Research of Teachers' Requests for Training Students of a Pedagogical University in Educational Technologies (On the Example of Physics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 471. DOI: 10.17223/15617793/471/23

Research of Teachers' Requests for Training Students of a Pedagogical University in Educational Technologies (On the Example of Physics)

An analysis of requests of schools (administrators and teachers) for modern technologies that a graduate of a pedagogical university should know is an urgent task of the modern system of higher pedagogical education. For current and future teachers, the technologies used in specialized classes of physical, mathematical, and technical orientation are relevant. The research is based on research articles describing the spread and impact of modern educational technologies and mentoring on the training of teachers. The results of processing answers to the questionnaire of physics teachers and methodologists from 57 general education institutions in the region are used as empirical data. The aim of the study was to determine the relevance, distribution, and composition of educational technologies used in teaching physics. Teachers' recommendations for the training of future teachers were also determined. During the empirical research, it was important to find out teachers' wishes and conditions for the mentoring of students of a pedagogical university. The research methods were: survey and statistical data processing, clustering of narrow and specific respondents' answers, generalization of results. In the course of the study, based on the analysis of foreign and domestic scientific periodical literature, analysis and clustering of teachers' responses, the increasing influence of digital learning on the training process of future teachers was revealed. This process is not only related to the need to increase the use of educational content, digital tools, and educational technologies in teaching physics at school. The need for a systematic familiarization of future teachers with the contours of the new “digital education”, its concepts, the emerging didactics of digital learning, and the ideas of cyberpedagogy was established. The survey of teachers in the region revealed the state of the school teaching of physics, their opinions on the use of educational technologies. The ratings of educational technologies used in modern practice are determined by the categories “traditional “ and “innovative”. The names of educational technologies that belong to both categories were determined, which indicates the improvement of technologies and the relevance of their further application in teacher training. Recommendations of teachers on topics of final qualification works of future teachers were revealed. The wishes and conditions for the mentoring process of students by current teachers were identified. The general requirements that determine the ability of teachers to act as mentors of individual practice of students were formulated.

Download file
Counter downloads: 39

Keywords

teacher training, mentoring, teaching practice, educational technology, physics training, digital learning

Authors

NameOrganizationE-mail
Chervonnyy Mikhail A.Tomsk State Pedagogical Universitymach@tspu.edu.ru
Shvaleva Tatiana V.Tomsk State Pedagogical Universitytshvaleva@yandex.ru
Vlasova Anna A.Tomsk State Pedagogical Universityaav@tspu.edu.ru
Всего: 3

References

Сидоркин А.М. Профессиональная подготовка учителей в США: уроки для России // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 136-157.
Лаптев В.В., Писарева С.А., Тряпицына А.П. Интеграция в современном образовании: проблема взаимосвязи дидактики и методики обу чения // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2019. № 192. С. 7-18.
Эпоха «гринфилда» в образовании / Московская школа управления СКОЛКОВО // Сибирский фронтир: экспертно-аналитический пор тал. URL: http://sibfrontier.ru/wp-content/uploads/2015/03/Skolkovo-E%60poha-Grinfilda-v-obrazovanii_2013.pdf (дата обращения: 11.12.2020).
Шерман Я. От «подрыва» к инновациям: о будущем МООК // Вопросы образования. 2018. № 4. С. 21-43. DOI: 10.17323/1814-9545-2018 4-21-43
Justin Reich., Jose A.Ruiperez-Valiente. The MOOC pivot // Science. 2019. Vol. 363, Is. 6423. P. 130-131. DOI: 10.1126/science.aav7958
Бордовская Н.В., Кошкина Е.А., Бочкина Н.А. Образовательные технологии в современной высшей школе (анализ отечественных и зару бежных исследований и практик) // Образование и наука. 2020. Т. 22, № 6. С. 137-175.
Вербицкий А.А. Цифровое обучение: проблемы, риски и перпективы // Электронный научно-публицистический журнал «Homo cyberus». 2019. № 1 (6). URL: http://journal.homocyberus.ru/Verbitskiy_AA_1_2019 (дата обращения: 06.11.2020).
Макаренко А.Н., Смышляева Л.Г., Минаев Н.Н., Замятина О.М. Цифровые горизонты развития педагогического образования // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 113-121. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-6-113-121
Поздеева С.И. Разработка концепции открытого профессионализма педагога как исследовательская задача // Вестник ТГПУ. 2016. № 1 (166). C. 88-90.
Bocharova J.Yu., Bagachuk A.V., Safonova M.V. The role of educational results in designing a model of pedagogical internship in engineering and technology // Perspektivy nauki i obrazovania - Perspectives of Science and Education. 2020. Vol. 45 (3). P. 508-516. DOI: 10.32744/pse.2020.3.36
Румбешта Е.А. Современные технологии в обучении физике : учеб.-метод. пособие. Томск : Изд-во ТГПУ, 2018. 144 с.
Сергеев Н.К., Борытко Н.М. Концепция и технологии подготовки учителя - воспитателя в системе непрерывного педагогического образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 9 (94). С. 31-39.
Смышляева Л.Г., Дроздецкая И.А., Грицкевич Н.К., Коллегов А.К. Модульная образовательная программа бакалаврской подготовки педагога в вузе: проектирование организационно-деятельностных механизмов // Научно-педагогическое обозрение. 2018. Вып. 4. С. 133-142. DOI: 10.23951/2307-6127-2018-4-133-142
Организация наставничества в Школе совместной деятельности: практика и концептуализация. Кн. 8 / под ред. С. И. Поздеевой. Томск : Изд-во Томского ЦНТИ, 2020. 256 с.
Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-3-25-36
Блинов В. И. и др. Проект дидактической концепции цифрового профессионального образования и обучения. М. : Перо, 2019. 72 с.
Воинова О.И., Плешаков В.А. Киберонтологический подход в образовании / под ред. В.А. Плешакова. Норильск : Норил. индустр. ин-т, 2012. 244 с.
 Research of Teachers' Requests for Training Students of a Pedagogical University in Educational Technologies (On the Example of Physics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 471. DOI: 10.17223/15617793/471/23

Research of Teachers' Requests for Training Students of a Pedagogical University in Educational Technologies (On the Example of Physics) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2021. № 471. DOI: 10.17223/15617793/471/23

Download full-text version
Counter downloads: 479