Graghics of Old Believers' Domestic Manuscripts in the Aspect of Confessional Traditionalism
The article substantiates the introduction of the problem of graphics into linguistic research. The research material was two diaries of Tomsk Old Believers written by a man (in 1915-1923) and a woman (in 1956-1975) in the late semi-uncial. These texts have graphic and content archaic elements. They use a specific chronology, the September year, the overnight boundary (the generally accepted 6 p.m.). These and some other features are considered as symbols of confessional traditionalism. The material confirms the high significance of the late semi-uncial, which follows book samples of the sacred texts of the late Old Russian writing, for Old Believers. Notes in this script, with all its graphic variation, are much neater than the rare cursive inserts, extremely sloppy and hardly readable, in the analyzed texts. This indicates the priority of the semi-uncial script for this confessional community. The texts reflect such traditional features of the late semi-uncial as the alphabetic numeral system, frequent concatenation, various abbreviations, diacritics, simplified punctuation, broken geometry principle of writing, proportionality of graphemes, their angularity, the absence of hyphenation and some letters (k and re), changes in writing letters. The comparison of graphics from the diaries written in different time periods showed its simplification in the woman's diary. The woman is inconsistent in the use of the final hard sign; she uses superscripts rarely and inconsistently, etc. All these features show us the influence of the cursive on the late semiuncial because some graphemes in her texts are clearly comparable to the civil cursive. The influence of the civil script and the erosion of the tradition of the semi-uncial one is the evidence of the poorly differentiated use of graphic doublets, the significantly greater functional load of the civil versions of the letters, errors in the titling of words, as well as the absence of the Yat letter in the woman's alphabet. The use of the semi-uncial in domestic texts is the marker of the confessional significance of the handwriting and texts of the genre. It allows clarifying the development of the chronicle genre, which flourished in the pre-Reformation period and which Old Believers consider an exemplary one. This can be proved by the prevalence of such diaries in the Old Believers' environment, the beginnings of records typical for chronicles, the cliched nature of the records, as well as the graphic design of the text.
Keywords
graphics,
late semi-uncial,
script traditions,
Old Belief,
confessional traditionalismAuthors
| Starikova Galina N. | Tomsk State University | gstarikova@yandex.ru |
| Liu Si | Tomsk State University | liu.si644@yandex.ru |
Всего: 2
References
Лихачёв Д.С. Интервью 28.11.2006. URL: http://edinoslavie.ru/modules.php?name=News&file=print&sid=546 (дата обращения 1.04.2021).
Каширина В.В. Орнамент старообрядческих рукописей. Поморье. Гуслицы : учеб.-метод. пособие. М. : Зетапринт, 2015. 56 с. URL: https://starove.ru/news/issledovanie-ornament-staroobryadcheskih-rukopisej-knigopisnye-shkoly/(дата обращения 20.03.2021).
Бураева С.В. Книжно-рукописная традиция старообрядцев Забайкалья : автореф. дис.. д-ра ист. наук. Улан-Удэ, 2006. 45 с.
Дутчак Е.Е. Полевая археография : учеб.-метод. пособие. Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2018. 100 с.
Поздеева И.В. Книжность старообрядческого Верхокамья : истоки, читатели, судьбы. URL: https://samstar-biblio.ucoz.ru/publ/99-1-0-429 (дата обращения 15.03.2021).
Волкова Т.Ф. Литературное творчество усть-цилемских крестьян в контексте печорской рукописно-книжной традиции: XVIII-XX вв. : автореф. дис. д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2012. 27 с.
Подтуркина Е.А. Художественное оформление старообрядческой рукописной книги гуслицкого письма XVIII - XX вв. : автореф. дис. канд. искусствоведения. М. : МГУП, 2013. 26 с.
Есипова В.А. К вопросу об эволюции графики письма сибирских документов XVIII-XX вв. // Сибирские исторические исследования. 2017. № 4. С. 46-68.
Осипов Б.И. Судьбы русского письма: История русской графики, орфографии и пунктуации. Москва : Изд-во ИРЯ РАН ; Омск : ИЦ «Омский научный вестник», 2010. 320 с.
Кусмауль С.М. Эволюция функций знака каморы в богослужебных изданиях конца XVI - перв. пол. XVII в. // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Сер. III: Филология. 2017. Вып. 51. С. 21-47.
Старикова Г.Н. «Женские записки» старообрядческой коллекции : к проблеме единства содержания и формы текста // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2011. Т. 10, вып. 9 : Филология. С. 35-39.
Толстова Г.А. Полуустав в XXI веке (письма Агафьи Лыковой в собрании Красноярского краевого краеведческого музея). 2-е изд., перераб. и доп. Красноярск : ЛИТЕРА-принт, 2011. 140 с.
Бойко Е. С. Значимость надстрочных знаков в письменной культуре староверов // Кириллица - латиница - гражданица / под ред. Т.В. Шмелевой. Великий Новгород, 2009. С. 120-126.
Керов В.В. «Щета убытка и прибытка.» : хозяйственная книжность старообрядцев как форма конфессиональной письменно-книжной культуры // Вестник Томского государственного университета. История. 2013. № 1. С. 7-14.
Старикова Г.Н. Отражение конфессионального дискурса в дневниках старообрядцев // Вестник НГУ. Серия : История, филология. 2013. Т. 12, вып. 2 : Филология. C. 198-202.
Старообрядческий центр на Вашке. Устная и письменная традиция Удоры. Материалы и исследования / ред. и сост. А.Н. Власов. Сыктывкар : Изд-во Сыктывкар. ун-та, 2002. 251 с.
Мальцев А.И. «Книга пасхалная» - берестяной старообрядческий дневник за 1956-1975 гг. // История русской духовной культуры в рукописном наследии XVI-XX вв. Новосибирск : Наука, 1998. С. 263-272.
Приль Л.Н. «Островной летописец» // Труды Томского государственного объединенного историко-архитектурного музея. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1995. Вып. VIII. С. 183-232.
Астахина Л.Ю. Лингвистическое источниковедение и историческая лексикология // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Сер. III: Филология. 2008. № 11. С. 7-17.
Карский Е.Ф. Славянская кирилловская палеография. Л. : Изд-во АН СССР, 1928. 495 с.
Семенова Н.В. Паратекст древнерусской книги // Кириллица - латиница - гражданица / под ред. Т.В. Шмелёвой. Великий Новгород, 2009. С. 77-87.