“To Avoid Ethnic Hatred to Local Finns”: Organization of Spiritual Charity of Lutherans of Yenisei Province in the Second Half of the 19th Century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/21

“To Avoid Ethnic Hatred to Local Finns”: Organization of Spiritual Charity of Lutherans of Yenisei Province in the Second Half of the 19th Century

In the article, the author researches the creation in 1863 and reorganization in the early 1880s of the Lutheran parish in Yenisei Province. Until the end of the 19th century, the Lutheran population of the region was mainly replenished due to criminal exile. The exiled were placed in three colonies purposely established in the 1850s in the south of the province: Verkhniy Suetuk, Nizhnyaya Bulanka, Verkhnyaya Bulanka. Finns and Estonians lived in the first, Estonians in the second, and Latvians and Germans in the third. The author draws attention to the fact that this demarcation of the Lutheran population on a national basis was an initiative of the exiled themselves. The author identified the actors who participated in the creation and reorganization of the parishes: the administration of the Evangelical Lutheran Church of Russia, the authorities of the autonomous Grand Duchy of Finland, the central imperial authorities, Siberian authorities, the population of the Lutheran colonies of Yenisei Province, the public in the Baltic states and Finland. Finnish authorities advocated the creation of a national parish, only for the Finnish population. Other actors proposed to organize a territorial parish for all Lutherans of the province. The second approach prevailed in 1863: the Lutheran pastor appointed to Verkhniy Suetuk was to guide all Lutherans of Yenisei Province. At the turn of the 1880s, the incapacity of this system became clear: residents of Verkhnyaya Bulanka and Nizhnyaya Bulanka were virtually without the care of a pastor because the latter did not know the languages of their inhabitants (Latvian and Estonian), and they did not know Finnish. This situation led to the revision of the decree of 1863, which resulted in decisions to transfer the center of the parish to Nizhnyaya Bulanka, to impose an obligation of knowing Estonian and Latvian on the future pastor, and to create a new parish with the center in Omsk exclusively for the Finnish population. The author suggests calling this Lutheran parish extraterritorially national because, on the one hand, it was intended only for the Finnish population; on the other, its territory did not coincide with any administrative-territorial formation in Siberia. Besides state structures, the population of the colonies and inhabitants of the Baltic states, who raised money to organize a new parish, participated in the reorganization of the spiritual life of Lutherans in the late 1870s. The Finnish public's participation was not direct; however, the author of the article cites facts of organizing assistance to Siberian Finns from their compatriots. The author evaluates the system created as a result of the reorganization as effective: despite a number of conflict situations between the parishioners of the two parishes, the question of its reform was not raised. The author evaluates the imperial policy regarding the Lutheran population of Yenisei Province (of both Siberian and central authorities, as well as the administration of the Evangelical Lutheran Church) as flexible, able to take into account spiritual needs.

Download file
Counter downloads: 34

Keywords

Lutherans, Yenisei Province, Verkhniy Suetuk, Nizhnyaya Bulanka, Verkhnyaya Bulanka, Finns, Estonians, Latvians

Authors

NameOrganizationE-mail
Khomenko Denis Yu.Krasnoyarsk Medical Vocational School; Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafievkhomenko_denis@mail.ru
Всего: 1

