Genre Diversity of the Instagram Social Network in a Linguodidactic Perspective
Linguopragmatically, the Instagram social network is a creolized discourse space consisting of a set of blogs with a specific structure. The genre characteristics of these blogs are described in a number of linguistic studies of Instagram discourse. However, the results of these studies have not yet been reflected in the linguodidactic sphere. This makes it difficult to use the genres of Instagram in teaching foreign languages to students of language universities. A good and methodologically correct solution to this problem would make it possible to develop students' skills of communicative self-presentation in the modern multilingual Internet space by creating a public interactive Instagram post. This article attempts to propose a linguodidactic classification of Instagram genres on the basis of the German-language Instagram discourse (German as a foreign language). The proposed classification is based on the assumption that the predominance of creative or genre writing should be considered one of the main criteria for identifying and systematizing the types of written utterances (including creolized ones). As a result, the following genre groups were identified, each of them includes several types of Instagram posts: informational (types: informational analytical; informational entertaining, the latter include Instagram reviews, entertainment news, presentations of entertaining facts), specialized (types: information about facts and events in a certain specialized field; creative presentation of one's own professional activity), lifestyle blogs (types: variable topics of one's daily life; a selected aspect of the author's life), and humorous. Teaching of receptive (analytical reading) and productive (creo-lized writing) activities should be based on informational blogs (training in creating short creolized messages and annotations, Instagram reviews and posts about entertaining facts/events), as well as specialized blogs, namely “creative presentation of professional activities”. This type can be used for teaching students to represent creatively their own educational and professional activities. The rest of the genre groups and types can be used mainly for receptive (analytical) activities. The step-by-step training in creating Instagram posts (from analysis to production and interaction) is based on a special system of tasks, which is described in the article in general terms. This system includes three types of tasks: analytical, productive, interactive.
Keywords
Instagram genre,
Instagram discourse,
linguodidactic typology,
foreign language,
GermanAuthors
| Kolesnikov Andrei A. | Ryazan State University; Moscow City University | kolesnikow@list.ru |
Всего: 1
References
Борщева О.В. Инстаграм на занятиях по иностранному языку // Вопросы педагогики. 2020. № 4-2. С. 66-71.
Гайдичар А.П., Кулакова Т.А. Инстаграм-публикация как малоформатный поликодовый текст в роли мотивационного инструмента на уроке английского языка // Педагогическое образование на Алтае. 2020. № 1. С. 142-147.
Наволочная Ю.В. Инстаграм на занятиях по английскому языку (неязыковые факультеты) // Современное языковое образование: иннова ции, проблемы, решения : материалы X междунар. науч.-практ. конф. / под общ. ред. А. А. Богатырёва. М. : МПГУ, 2019. С. 183-188.
Угро А.В. Воспоминание как гипержанр: на материале записей в социальной сети Инстаграм // Человек в языковом пространстве : сб. ст. Владивосток : Дальневост. федерал. ун-т, 2020. С. 91-96.
Горошко Е.И., Полякова Т.Л. Инстаграм как жанр 2.0 (на примере политической коммуникации) // Жанры речи. 2019. № 4 (24). С. 300-313.
Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Собрание сочинений в семи томах. М. : Русские словари, 1997. Т. 5. С. 159-206.
Риторические основы журналистики. Работа над жанрами газеты / З.С. Смелкова [и др.]. М. : Флинта; Наука, 2004. 320 с.
Fischer Lexikon. Publizistik, Massenkommunikation / E. Noelle-Neumann, W. Schulz, J. Wilke (Hrsg.). Frankfurt/Main : Fischer Taschenbuch Verlag GmbH, 1995. 676 s.
Мамонтова Н.В. Классификация постов в англоязычной социальной сети Инстаграм (лингвосинергетический аспект) // Вестник Челя бинского государственного университета. 2019. № 4 (426). С. 137-143.
Юхмина Е.А., Обвинцева Н.В. Англоязычные информационные и рекламные инстаграм-посты в современной PR-коммуникации // Медиасреда. 2020. № 17. С. 108-113.
Донина О.В. Исследование лексики текстов жанра 2.0 методами квантитативной и корпусной лингвистики (на примере текстов Инстаграм) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. № 3. С. 25-33.
Витковская Н.Г., Исакова Т.Б. Некоторые особенности блога как жанра журналистики (на примере социальной сети «Инстаграм») // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2020. Т. 2, № 2 (32). С. 119-127.
Белкина Е.С. Персональный блог в сети Инстаграм: семиологический подход // Вестник Международного института рынка. 2020. № 2. С. 54-58.
Мингажева Е. А., Юхмина Е. А. Функциональные особенности англоязычных хэштегов сети Инстаграм // Актуальные проблемы науки и образования в современном вузе : сб. тр. IV Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. А.Л. Галиев. Уфа : Башкир. гос. ун-т, 2019. С. 276-283.
Спутницкая Н.Ю. Актуальные модели блогов о кино в социальных сетях Ютуб, Фейсбук и Инстаграм // Телекинет. 2018. № 1. С. 35-39.
Крень О.А., Стефановская Е.И. Образовательный потенциал социальной сети Инстаграм при обучении студентов-переводчиков // Межкультурная коммуникация и профессионально ориентированное обучение иностранным языкам : материалы XII Междунар. науч. конф., посвящ. 97-летию образования Белорус. гос. ун-та. Минск : Белорус. гос. ун-т, 2018. С. 206-207.
Astiti D.H., Bambang Y.C., Utami W. The Use of Instagram in the Teaching of EFL Writing: Effect on Writing Ability and Students' Perceptions // Studies in English Language Teaching. 2018. Vol. 6, № 2. P. 112-126.
Zayats T., Astafyeva Yu. Instagram as a teaching tool in the EFL classroom // Актуальные научные исследования в современном мире. 2020. № 5-8 (61). С. 51-54.
Ковалева А. В. Специфика самопрезентации студентов в социальной сети «Инстаграм» в зависимости от типа карьерной ориентации // Молодёжь Сибири - науке России : материалы междунар. науч.-практ. конф. Красноярск : Сибирский ин-т бизнеса, управления и психологии, 2020. С. 134-137.
Hass F. Fachdidaktik Englisch: Tradition, Innovation, Praxis. Stuttgart : Klett, 2016. 420 p.
Matz F. Schreiben // Englisch Methodik. Berlin : Cornelsen, 2018. P. 33-50.
Deutsch lehren lernen. Bd. 4: Aufgaben, Ubungen, Interaktion / H. Funk [et al.]. Munchen : Klett-Langenscheidt, 2014. 184 s.
Wolfrum J. Kreativ schreiben: Gezielte Schreibforderung fur jugendliche und erwachsene Deutschlernende (DaF / DaZ). Ismaning : Hueber, 2010. 183 s.