Problems of Reforming “Foreign Education” as a Field of Activities of the Uyezd Zemstvo of Orenburg Province (1913-1917)
Acculturation through the educational system is one of the most typical mechanisms for acculturation. However, in historiography, the main attention is paid to state policy (the admission of “foreigners” to state educational institutions, the creation and functioning of “Russian-foreign schools”, etc.). The article analyzes the policy on this issue on the part of local government. The article presents an analysis of the content of the initiatives put forward by Orenburg uyezd zemstvo after the adoption at the allimperial level of the Rules on Primary Schools for Foreigners of June 14, 1913. The role of the uyezd self-government bodies in reforming the “foreign education” system of Orenburg Province at the beginning of the 20th century is considered. This role was not limited only to the implementation of government orders, but was also accompanied by the active development of their own original projects of reforming Muslim education, based on the unique experience of the Orenburg region in implementing the imperial policy of acculturation. It is shown that in the conditions of the First World War and the accompanying exacerbation of internal political contradictions, the local zemstvo allowed itself to publicly speak out on the topic of “foreign” education in a rather harsh form. The practical work of the uyezd zemstvo in opening new schools and educational courses, changing the structure of education management is described. It is proved that the Orenburg uyezd zemstvo proposed its own project of solving the problem of a more durable introduction of the Russian language into the “foreign” environment due to a kind of a “symbiosis” of the traditional Muslim school (mekteb) and the general education school. At the same time, the Orenburg zemstvo suggested not ignoring but, on the contrary, offering systemic knowledge on debatable issues of national history in a state manner to students of the mekteb. It is revealed that an important element of the program of the Orenburg uyezd zemstvo was attention to the adult Muslim population, which could no longer attend primary schools. It is shown that the activities of the zemstvo in the last years of the existence of the Russian Empire were aimed at a more solid incorporation of “foreigners” into the general imperial educational space. The Orenburg zemstvo people perceived the general imperial innovations in this area as extremely important for the region; they made their own adjustments, amendments and additions to the forms that came “from above”, proposed their own original projects of reforming Muslim education, taking into account the regional specifics and historical experience of the Orenburg region in the acculturation of “foreigners”. The study was carried out on clerical materials, which, in accordance with the principle of publicity, were published by the zemstvos themselves - the so-called “zemstvo reports”.
Keywords
foreign education,
Russian Empire,
Orenburg Province,
reform,
acculturationAuthors
| Lyubichankovskiy Sergey V. | Orenburg State Pedagogical University | svlubich@yandex.ru |
| Aleshina Svetlana A. | Orenburg State Pedagogical University | aleshina_s_a@mail.ru |
Всего: 2
References
Чарнолуский В. Вопросы народного образования на первом общеуездном съезде. СПб., 1912.
Любичанковский С.В. Политика аккультурации в условиях разрушения империи: казус волостного земства // Вестник Томского государ ственного университета. История. 2017. № 50. С. 31-37.
Любичанковский С.В. Политика аккультурации средствами просвещения исламских подданных Российской империи: исторический опыт Оренбургского края (середина XIX - начало XX вв.). Оренбург : ОГАУ, 2018. 320 с.
Статистический справочник. Население и землевладение России. 1906. СПб., 1906. Вып. 1.
Lyubichankovskiy S., Akanov K. Orenburg in the History of Integration of Kazakh Steppe in the Russian Imperia XVIII - beginning of XX century // Bylye Gody. 2018. № 48/2. Р. 484-495.
Оренбургская Уездная Земская Управа. Доклад № 3 с проектом школьной сети и финансового плана всеобщего обучения в Оренбургское Губернское Земское Собрание 4-й чрезвычайной сессии 14 марта 1915 года // Журналы и доклады IV сессии 14 марта 1915 г.; V чрезвычайной сессии 17 августа 1915 г. и III очередной сессии 3, 4 и 9 ноября 1915 г. Оренбург, 1915. С. 3-18.
