Competency-based learning in the training of civil defense commissioners of educational institutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/1

Competency-based learning in the training of civil defense commissioners of educational institutions

The article actualizes the problem of training civil defense commissioners of educational institutions in the context of the manifestation of new types of threats (the COVID-19 pandemic, the phenomenon of shooting and explosions in educational institutions, etc.). At this stage of the development of the system of training specialists in civil defense, a contradiction has arisen between the need to train competent managers in the field of civil defense for educational institutions capable of solving a wide range of professional tasks and outdated approaches to professional development (including primary training) of these specialists. The aim of the study is to substantiate the effectiveness of the introduction of a competence-based approach in the training of civil defense commissioners of educational institutions as the main vector in professional development. To achieve this aim, the following research methods were used: analysis of normative legal acts, pedagogical literature, included observation, and pedagogical experiment. The study was conducted in the period from 2019 to 2021, the number of participants in the experiment was 78 people and included: students of the Educational and Methodological Center for Civil Defense of Tomsk Oblast and Civil Protection Courses in Tomsk; civil defense commissioners of educational institutions of Tomsk Oblast; persons exercising control and supervisory functions in the field of civil defense. The implementation of the competence approach was achieved through the introduction of innovations in the training program of the experimental group and consisted in: shifting the main vector of training specialists in the civil defense of educational institutions to the holistic formation of competencies rather than knowledge, skills and abilities; carrying out visits with the analysis of specific civil defense systems of institutions, the Tomsk College of Civil Transport and the Tomsk Industrial Technical School; conducting scheduled evacuation training sessions from classes with students from the experimental group; carrying out the final defense of complex projects that allow assessing the holistic view of the individual about the studied subject. According to the data obtained as a result of the study, the value of the overall level of competencies in the control and experimental groups has changed by 15% and 26%, respectively, since the beginning of training. The efficiency indicator of the introduction of the competence approach was 11%, which, taking into account the limited number of training hours (72 hours), can be characterized as a positive result. Summing up the overall result of the study, it should be emphasized that the implementation of the competence approach has shown sufficient effectiveness. At the same time, we believe, that an increase in the volume of training hours, taking into account the introduction of the proposed competence model, will allow us to achieve even more significant results.

Download file
Counter downloads: 194

Keywords

professional competencies, civil defense, civil defense commissioners in educational institutions, competence approach, anti-epidemic measures in educational institutions

Authors

NameOrganizationE-mail
Ayupov Radimir F.National Research Tomsk State Universityradpad@yandex.ru
Kostyukova Tat'yana A.National Research Tomsk State Universitykostykova@inbox.ru
Всего: 2

References

Прошина О.М. Анализ статистических данных о пожарах и чрезвычайных ситуациях в образовательных комплексах крупных городов Российской Федерации // Пожарная безопасность: проблемы и перспективы. 2018. Т. 1. С. 761-764.
Гумбатова Р. М. Защита детей в чрезвычайных ситуациях // Вестник науки и образования. 2021. № 3 (106). С. 73-75.
Петров И. Горький урок: ФСБ предотвратила теракты в колледжах // Российская газета. 2020. 18 фев. С. 7.
Методические рекомендации МР 3.1/2.4.0178/1-20 «Рекомендации по организации работы образовательных организаций в условиях сохранения рисков распространения COVID-19» [Утв. Федеральной службой по надзору в сфере защиты прав потребителей и благополучия человека 8 мая 2020 г.] // ЭПС «Система ГАРАНТ». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/74079815/(дата обращения: 20.09.2021).
Приказ Министерства просвещения РФ от 17.03.2020 г. № 104 «Об организации образовательной деятельности в организациях, ..., соответствующего дополнительного профессионального образования и дополнительные общеобразовательные программы, в условиях распространения новой коронавирусной инфекции на территории РФ» // ЭПС «Система ГАРАНТ». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/73679183 (дата обращения: 21.09.2021).
Военная доктрина Российской Федерации [Утв. Президентом РФ 25 декабря 2014 г. № Пр-2976]. URL: http://base.garant.ru (дата обращения: 22.06.2021).
«Об утверждении Основ государственной политики Российской Федерации в области гражданской обороны на период до 2030 года» [Указ Президента РФ от 20 декабря 2016 г. № 696]. URL: http://base.garant.ru (дата обращения: 15.07.2021).
Данилов П.В., Дашевский А. Р., Мансурова Е. С. Анализ современных подходов к организации и ведению гражданской обороны // Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. 2020. № 4 (64). С. 70-73.
Лобжа М.Т., Норсеева М.Е. Эффективность подготовки работников организации в области комплексной безопасности на основе ком-петентностного подхода // Технологии гражданской безопасности. 2016. № 1 (47). С. 34-38.
Хуторской А.В. Определение общепредметного содержания и ключевых компетенций как характеристика нового подхода к конструированию образовательных стандартов // Вестник Института образования человека. 2011. № 1. С. 3.
Троянская С.Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании : учеб. пособие. Ижевск : Удмурт. ун-т, 2016. 176 с.
Методические рекомендации по разработке основных профессиональных образовательных программ и дополнительных профессиональных программ с учетом соответствующих профессиональных стандартов от 22 января 2015 года № ДЛ-1/05вн // СПС «Кодекс». URL: https://docs.cntd.ru/document/420264612 (дата обращения: 21.09.2021).
Челышкова М.Б. Аттестация выпускников вузов в рамках компетентностного подхода // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2012. Т. 18, № 6. С. 270-273.
Ибрагимов Г.И., Ибрагимова Е.М. Оценивание компетенций: проблемы и решения // Высшее образование в России. 2016. № 1. С. 43-52.
Карасева Р.Б. Методика оценки компетенций выпускника вуза // Вестник Сибирской государственной автомобильно-дорожной академии. 2015. № 1 (41). С. 137-142.
Медведева И.Н., Мартынюк О.И., Панькова С.В., Соловьева И.О. К вопросу об оценивании универсальных компетенций студентов // Педагогика и просвещение. 2020. № 4. С. 30-36.
Попов Е.А., Кряклина Т.Ф. Специфика оценивания компетенций в системе профессионального образования // Педагогика и просвещение. 2017. № 1. С. 66-73.
 Competency-based learning in the training of civil defense commissioners of educational institutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/1

Competency-based learning in the training of civil defense commissioners of educational institutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/1

Download full-text version
Counter downloads: 634