Mirrors With the Boju Pattern Origin; Evolution; and Meaning | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/22

Mirrors With the Boju Pattern Origin; Evolution; and Meaning

The article presents an investigation of the ancient Chinese mirrors with the TLV or Boju patternW^XX In the course of the research, the author 1) identified the evolution of the pattern names, 2) summarized and outlined composition versions, performed their time-based classification, and 3) represented the semantic interpretation of the subject. The author also discovered that the period of such mirrors' popularity coincides with the Han dynasty period, which incorporated all religious traditions of the previous periods and experienced the joining of the ‘Central' (Confucian) and the ‘Southern' (Chu state's) cultural subtraditions. This article presents the 'classical diagram of the Boju mirrors”. In general, the support is surrounded with a square with “pearls” as well as various hieroglyphic signs containing the following: “Never forget each other. Eternal Joy” Kffll'S'S Lcfi^ifeand “A person with pure thoughts. Never forgets affairs of the great kings” (''DS-MAffE'SKzEl. Another variant of signs is: “Dragon leftwards and tiger rightwards protect against disasters, the bird and Xuanwu favor yin and yang” (^ЙЁЙЗЙГ^ИВЙЗЙИЯЯ). All the signs are bless wishing. The author has established that the wide variety of names of this plot is not related to absence of any clear and unified classification of Chinese mirrors only, but also to the presence of various interpretations of designs and their origin. The compositions vary. The author has discovered that the pattern on mirrors is multilayered; includes such religions and beliefs as worshiping the Sky and the Earth, worshiping the five sacred peaks/mountains, the cult of Four Spirits (Si Shen) - tomb guards; and correlates with the concept of five elements Wu Xing, with Xi Wang Mu, the Queen Mother of the West, the astromancy board, and the Boju, a game of immortals. The pattern in the form of calipers and triangles is related to mythological plots about deities - World Creators - Fu-Xi and Nuwa. Immortality, continuity of a life cycle form a unified universal concept that can be observed in all depictions of the pattern on mirrors of this kind. Moreover, the author has discovered that the earliest and the most widely known name of the pattern is TLV, which is commonly used by European researchers up to today. Chinese scientists supported this concept until a version appeared that all images are similar to the Ludo board game. Today, this pattern is called Boju. However, the Boju pattern displays its nonhomogeneity and variety. Following the Chinese researcher Fu Juyu, the author classified patterns into seven typed based on their popularity: 1) Boju - huddled dragon Chi (W^®®X), 2) Boju - grass and leaves (W^X^DIX), 3) Boju - four snakes Hui (W^®8X), 4) Boju - four deities Sishen 5) Boju - Shou birds and animals (ffl^SSSX), 6) Boju - geometric pattern (W^HiIrXO, 7) modified or simplified Boju (^^j(MHb)W©X ). This classification allowed reviewing pattern evolution and plots development. The author considers that this article can contribute to a more detailed time- and pattern-based classification of mirrors related to the Han dynasty period.

Download file
Counter downloads: 29

Keywords

China, ancient bronze mirrors, Han dynasty, TLV, Boju pattern, Liu bo, Four spirits (Si Shen), caliper and triangle, Earth, Sky, Queen Mother of the West (Xi Wang Mu)

Authors

NameOrganizationE-mail
Chistyakova Agniya N.Novosibirsk State Pedagogical Universityfeng@yandex.ru
Всего: 1

