-75.
Есин Ю.Н., Магай Ж., Руссельер Э., Вальтер Ф. Краска в наскальном искусстве Окуневской культуры Минусинской котловины // Рос сийская археология. 2014. № 3. С. 79-88.
Миклашевич Е.А. Наскальные изображения в гроте Проскурякова (Хакасия) // Краткие сообщения Института археологии М., 2014. Вып. 232. С. 32-42.
Леонтьев Н.В., Боковенко Н.А. Кавказская писаница на Тубе // Краткие сообщения Института археологии. 1985. Вып. 184. С. 82-88.
Миклашевич Е.А. Древнейшие наскальные изображения Минусинской котловины: проблемы и перспективы исследования // Ученые записки музея-заповедника «Томская Писаница». Кемерово, 2015. Вып. 2. С. 66-78 + цв. вкл.
Sher J.A., Blednova N., Legchilo N., Smirnov D. Oglakhty I-III (Russie, Khakassie) // Repertoire des petroglyphs d'AsieCentrale. Fascicule № 1: Siberie du Sud 1. Paris, 1994. 156 p.
Советова О.С., Мухарева А.Н., Аболонкова И.В. Местонахождение Тепсей I // Археология Южной Сибири. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2012. Вып. 26. С. 99-124.
Миклашевич Е.А. Наскальные изображения горы Туран на среднем Енисее // Теория и практика археологических исследований. Барнаул, 2018. № 1 (21). С. 19-34.
Подольский Л.Н. О принципах датировки наскальных изображений // Советская археология. 1973. № 3. С. 265-275.
Советова О.С., Миклашевич Е.А. Хронологические и стилистические особенности среднеенисейских петроглифов // Археология, этнография и музейное дело. Кемерово, 1999. С. 47-73.
Русакова И.Д. Плоскость шесть Томской писаницы // Научное обозрение Саяно-Алтая. 2015. № 1 (9). С. 78-89.
Благун Ю.Ю., Зоткина Л.В. К вопросу о методике описания крашеных наскальных изображений (по материалам памятников Минусинской котловины) // Вестник НГУ. Серия: История, философия. 2017. Т. 16, Вып. 7: Археология и этнография. С. 39-49.
Blednova N., Francfort H.-P., Legchilo N., Martin L., Sacchi D., Sher J., Smirnov D., Soleilhavoup F., Vidal P. Repertoire des Petro-glyphesd'Asie Centrale, Fascicule No. 2: Siberie du Sud 2: Tepsej I-III, Ust'-Tuba I-VI (Russie, Khakassie). Paris, 1995. 153 p.
Шер Я.А. Петроглифы Средней и Центральной Азии. М., 1980. 328 с.
Русакова И.Д. К вопросу о хронологии древнейших петроглифов Минусинской котловины // Мир наскального искусства : сб. докл. междунар. конф. М., 2005. С. 214-218.
Есин Ю.Н. Проблемы выделения изображений афанасьевской культуры в наскальном искусстве Минусинской котловины // Афанасьевский сборник. Барнаул : Азбука, 2010. С. 53-73.
Литвинский Б.А. Сложносоставной лук в древней Средней Азии (к проблеме эволюции лука на востоке). // Советская археология. 1966. № 4. С. 51-69.
Горелик М.Д. Оружие древнего востока. М. : Вост. лит. , 1993. 352 с.
Шокарев Ю.В. Луки и арбалеты. М. : АСТ; Астрель, 2001. 174 с.