PROZIS-analysis: The possibility of assessing users' reaction to significant newsworthy events on the internet | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/8

PROZIS-analysis: The possibility of assessing users' reaction to significant newsworthy events on the internet

The article discusses the possibilities of using PROZIS-analysis, a new visualization and data analysis method in sociological research. The method allows fixing six indicators of users' network activity: the number of posters, reposts, audience coverage, requests, sources, messages. PROZIS-analysis allows assessing the level of public interest in any significant event/phenomenon/process, tracking the dynamics of the dissemination of information about it in the global network, including technologies for its targeted promotion. The fixation of specific numerical values of these indicators is carried out using the toolkit of available online services. In the framework of this study, the WordStat service from Yandex was used to estimate the number of user requests. For the other five, IQbuzz, which evaluates user posts on social networks, was used. Key indicators of network activity are divided into two groups: the first - “sources”, “posters” and “messages” - characterizes those who actively disseminate information and how actively new ideas are being promoted in the Internet space; the second group - “reposts”, “requests” and “coverage” - is the periphery, its analysis allows judging how new ideas arouse massive interest and how actively they are assimilated by users. Data from PROZIS-analysis are used to create PROZIS-diagrams. The PROZIS-diagram is an applied visualization and express analysis tool that reflects the dynamics of the core and periphery indicators, shows their interconnections, mutual influence over time. PROZIS-diagrams are divided into diffuse ones, showing the dynamics and scale of new ideas' diffusion, and logarithmic ones, suitable for long-term analysis. Expert assessment and competent interpretation of the data of PROZIS-diagrams allows making a quick assessment of the situation; obtaining an instant “snapshot” of the dissemination of information for a specific time period; and conducting a deeper sociological analysis, taking into account the sex and age composition of posters, their average activity, and the ratio of activity of the nucleus and the periphery. As an example of the implementation of the method, data on the socio-political activity of users during the preparation and organization of the meeting of Vladimir Putin and Joe Biden on June 16, 2021. In general, PROZIS-analysis is suitable for assessing the level of public interest in any significant event, tracking the dynamics of the dissemination of information about it in the global network.

Download file
Counter downloads: 31

Keywords

social activity, network activity, Internet, PROZIS-analysis, posting, newsworthy event, audience coverage, repost

Authors

NameOrganizationE-mail
Golubin Roman V.Lobachevsky State University of Nizhny Novgorodgolubin-roman@mail.ru
Isakova Inna A.Lobachevsky State University of Nizhny Novgorodinna_isakova@mail.ru
Korotyshev Aleksandr P.Lobachevsky State University of Nizhny Novgorodaleks_korotyshev@mail.ru
Rykhtik Pavel P.Lobachevsky State University of Nizhny Novgorodrykhtikpavel@yandex.ru
Всего: 4

References

Замглавы Минкомсвязи назвал число пользователей Интернета в России // МИА «Россия сегодня» : официальный сайт. URL: https://ria.ru/20200830/internet-1576488498.html (дата обращения: 10.07.2021).
Global Digital 2021 // We Are Social : официальный сайт. URL: https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital (дата обращения: 10.07.2021).
Хусяинов Т.М. Идентичность самозанятых интернет-работников // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2017. № 1 (45). С. 127-131.
Васенина И.В., Прончев Г.Б. Виртуальные социальные среды как инструмент мотивации молодежи к общественно-политической деятельности // Социодинамика. 2018. № 4. С. 1-11.
Алимова А.А. Особенности потребительского поведения современных пользователей интернет-среды // Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. Серия: Педагогика. Психология. 2017. № 4 (10). С. 24-28.
Колесниченко М.Б., Колупаева В.В. Социальные аспекты интернет-зависимости молодежи // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2017. № 1. С. 97-105.
Мельникова Н.И. Метрики социальных медиа как социальный капитал // Вестник Саратовского государственного технического университета. 2012. Т. 4, № 1 (68). С. 253-258.
Горлов К.Н. Социально-политические вызовы больших данных // Социально-политические науки. 2019. № 6. С. 32-37.
Губа К.С. Большие данные в исследовании науки: новое исследовательское поле // Социологические исследования. 2021. № 6. С. 24-33.
Волков В.В., Скугаревский Д.А., Титаев К.Д. Проблемы и перспективы исследований на основе big data (на примере социологии права) // Социологические исследования. 2016. № 1 (381). С. 48-58.
Одинцов А.В. Социология общественного мнения и вызов big data // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2017. № 3 (139). С. 30-43
Китчин Р. Большие данные, новые эпистемологии и смена парадигм // Социология: методология, методы, математическое моделирование. 2017. № 44. С. 111-152.
Смирнов Е.В. Описание проблемы обработки и использования результатов анализа больших данных (big data) // Информационноэкономические аспекты стандартизации и технического регулирования. 2018. № 6 (46). С. 9.
Терентьев Е.А., Мавлетова А.М., Косолапов М.С. Интервьюирование с помощью компьютерных технологий в лонгитюдных обследованиях домохозяйств // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 3. С. 47-64.
Вилкова О.В. К вопросу о научной осмысленности применения веб-скрейпинга как метода сбора данных в социологических исследованиях // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 54. С. 163-175.
Олешкова А.М. Интернет-мем как предмет социологического исследования: возможности применения метода событийного анализа (event-analysis) // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 10 (78). С. 54-57.
Мальцева А.В., Шилкина Н.Е., Махныткина О.В. Data minig в социологии: опыт и перспективы проведения исследования // Социологические исследования. 2016. № 3 (383). С. 35-44.
Крыштановская О.В. Бесконтактная социология: новые формы исследований в цифровую эпоху // Цифровая социология. 2018. Т. 1, № 1. С. 4-8.
Долгоруков А.М. Интернет и будущее социологии // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2015. № 2 (125). С. 32-43. doi: 10.14515/monitoring.2015.2.03
Xie J., Sreenivasan S., Korniss G., Zhang W., Lim C., Szymanski B.K. Social consensus through the influence of committed minorities // Physical Review E. 2011. Vol. 84. Art. 011130.
Abdelzaher Т., Han J., Hao Y., Jing A., Liu D., Liu S., Nguyen H.H., Nicol D.M., Shao H., Wang T., Yao S., Zhang Y., Malik O., Dipple S. Flamino J., Buchanan F., Cohen S., Korniss G., Szymanski B.K. Multiscale online media simulation with SocialCube // Computational and Mathematical Organization Theory. 2020. Vol. 26. P. 145-174. doi: 10.1007/s10588-019-09303-7
Wordstat: подборка слов Яндекс. URL: https://wordstat.yandex.ru/(дата обращения: 01.04.2021).
IQbuzz: сервис мониторинга социальных медиа- и онлайн-СМИ. URL: https://www.iqbuzz.pro/(дата обращения: 01.04.2021).
 PROZIS-analysis: The possibility of assessing users' reaction to significant newsworthy events on the internet | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/8

PROZIS-analysis: The possibility of assessing users' reaction to significant newsworthy events on the internet | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/8

Download full-text version
Counter downloads: 688