The Content of the Emotional Component of Foreign-Language Education: Principles of Selection and Organization
Today, the issue of developing the principles of selection and organization of the content of the emotional component of foreign-language education, which can change the value preferences not only of the individual, but also of society, is becoming urgent. The leading approach to research in this article is axiological (emotion- and value-based). The culturological nature of foreign-language education is closely related to the educational process's value foundations, which emphasize innovative aspects of linguodidactics. The inclusion of cultural values in the foreign-language educational process contributes to the development of students' value orientations, as well as their emotional and volitional sphere. The logic of the presentation of the material in the article suggests solving a number of interrelated tasks: to describe private methodological principles of selecting the content for this component, to present the principles of its organization, to describe the holistic system of selection and organization of the content of the emotional component of foreign language education in secondary school. The described principles of selecting the content of the component in question are focused on the motivational personal aspects and value-based senses of foreign-language education, and are aimed at achieving its personal results. These are the principles of holistic reflection in the content of foreign-language education of the objectives for a harmonious development of personality and formation of a student's basic culture, emotional significance of the content of speech material, its problematic nature, relevance of the complexity of the content to learners' actual learning opportunities, individualization. To give the component the ability to work in any conditions of the foreign-language educational process, its sub-components should be built in accordance with the principles of functional systems organization: actualization of characteristics aimed at achieving the goal of the system; neutralization of dysfunctions in the process; concentration of actualized functions of all sub-components to obtain the result while giving them some lability to ensure the dynamism of the system. The principles of selection and organization of the content of the emotional component are presented as a hierarchical whole. It has a specific composition and contains the description of their functioning, the key function, and the functioning environment. This system requires an activity component of foreign-language education that is adequate to the content of the emotional component. Its characteristics will be presented in the authors' further studies.
Keywords
content of foreign-language education,
principles of selection and organization,
emotional componentAuthors
Kuklina Svetlana S. | Vyatka State University | svstkuk47@gmail.com |
Tatarinova Maya N. | Vyatka State University | mayya.tatarinova@mail.ru |
Всего: 2
References
Куклина С.С., Татаринова М.Н. Системно-структурный анализ компонентного состава содержания иноязычного образования // Вестник Томского государственного университета университета. 2020. № 460. С. 190-201.
Бим И.Л. Модернизация структуры и содержания школьного языкового образования (ИЯ) // Иностранные языки в школе. 2005. № 2. С. 2-6.
Гальскова Н.Д. Современная образовательная модель в области иностранных языков: структура и содержание // Иностранные языки в школе. 2015. № 8. С. 2-8.
Гальскова Н.Д. Современная цель обучения иностранным языкам: от комплексного подхода к интеграции // Теория и практика обучения иностранным языкам: традиции и инновации : сб. ст. междунар. науч.-практ. конф. памяти академика И.Л. Бим. М. : ТЕЗАУРУС, 2013. С. 25-34.
Borzova E. Teachers as change agents: critical thinking tasks in a foreign language classroom and reflections on printed materials - from Brawn to Brain: strong signals in foreign language education // Proceedings of the ViKiPeda - 2007 Conference in Helsinki, May 21-22, 2007. Helsinki Yliopisto, 2008 (ed. Seppo Tella). P. 29-54.
Gardner H. Multiple intelligences: new horizons in theory and practice. Basic books; reprint edition, 2006. 320 p.
Maguire R., Egan A., Hyland P., Maguire P. Engaging students emotionally: the role of emotional intelligence in predicting cognitive and affective engagement in higher education // Higher Education Research & Development. 2017. № 36 (2). Р. 343-357.
Viguer P., Cantero M.J., Banuls R. Enhancing emotional intelligence at school: Evaluation of the effectiveness of a two-year intervention program in Spanish pre-adolescents // Personality and Individual Differences. 2017. № 113. P. 193-200.
Татаринова М. Н. Эмоционально-ценностный компонент содержания иноязычного образования с позиций системно-структурного и структурно-функционального подходов. Киров : Науч. изд-во ВятГУ, 2016. 121 с.
Биболетова М. З., Трубанёва Н. Н., Щепилова А. В. Концепция учебного предмета «иностранный язык» // Иностранные языки в школе. 2013. № 9. С. 2-9.
Соловова Е. Н., Маркова Е. С. Формирование базовых национальных ценностей с учетом предметных и метапредметных знаний и умений // Иностранные языки в школе. 2013. № 9. С. 21-25.
Чернышов С.В. Эмоционально-концептный подход в обучении иностранным языкам (лингвопсихологические основы). Н. Новгород : НГЛУ им. Н.А. Добролюбова, 2014. 334 с.
Апальков В. Г., Сысоев П. В. Методические принципы формирования межкультурной компетенции в процессе обучения иностранному языку // Вестник ТГУ. 2008. Вып. 7 (63). С. 254-260.
Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам. М. : Русский язык, 1977. 288 с.
Тутатчикова И. Н. Принципы отбора текстов-образцов для обучения письменной речи как средству общения. 2014. URL: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferen-ces/archives-of-individual-conferences/june-2014
Гальскова Н. Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 3-8.
Безукладников К. Э., Крузе Б. А., Жигалев Б. А., Сорокоумова С. Н., Егорова П. А. Психологическая безопасность в школьном и вузовском лингвистическом образовании // Язык и культура. 2018. № 22. С. 134-151.
Гальскова Н. Д. Образование в области иностранных языков: новые вызовы и приоритеты // Иностранные языки в школе. 2008. № 5. С. 2-7.
Принципы организации социальных систем: Теория и практика / под ред. М. И. Сетрова. Киев; Одесса : Высшая школа; Головное изд-во, 1988. 242 с.
Никитенко З. Н. Методика овладения иностранным языком на начальной ступени иноязычного образования : учеб. пособие. М. : Прометей, 2013. 288 с.
Загвязинский В. И. Теория обучения: Современная интерпретация : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М. : Академия, 2008. 192 с.
Гайдес М. А. Общая теория систем (системы и системный анализ). М. : ГЛОБУС-ПРЕСС, 2005. 201 с.
Педагогика : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластёнин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; под ред. В. А. Сластёнина. М. : Академия, 2011. 608 с.