The contextual approach in the history of Russian foreign language education
The contextual approach, as one of the components of the methodological and pedagogical foundation, when trying to use it in pedagogical research, reveals the incompleteness of the scientific idea of its essence, formation and development as a scientific phenomenon. It is necessary to state that the role of the contextual approach in solving pedagogical problems is insufficiently studied, and this, in turn, negatively affects the effectiveness of building an educational foreign-language process. A deep and detailed understanding of the theory and history of the development of the “contextual approach” phenomenon allows us to identify its role in the implementation of the strategy of coordinated actions of educational environment's external and internal factors, in the provision of flexible content design, and in the definition of a system of active methods and forms of teaching foreign languages. The article aims to characterize the stages of the historical path of the practice of the contextual approach in foreign language education, to reveal the factors that led to the enrichment of the elements of the contextual approach at each stage. The study is carried out taking into account the dialectical laws and principles (consistency, connection of the historical and the logical, unity of the single, the general and the special, objectivity, substantiality, and integrity) and using a set of methods of analysis, comparison, generalization of facts and ideas, which allowed us to present the path of the historical development of the contextual approach as a movement based on the change of stages (phases). For each phase, a specific idea is defined, its architecture is proposed, and its construction is designed. The article proves that the change of phases of the development of the contextual approach (initialization, constructive design, mobilization, conversion, stabilization) is subject to the principle of continuity: the elements of the previous phase are embodied in the next one. Based on this evidence, the article formulates a conclusion about the continuous enrichment of the contextual approach with new elements in the course of its development, which, in turn, led to the improvement of foreign language education. The experience of studying the history of the formation of the contextual approach in Russian foreign language education, first, contributes to the understanding of the path of the formation of theoretical foundations in pedagogy. Second, knowledge of the historical development of theoretical foundations is an important factor in enriching modern foreign language education with deep and perfect methodological guidelines, which contributes to improving the quality of foreign language education. Third, the materials presented will serve as a basis for the study of the history of the formation of other theoretical and methodological foundations of foreign language education.
Keywords
contextual approach,
theoretical and methodological justification,
foreign language education,
external and internal factors of development,
principles of development,
teaching foreign languagesAuthors
| Pleteneva Irina F. | Bunin Yelets State University | pleteneva.if@mail.ru |
| Parshutkina Tatyana A. | Bunin Yelets State University | tparshutkina@mail.ru |
| Osipova Nadegda V. | Bunin Yelets State University | ossipova05@mail.ru |
Всего: 3
References
Цветкова И.В., Иванова Т.Н. Социальные компетенции старшеклассников с позиций контекстного подхода // Интеграция образования. 2021. Т. 25, № 2. С. 257-272.
Девдариани Н.В., Рубцова Е.В. Анализ применения активных методов обучения на примере языковых кафедр // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9, № 3 (32). С. 95-97.
Гавенко Н. В. Контроль как организующий фактор при обучении иностранному языку // Конструктивные педагогические заметки. 2020. № 8-2 (14). С. 19-30.
Комарова Э.П., Полухина О.П., Бакленева С.А., Фетисов А.С. Психолого-педагогическая основа модели формирования профессиональ но-личностной позиции бакалавра-психолога в вузе // Язык и культура. 2020. № 50. С. 196-207.
Лихачева А. Н. Эффективность процесса обучения в формате и контексте компетентностной парадигмы обучения второму иностранному языку // Школа науки. 2020. № 5 (30). С. 19-22.
Асадуллин Р.М. Человек в зеркале образования. М.: Наука, 2013. 247 с.
Бордовский Г.А. Особенности развития современного педагогического образования // Педагогика. 2010. № 5. С. 62-66.
Ветчинова М. Н. Ретроспективные аспекты и перспективные направления развития ключевых идей компетентностного подхода // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 4 (56). С. 200-206.
Булкин А.П. Социокультурная динамика образования. Исторический опыт России. Дубна : Феникс+, 2001. 208 с.
Миролюбов А.А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М. : СТУПЕНИ ; ИНФРА-М, 2002. 448 с.
Мухина Т. Г. История становления и развития дополнительного высшего профессионального образования в России (на материале Нижегородского региона). Нижний Новгород : ПринтЕС, 2011. 184 с.
Вербицкий А.А. Контекстное образование в контексте истории педагогической мысли // Антропологическое знание как системообразующий фактор профессионального педагогического образования : сб. науч. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Курск, 2019. С. 26-29.
Виниченко В. А. Контекстный подход в формировании межкультурной компетенции бакалавров по рекламе и связи с общественностью // ЦИТИСЭ. 2020. № 4 (26). С. 381-393.
Клюева М. И. Контекстный подход как основа иноязычного профессионального образования // Фундаментальные исследования. 2015. № 2, ч. 4. C. 773-777.
Князева О. В., Кучумова О. Л., Коновалова А. А. Повышение качества образования в логике контекстного подхода // Евразийский союз ученых. Серия: Педагогические, психологические и философские науки. 2021. № 6 (87). С. 20-22.
Вербицкий А. А. Выступления на круглом столе «Психология и педагогика высшей школы: проблемы. Результаты, перспективы» // Вопросы психологии. 1981. № 3. С. 17-21.
Bax S. The end of CLT: a context approach to language teaching // ELT Journal. 2003. Vol. 57/3. P. 278-288. URL: http://people.exeter.ac.uk/msp203/MEd%20Formative%20Assignment/The%20End%20of%20CLT.pdf (дата обращения: 1.03.2021).