References

У Гэн 武耕. Символическое значение орнамента боцзюй ханьских зеркал [汉代博局纹镜的图像象征意义] // Сучжоу сюэюань сюэбао. 2014. Вып. 29, № 2. С. 73-77 (на кит. яз.).
Лю Сяо 刘晓. Обсуждение культурного контекста орнамента боцзюй [试论博局纹饰的文化内涵] // Сычуань вэньу. 2015. № 6 (184). С. 51-55 (на кит. яз.).
Loewe М. Ways to Paradise: The Chinese Quest for Immortality. London, 1979. 270 с.
Тунцзин шоуцзан шиюн цзеси 铜镜收藏使用解析 [Бронзовые зеркала. Практический анализ коллекций]. Пекин : Чжунго цингунъе чубаньшэ, 2007. 198 с. (на кит. яз.).
Стратанович Г.Г. Китайские бронзовые зеркала: их типы, орнаментация и использование // Восточно-азиатский этнографический сборник. М. : Изд-во АН СССР, 1961. Вып. II. С. 47-78.
Шавкунов Э.В. Тайны древних зеркал. Владивосток : Дальпресс, 1993. 64 с.
Лубо-Лесниченко Е.И. Привозные зеркала Минусинской котловины [К вопросу о внешних связях древнего населения Южной Сибири]. М. : Наука, 1975. 165 с.; ил.
Лаврова М.П. Китайские зеркала Ханьского времени [из собрания Русского музея] // Этнографический отдел Государственного Русского музея : материалы по этнографии. Л. : Изд-во Гос. Рус. музея, 1927. Т. IV, вып. I. С. 1-14.
Чэнь Цзин 陈静. Краткий анализ зеркал с орнаментом боцзюй из двух столиц двух династий Хань [汉代两京地区出土博局纹镜浅析]. Чжэнчжоу : Ун-т Чжэнчжоу, 2006. 88 с. (на кит. яз.).
Ханьдай учжи вэньхуа цзыляо тушо 汉代物质文化资料图说 [Сведения о материальной культуре эпохи Хань с иллюстрациями и пояснениями]. Шанхай : Гуцзи чубаньшэ, 2008. 641 с. (на кит. яз.).
Гудай тунцзин. Древние бронзовые зеркала [古代铜镜]. Пекин : Чжунго шудянь, 1997. 181 с. (на кит. яз.).
Ван Чэньи 王趁意. Собрание лучших зеркал с Центральной равнины [中原藏镜聚英]. Чжэнчжоу : Чжунчжоу гуцзи чубаньшэ, 2011. 247 с. (на кит. яз.).
Cammann S. The Symbolism of the Cloud Collar Motif // The Art Bulletin. 1951. Vol. 33, № 1. P. 1-9.
Фу Цзюйю 傅举有. Обсуждение атрибутов игры боцзюй, правил игры и одноименного орнамента на зеркалах при династиях Цинь и Хань [论秦汉时期的博具、博戏兼及博局纹镜] // Каогу сюэбао. 1986. № 1. С. 21-42 (на кит. яз).
Ли Сюэмэй 李雪梅, Сяо Бинъи 晓冰. Бронзовые зеркала [铜镜]. Гуйян : Гуйчжоу жэньминь чубаньшэ, 1998. 157 с. (на кит. яз.).
Каталог гор и морей (Шаньхайцзин). М. : Глав. ред. вост. лит. изд-ва «Наука», 1977. 235 с.
Древнекитайская философия. Собрание текстов : в 2 т. М. : Мысль, 1973. Т. 2. 384 с.
Чистякова А.Н. Образ феникса в культуре Китая (по данным археологии) : автореф. дис. … канд. ист. наук. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2008. 26 c.
Васильев Л.С. Культы, религии, традиции в Китае. М. : Вост. лит., 2001. 488 с.
Евсюков В.В. Мифология китайского неолита. По материалам росписей на керамики культуры яншао. Новосибирск : Наука, 1988. 128 с.
Юань Кэ. Мифы древнего Китая. М. : Наука, 1987. 527 с.
Леве М. Китай династии Хань. Быт, религия. Культура. М. : Центрполиграф, 2005. 224 с.
Призвание души. URL: http://uan-china.odn.org.ua/uan1_1_13.html (дата обращения: 22.02.2019).
Федоренко Н.Т. Цюй Юань: истоки и проблемы творчества. М. : Глав. ред. вост. лит. изд-ва «Наука», 1986. 156 с.
Кравцова М.Е. Поэзия древнего Китая. СПб. : Наука, 1994. 544 с.
Тан Юй 唐宇. Исследование изображений игры любо эпохи Хань, основываясь на материалах погребений [汉代六博图像研究--以墓 葬材料为中心]. URL: http://www.cafa.com.cn/comments/?N=4994 (дата обращения: 19.02.2017).
Духовная культура Китая. Т. 2: Мифология. Религия. М. : Ин-т Дальнего Востока, 2007. 869 с.
 Mirrors With the Boju Pattern Origin; Evolution; and Meaning | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/22

Mirrors With the Boju Pattern Origin; Evolution; and Meaning | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 468. DOI: 10.17223/15617793/468/22

Download full-text version
Counter downloads: 558