Mobile applications as a means of activating students' independent work in physical culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/3

Mobile applications as a means of activating students' independent work in physical culture

Independent work on a physical culture elective course in higher education promotes students' engagement in regular physical exercise. The most important aim of organising independent physical culture work is to encourage students to be engaged in independent physical activity. From a lecturer's perspective, the difficulties in organising/supporting students' independent work are advocated by the lack of possibilities to implement health and safety control, to support them permanently, to adjust the content to the students' level of fitness, to assess the quality of the independent physical culture work. Due to all those reasons, the suggested movement assignments for independent work can only be recommended. Data from the scientific and methodological literature suggest that mobile applications as a means of encouraging students' independent physical activity have not been popularized in higher education. The indicated reasons are the insufficient level of scientific and methodological research in this area, the lecturers' lack of skills of working with Internet resources and mobile applications, the low quality of Internet connection, and the lack of gadgets necessary for the interactive work with the applications. As a result of a questionnaire measuring the aspects of mobile fitness applications' usage, the following items were defined: the level of students' involvement in an independent physical work of any type; frequency and the way of using mobile applications; the most popular category of mobile applications; and the benefits and disadvantages of fitness mobile applications. The advantages of using mobile fitness applications for the encouragement and promotion of students' independent physical activity are outlined. The role, and the objectives of a lecturer in applying a mobile fitness application as a means of activating students' independent work are defined. Due to the increasing importance of independent work of students in a physical culture elective course, there emerged an urgent need to encourage students' independent physical activity. Mobile applications may be used as a means of promoting a more active use of physical exercises in everyday students' routine. The study found that most of the respondents (84.4 %) possess a sufficient experience of mobile fitness application usage. The respondents stated their positive experience; outlined the effective impact on structuring the lifestyle, improving regularity of physical activity, the convenient tracking the change in functional indicators, volume, and intensity of the exercises (77.3 %). Also, evidence was detected that there is an increase in the number of students who use mobile fitness applications from the first year to the third year, from 60.3% to 93.1% respectively. However, despite the distinct advantages, mobile fitness applications are not widely employed in the educational practice.

Download file
Counter downloads: 71

Keywords

independent work of students, independent physical activity, physical culture elective course, mobile fitness applications

Authors

NameOrganizationE-mail
Smirnova Elena I.Omsk State Pedagogical Universitys_elena7@mail.ru
Sukhostav Olga A.Omsk State Pedagogical Universityos-66@mail.ru
Matyunina Natalia V.Omsk State Pedagogical Universitymatyunina@omgpu.ru
Всего: 3

References

Иванов В.Д. Организация самостоятельной работы студентов в условиях балльно-рейтинговой системы обучения физической культуре // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2017. № 4. С. 11-17.
Лукина Е.В., Житникова Н.Е. Способы оптимизации самостоятельной работы студентов по предмету физическая культура в вузе // Современный ученый. 2017. № 9. С. 21-24.
Кошкарева Н.В., Сойнова Е.М. Организация внеаудиторной самостоятельной работы студентов по физической культуре // Образование. Карьера. Общество. 2017. № 1 (52). С. 66-68.
Нагорнов И.В., Сарайкин Д. А., Титов А.Н., Шкляев В.В. Домашнее задание по физической культуре как фактор повышения самостоятельной работы студентов вузов // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2020. № 1 (154). С. 153-163.
Рыбачук Н. А. Проблема содержания и организации самостоятельной работы по дисциплине «Физическая культура и спорт» в вузе // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т. 5, № 1. С. 13-18.
Григорьев В.И., Чистяков В.А., Обвинцев А.А. Роль интернет-ресурсов в построении элективной физической культуры // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 9 (175). С. 58-64.
Катренко М.В., Небытова Л.А., Щекин А.Ф., Журавлева Ю.И. Роль технологии дополненной реальности в организации самостоятельной работы по физической культуре в вузе // Педагогика и просвещение. 2019. № 2. С. 62-66.
Савельева О.В., Ляховская Ю.М. Спортивная сфера в условиях пандемии коронавируса: наиболее успешные решения дистанционной системы занятий спортом // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2020. № 5-1 (45). С. 301-307.
Смирнова Е.И., Сухостав О.А. Результаты дистанционного обучения физической культуре в вузе // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2020. № 3 (28). С. 137-141.
Кариаули А. С. Векторы использования социальных сетей и мобильных приложений в дисциплине «Физическая культура» // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2019. № 1. С. 51-54.
Солодовник Е.М., Киселев А.В. Применение мобильных приложений на занятиях физической культуры в условиях пандемии // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 10-1. С. 137-139.
Шкирьянов Д.Э., Сучков А.К., Гичевский А.В. Управляемая самостоятельная работа студентов по учебной дисциплине «Физическая культура» с использованием мобильного приложения ТАБАТА // Веснік Магілёўскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя А.А. Куляшова. Сер. C: Псіхолага-педагагічныя навукі. 2021. № 1 (57). С. 67-72.
Горин К.Ю., Нетбай С.Г., Гвоздков П.Ю., Каримулина А.А. Цифровые технологии в практике физической подготовки специалистов системы МВД Российской Федерации // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 6 (172). С. 44-48.
Ульянова Н.А., Семенякина Е.М., Алехин В.С. Оценка эффективности мобильных приложений для занятий физической культуры в студенческой среде // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. № 4 (15). С. 183-188.
Выприков Д.В., Титовский А.В., Егоров А.Б., Заппаров Р.И. Влияние современных электронных устройств и приложений на мотивацию студентов к занятиям физической культурой // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2020. № 1 (179). С. 63-67.
 Mobile applications as a means of activating students' independent work in physical culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/3

Mobile applications as a means of activating students' independent work in physical culture | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/3

Download full-text version
Counter downloads: 634