References

Гаупт В. Состояние колоний ссыльных лютеранского вероисповедания в Шушенской волости Минусинского округа, 1850-1863 г. // Вто рая памятная книжка Енисейской губернии на 1865-1866 гг. СПб. : Типография К. Вульфа, 1865. С. 58-78.
Яковлев Е.К. Описание этнографических коллекций Минусинского музея // Описание Минусинского музея. Вып. 4. Минусинск, 1900.212 с.
Курило О.В. Лютеране в России (XVI-ХХ вв.). М. : Лютеранское наследие, 2002. 400 с.
Лиценбергер О.А. Евангелическо-лютеранская церковь и советское государство (1917-1938). М. : Готика, 1999. 432 с.
Лиценбергер О. А. Римско-католическая и Евнагелическо-лютеранская церкви в России : сравнительный анализ взаимоотношений с госу дарством и обществом (XVIII - начало XX в.) : дис.. д-ра ист. наук. Саратов, 2005.
Дворецкая А.П. Религиозная жизнь населения Приенисейского региона в первой трети XX в. (1900-1930-е гг.). Красноярск : СФУ, 2015.188 с.
Дворецкая А.П. Конфессиональная история России XX-XXI вв. : учеб. пособие / А.П. Дворецкая, А.А. Ипеева, О.В. Коновалова. Красно ярск : СФУ, 2017. 192 с.
Баранцева Н.А. Этносоциальные процессы среди прибалтийских и немецких народов Енисейской губернии как отражение государствен ной политики в кон. XIX - перв. тр. XX вв. // Мартьяновские краеведческие чтения. Вып VI. Минусинск : Минусинский регион. краеведческий музей им. Н. М. Мартьянова, 2010. С. 78-84.
Иванова И.П. Взаимодействие и взаимопроникновение контактирующих этнических культур на юге Красноярского края // Сохранение и взаимопроникновение национальных культур как фактор устойчивого развития Приенисейского края. Красноярск : Кларетианум, 2004. С. 173-179.
Ойнец-Николаева В.А. Эстонцы в Сибири в XXI веке. Музейный проект как символ сохранения и развития // Сохранение и взаимопроникновение национальных культур как фактор устойчивого развития Приенисейского края. Красноярск : Кларетианум, 2004. С. 159-165.
Дятлова В.А. Немецкие поселения на юге Красноярского края (по архивным материалам ГАКК, Минусинского краеведческого музея и МГГА) // Научный ежегодник КГПУ. Т. 2, вып. 2. Красноярск : РИО КГПУ, 2001. С. 64-69.
Чернышёва В.Г. Немецкое население Минусинского округа в XIX - начале XX веков // Немцы в Сибири: история, язык, культура. Красноярск, 2004. С. 104-108.
Хоменко Д.Ю. Лютеране в Енисейской губернии во второй половине XIX - начале XX вв. : межэтнические отношения // Актуальные проблемы исторических исследований: взгляд молодых ученых : сб. материалов Междунар. молодежной науч. конф. Новосибирск : Параллель, 2014. С. 104-111.
Эспер И.М., Сярг С.С. Рыжково (первое лютеранское поселение в Сибири) и лютеранская церковь. СПб. : Гйоль, 2013. 390 с.
Материалы по исследованию землепользования и хозяйственного быта сельского населения Иркутской и Енисейской губерний. Енисейская губерния. Т. 4, вып. 2. Иркутск : Типография К.И. Витковской, 1893. 176, 55, 129 с.
Российский государственный исторический архив (далее - РГИА). Ф. 821. Оп. 5. Д. 1218.
Полное собрание законов Российской империи. 2-е собрание (ПСЗ-2). Т. 38-1. № 39400.
РГИА. Ф. 1265. Оп. 12. № 57.
Витухновская-Кауппала М.А. С.Ю. Витте, Н.Н. Герард и парламентская реформа Финляндии // Проблемы реформирования России на рубеже XIX-XX вв.: к столетию со дня смерти С.Ю. Витте : сб. ст. СПб. : Изд-во Европейского ун-та, 2018. С. 343-364.
Кауппала П. Александр II и подъем финляндской автономии: отзвуки Крымской войны // Александр II. Трагедия реформатора : люди в судьбах реформ, реформы в судьбах людей : сб. ст. СПб. : Изд-во Европейского ун-та, 2012. С. 195-213.
РГИА. Ф. 821. Оп. 5. Д. 159.
Государственный архив Красноярского края. Ф. 595. Оп. 48. Д. 1042.
 “To Avoid Ethnic Hatred to Local Finns”: Organization of Spiritual Charity of Lutherans of Yenisei Province in the Second Half of the 19th Century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/21

“To Avoid Ethnic Hatred to Local Finns”: Organization of Spiritual Charity of Lutherans of Yenisei Province in the Second Half of the 19th Century | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/21

Download full-text version
Counter downloads: 558