Оренбургская Уездная Земская Управа. Доклад № 88 «О культурных нуждах мусульманского населения на 3-й очередной сессии Орен бургского Уездного Земского Собрания» // Журнал и доклады IV и V чрезвычайных сессий и III очередной сессии Оренбургского Уездного Земского Собрания. Оренбург, 1915. С. 333-401.
Шершнева Е.А. Проблемы реформирования мусульманского образования в Российской империи в начале ХХ в. // Известия Алматинско го государственного университета. История. Политология. 2012. № 4/1. С. 266-269.
Исхакова Р.Р. Образование в дореволюционной России: идеологический и конфессиональный аспект // Вестник Казанского технологиче ского университета. 2008. № 6. С. 27-28.
Свод законов, циркуляров и справочных сведений по народному образованию в переходный период. М., 1917.
Семенченко И.В. Деятельность земств на Урале (1900-1919 гг.). Оренбург : ОГПУ, 2010. 26 с.
Суворова А.В. Развитие системы начального образования в Оренбургской и Уфимской губерниях (начало ХХ в. - 1914 г.). Челябинск : ЧелГУ, 2012. 24 с.
Сафарова А.Д. Развитие образования национальных меньшинств в Оренбургском крае (конец XIX века - 1840 г.). Оренбург : ОГПУ, 2009. 16 с.
Доклад школьной комиссии по вопросам народного образования. Оренбургское Уездное Земское Собрание 3-й очередной сессии // Журналы и доклады IV и V чрезвычайных сессий и III очередной сессии Оренбургской Уездной Земской Управы. Оренбург, 1915. С. 115-147.
Оренбургская Уездная Земская Управа. Доклад № 81 «О занятиях со взрослым мусульманским населением» // Журнал и доклады IV и V чрезвычайных сессий и III очередной сессии Оренбургского Уездного Земского Собрания. Оренбург, 1915. С. 299-332.
Доклад Управы с проектом школьной сети и финансового плана всеобщего обучения // Журналы и доклады IV и V чрезвычайных сессий и III очередной сессии. Оренбург, 1915. С. 3-41.
Распоряжение министерства народного просвещения от 22 мая 1914 г. № 25606 по Департаменту народного просвещения «О необходимости заботиться составлением школьных сетей для инородческого населения Оренбургского учебного округа // Вестник Оренбургского учебного округа. 1914. № 4. С. 360-364.
Азаматова Г. Б. Общественная деятельность Мажита Гафури в 1907-1916 гг. // Общественный фонд культуры имени Мажита Гафури. URL: https://gafuri.ucoz.ru/publ/obshhestvennaja_dejatelnst_mazhita_gafuri_v_1907_1916_gg/1-1-0-30 (дата обращения: 12.12.2020).
Новые правила о начальных училищах для инородцев // Учительский вестник. 1913. № 6. С. 14-48.
Оренбургское земское дело. 1916. № 12-13. С. 2.
Доклады Оренбургской Губернской Земской Управы четвертому очередному Губернскому Земскому собранию. Отдел народного образования. Оренбург, 1917.
Наши перспективы // Вестник Оренбургского учебного округа. 1914. № 4. С. 361-363.
Kucheryavaya E. The 100th Anniversary of the Russian Revolution of 1917 - the Historical Memory Formation in Contemporary Situation // Przegl^d Wschodnioeuropejski. 2019. № X/2. Р. 11-23.
Приложение к докладу об организации отдела народного образования при уездной управе // Журналы и доклады IV сессии 14 марта 1915 г.; V чрезвычайной сессии 17 августа 1915 г. и III очередной сессии 3, 4 и 9 ноября 1915 г. Оренбург, 1915. С. 308-319.
Доклады по народному образованию Оренбургского Губернского Земского Собрания. 3-я очередная сессия. Оренбург, 1916. 417 с.