Mindfulness-based differentiation in foreign language instruction: Teacher training aspects | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/14

Mindfulness-based differentiation in foreign language instruction: Teacher training aspects

In the modern world the quickly changing political and socioeconomic conditions lead to significant changes in the sphere of foreign language teaching. As a result, more attention is paid to innovative and efficient technologies, which address the needs and necessities of every learner. This article aims to substantiate the effectiveness of mindfulness-based differentiated learning technology in foreign language instruction. Nowadays differentiated learning is one of the leading educational technologies. This article regards differentiation as a technology, which has inclusive nature, i.e. it addresses every learner with no exception. The final aim of differentiation is the ability of every learner to follow their individual learning route. The effectiveness of an educational technology is directly connected with the ensuring of psychological security of the educational process. In the context of differentiated learning the threat to psychological security may lie in the choice of the wrong basic principle for differentiation. The authors of the article see the solution to the problem in organizing differentiation on the basis of mindfulness, namely with the consideration of learners' value-sense orientations. In the framework of this research value-sense orientation is a constituent part of the construct “mindfulness” along with attention, empathy, self-reflection, self-regulation, openness to novelty. The work on the basis of value-sense orientations in foreign language instruction can be effectively organized during reading comprehension classes. Text analysis helps learners initiate the processes of value-sense formation (first with the assistance of a teacher, later independently). Learners' language skills are developed in the process of meaning-making (deciphering the author's meanings and generating one's own meanings). The processes of value-sense dynamics promote the differentiation and individualization of the educational process. For differentiation in language learning to be successful a teacher should be the first to acquire this experience and reflect on it. The atticle describes the methodology of differentiated instruction on the basis of mindfulness (via stimulation of the learners' processes of value-sense dynamics) by the example of continuous professional development courses for foreign language teachers in Chernushka (Perm Krai). The effectiveness of the suggested methodology was assessed with the help of control and diagnostic tools, which included two questionnaires as well as formative assessment tools for foreign language learning. The results of control and diagnostic activities proved the effectiveness of mindfulnessbased differentiation since the conducted course promoted the development of communicative competence in foreign language teachers, enhanced their motivation for self-development and professional achievement.

Download file
Counter downloads: 52

Keywords

differentiation, foreign language instruction, mindfulness, value-sense orientation, meaning-making, reading for meaning, teacher training

Authors

NameOrganizationE-mail
Bezukladnikov Konstantin Е.Perm State Humanitarian Pedagogical Universitykonstantin.bezukladnikov@gmail.com
Popova Natalya S.Perm State Humanitarian Pedagogical University; Perm State National Research Universitynatasharubina@yandex.ru
Zhigalev Boris A.Linguistics University of Nizhny Novgorodzhigalev@lunn.ru
Всего: 3

References

Гураль С.К., Комарова Э.П., Бакленева С.А., Фетисов А.С. Теоретический контекст интегрированного предметно-языкового обучения в вузе // Язык и культура. 2020. № 49. C. 138-147.
Гураль С.К., Краснопеева Т.О., Смокотин В.М., Сорокоумова С.Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. С. 176-196.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Жигалев Б.А., Шелякин А.В. Обучение иностранному языку в школах ФРГ // Язык и культура. 2020. № 50. C. 170-195.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Мелехина Е.С. Учебное исследование как средство формирования учебно-познавательной компетентно сти обучающихся младшего подросткового возраста на уроках английского языка // Язык и культура. 2019. № 48. С. 259-276.
Федеральные государственные образовательные стандарты. URL: https://fgos.ru/(дата обращения: 22.07.2021).
Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад. М., 2002.
О'Брайан Т., Гини Д. Дифференциация в преподавании и обучении. Принципы и практика. London : Continuum, 2001. 192 c.
Баева И.А., Лактионова Е.Б. Основные подходы к раскрытию понятия «образовательная среда», типология и структура образовательной среды // Педагогическая психология / под ред. Л. Регуш, А. Орловой. СПб. : Питер, 2010. 416 с.
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Жигалев Б.А. и др. Психологическая безопасность в школьном и вузовском лингвистическом образова нии // Язык и культура. 2018. № 44. С. 134-151.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность : учеб. пособие. М. : Смысл ; Академия, 2004. 352 с.
Попова Н.С. Организация непрерывной подготовки учителя иностранного языка на основе формирования осознанности // Иностранные языки в школе. 2020. № 1. С. 17-23.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. 2-е изд., испр. изд. М. : Смысл, 2003. 487 с.
Франкл В. Психотерапия и экзистенциализм. Нью Йорк : Simon and Schuster, 1967. Х. 246 с.
Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности // Вестник МГУ. Серия 14. Психология. 1996. № 4. С. 35-44.
Обдалова О.А. Когнитивно-дискурсивная технология в обучении иноязычной межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2018. № 44. С. 279-305.
Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Экскурсионный научно-академический дискурс и его жанровые особенности // Язык и культура. 2018. № 43. С. 88-113.
Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Когнитивно-прагматические и лингвостилистические характеристики англоязычного устного научно-академического дискурса // Язык и культура. 2019. № 46. С. 102-125.
Лангер Э. Сила осознанного обучения. A Merloyd Lawrence Book, 1989.
Невзрослые взрослые: какой мир строят миллениалы (интервью с Вадимом Радаевым, первым проректором ВШЭ). URL: https://youtu.be/w3tHVV2PcmQ (дата обращения: 09.07.2021).
Ходякова Л.А. Методика речевого развития творческой личности школьника в контексте культуры : теория и практика. М. : МПГУ, 2018. 188 с.
Хорошева Н.В., Костыря А.В., Мамонова Н.В., Лысова О.В., Попова Н.С. Сиквел как вид метатекстовой практики: философский аспект // Propositos y Representaciones (Журнал педагогической психологии). 2021. № 9. SPE (2), el 1105.
Выготский Л.С. Мышление и речь. 5-е изд., испр. М. : Лабиринт, 1999. 352 с.
Безукладников К.Э. Лингводидактические компетенции: концепция формирования. Пермь : Перм. гос. пед. ун-т, 2011. 207 с.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе (языковой вуз) : дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 282 с.
Фанталова Е.Б. Диагностика ценностей и внутренних конфликтов в общей и клинической психологии // Клиническая и специальная психология. 2013. № 1. URL: http://psyjournals.ru/files/58926/psyclin_2013_1_Fantalova.pdf (дата обращения: 09.07.2021).
 Mindfulness-based differentiation in foreign language instruction: Teacher training aspects | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/14

Mindfulness-based differentiation in foreign language instruction: Teacher training aspects | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 475. DOI: 10.17223/15617793/475/14

Download full-text version
Counter downloads: 688