Yamin-Ali J. Context-The Magic of foreign language teaching // Caribbean Curriculum. 2010. Vol. 17. P. 17-32. URL: https://uwispace.sta.uwi.edu/dspace/bitstream/handle/2139/11300/Magic%20of%20FL%20Teaching%20Yamin-Ali.pdf (дата обращения: 12.02.2021).
Leisen J. Kompetenzorientiert unterrichten - Fragen und Antworten zu kompetenzorientiertem Unterricht und einem entsprechenden Lehr-Lern-Modell // Naturwissenschaften im Unterricht Physik. 2011. № 123/124. S. 4-10. URL: http://www.josefleisen.de/downloads/kompeten-zorientierung/01%20Kompetenzorientiert%20unterrichten%20-%20NiU%202011.pdf (дата обращения: 13.02.2021).
Kukliansky I., Eshach H. Evaluating a Contextual-Based Course on Data Analysis for the Physics Laboratory // Journal of Science Education and Technology. 2014. № 23 (1). P. 108-115. URL: https://www.researchgate.net/publication/257604297_Evaluating_a_Contextual-Based_Course_on_Data_Analysis_for_the_Physics_Laboratory (дата обращения: 12.02.2021).
Suryawati E., Osman K. Contextual Learning: Innovative Approach towards the Development of Students' Scientific Attitude and Natural Science Performance // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2018. № 14 (1). P. 61-76. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Contextual-learning%3A-Innovative-approach-towards-of-Suryawati-Osman/2bcd35e5aed28cc0c223 289aa21e764627491fda (дата обращения: 14.02.2021).
Ekowati Ch.K., Darwis M., Pua Upa H.M.D., Tahmir S. The Application of Contextual Approach in Learning Mathematics to Improve Students Motivation At SMPN 1 Kupang // International Education Studies. 2015. Vol. 8, № 8. P. 81-86. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1070817.pdf (дата обращения: 12.01.2021).
Калинин С.В. Внедрение контекстного подхода в педагогический процесс образовательных организаций России в компетентностном формате // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81). С. 14-17.
Рыбакина Н.А. Компетентностно-контекстная модель обучения и воспитания в общеобразовательной школе // Образование и наука. 2017. № 2. С. 31-43.
Барановская Д.В. Гимназическое языковое образование в России в конце XIX - начале XX вв. // Иностранные языки в школе и вузе: теория и практика. М. : Изд-во МГОУ. 2007. С. 18-27.
Булыгина М.В. Преподавание немецкого языка в дореволюционных школах г. Шадринска // Интегративный проект преподавания немецкого языка: психолого-педагогический, лингводидактический и лингвокультурологический аспекты. Шадринск : ШГПИ, 2007. С. 49-59.
Дейкова Л. А. Компетентностный подход в профессионально-лингвистическом образовании // Ученые записки Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики. 2016. № 3 (55). С. 30-33.
Камызина А.В. Осмысление научных основ обучения иностранным языкам в России первой половины XIX века // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2010. № 1. С. 72-75.
Лазарева Ю.Е. Первый Всероссийский семинар методистов по иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 1971. № 4. С. 87-89.
Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение иностранным языкам: теория и практика. М. : Высш. шк., 2009. 277 с.
Лозанов Г. К. Суггестопедия в преподавании иностранных языков // Методы интенсивного обучения иностранным языкам : сб. науч. тр. / отв. ред. С.И. Мельник. М. : Изд-во МГПИИЯ им. М. Тореза, 1979. Вып. 5.1. С. 53-62.
Никитенко З.Н. Научный подход к проектированию технологии обучения иностранным языкам в начальной школе // Иностранные языки в школе. 2019. № 1. С. 2-12.
Рощина Е.В. Функции иностранного языка как учебного предмета в системе обучения в университете // Иностранные языки на неспециальных факультетах : межвуз. сб. Л., 1978. С. 3-6.
Борзова Е.В. Иноязычное личностно ориентированное образование в старших классах средней школы. Петрозаводск : Изд-во КГПУ, 2009. 172 с.
Пассов Е.И. Ситуация, тема, социальный контакт (К проблеме организации речевого материала) // Иностранные языки в школе. 1975. № 1. С. 53-57.
Гальскова Н. Д. Основные парадигмальные черты современной методической науки // Иностранные языки в школе. 2004. № 7. С. 2-13.
Мазурик Т.Н. Личностный фактор как регулятор успешного усвоения иностранных языков в неязыковом вузе: профессиональноориентированное обучение иностранным языкам в вузе // Структура лингвостилистики и ее основные категории : межвуз. сб. науч. тр. Пермь, 1983. C. 72-77.
Климентенко А.Д. Совершенствование содержания обучения иностранным языкам в средней школе // Советская педагогика. 1983. № 11. С. 57-62.
Баринова Л.В. Исторический опыт как контекст решения современных проблем взаимодействия семьи и школы // Контекстный подход как средство целостного развития личности : сб. науч. тр. Елец : ЕГУ им. И.А. Бунина, 2018. С. 26-30.
Соболева О.О. Принцип целостности в воспитании как отражение реализации контекстного подхода : сб. науч. тр. // Контекстный подход как средство целостного развития личности. Елец : ЕГУ им. И.А. Бунина, 2018. С. 37-42.