The Cross of Kiy: Prospects for exploring
The Cross of Kiy, commissioned by Patriarch Nikon in 1656, is a symbol of the continuity of the Orthodox tradition of historical Palestine. The Cross has been studied for nearly 365 years. The multifaceted spiritual significance and the palette of the iconographic program of Patriarch Nikon cannot be revealed by methods of one scientific direction. The aim of this article is to generalize the theoretical experience accumulated in the historiography of the Cross of Kiy and to outline promising directions for exploring the monument as part of a comprehensive study. The article shows that the philological, historical church, source, art history, theological, artistic, and cultural studies of the Kiy Reliquary are closely intertwined with linguistic and hierotopic approaches to its exploration, and use the experience of graphic stylistic techniques and certain types of restoration works. The problems of the philological study of the shrine are connected with the features of its iconography, the establishment of theological and artistic value, the reconstruction of its history and veneration. The authors list the tasks, whose solution will allow a comprehensive study of this unique monument of Russian Orthodoxy: (1) to identify, as completely as possible, the sources that contain descriptions of the Cross and the shrines nested in it and to publish all narratives from the sources with a real commentary; (2) to compile a consolidated catalog of images of the Cross and the relics, which will allow considering the Kiy Reliquary in the system of Patriarch Nikon's hierotopic oeuvre and in the context of ancient Russian written sources; (3) to identify saints whose physical remains are embedded in the cross tree; this actualizes the problem of the place and significance of the Cross of Kiy in Christian culture and world Orthodoxy; (4) to investigate the sources of the holy sites of the Cross in the context of the personal veneration of the saints by Patriarch Nikon and the implementation of his program of the distribution of Eastern Christian relics in central and northern Russia as part of church reforms. The authors see the promising directions of the study of the Cross of Kiy in the consistent solution of the listed tasks, which will allow giving an objective assessment of Patriarch Nikon's intentions about Russia in the Orthodox world, revealing new facets of his reform, filling in the gaps in his biography. An integrated approach to the study of the unique reliquary corresponds to the synthesis of iconography, symbolism and semantics in Nikon's hierotopic and architectural works. The patriarch saw Russia as an organic and significant part of Ecumenical Orthodoxy and, with amazing spiritual depth, expressed his views in the Cross of Kiy, a great shrine of the Christian world.
Keywords
Patriarch Nikon,
Cross of Kiy,
integrated approach,
relics of saints,
narrative sources about Kiy relic,
Cross of Kiy iconographyAuthors
| Zelenskaia Galina M. | New Jerusalem State Museum of History and Art | gali.zelensckaia@yandex.ru |
| Sevastyanova Svetlana K. | Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences; Siberian Institute of Management - Branch of RANEPA | sevask@mail.ru |
Всего: 2
References
Голубцов А.П. Чиновники Московского Успенского собора. М. : Синодальная тип., 1908. 368 с.
Никон, патр. Грамота о Крестном монастыре. М. : Печатный двор, [после 24.06.1656]. 44 л.
Известие о рождении и воспитании и о житии Святейшего Никона, Патриарха Московского и всея России, написанное клириком его Иоанном Шушериным / предисл. А. Л-ъ. М. : Изд. Воскресенского, Новый Иерусалим именуемого мон-ря, 1871. VIII, 119 с.
АИ. СПб. : В Тип. II-го Отделения Собственной ЕИВ Канцелярии, 1842. Т. 4. 566+8+15 с.
Лаврентий (Далматов), архим. Краткое известие о Крестном Онежской Архангельской епархии монастыре. М. : В Синодальной тип., 1805. 34 с.
Постернак О. П. Иконография Кийского Креста и его повторения XVIII века // Оригинал и повторение в живописи. Экспертиза художе ственных произведений. М. : ВХНРЦ, 1988. С. 47-60.
Кольцова Т. М. «Крестовый образ» Кийского Крестного монастыря // Научно-исследовательская работа в художественном музее. Архан гельск, 1998. Вып. 1. С. 14-32.
Историческое описание Крестного второклассного монастыря Онежского уезда Архангельской губернии // АЕВ. 1890. № 8. Часть неофиц. С. 105-124.
Осипенко М.В. Кийский Крест Патриарха Никона. М.: Подворье Патриарха Московского и Всея Руси - храм прп. Сергия Радонежского в Крапивниках, 2004. 105 с.
Ильин М.А. Крестный монастырь на Кий-острове // АН. М., 1962. Вып. 14. С. 89-104.
Алферова Г.В. К вопросу о строительной деятельности патриарха Никона // АН. М., 1969. Вып. 18. С. 30-44.
Кольцова Т.М. Новые данные о строительной истории Крестного (Онежского) монастыря в XVII-XIX вв. (по письменным источникам) // Памятники архитектуры Русского Севера. Архангельск : Изд-во Поморск. Гос. ун-та, 1998. С. 266-292.
Гнутова С.В. Кийский Крест // Патриарх Никон. Облачения, личные вещи, автографы, вклады, портреты: из собраний Гос. исторического музея, музея-заповедника «Московский Кремль», музея «Новый Иерусалим», Кирилло-Белозерского музея-заповедника, музея-заповедника «Коломенское», Российского государственного архива древних актов. М. : ГИМ, 2002. С. 72-75.
Щедрина К.А. Некоторые историко-богословские аспекты монастырского строительства Патриарха Никона // Никоновские чтения в музее «Новый Иерусалим» : сб. науч. ст. М. : Северный паломник, 2002. С. 15-22.
Гнутова С.В., Щедрина К.А. Кийский Крест, Крестный монастырь и преображение сакрального пространства в эпоху Патриарха Никона // Иеротопия. Создание сакральных пространств в Византии и древней Руси. М. : Прогресс-традиция, 2006. С. 681-705.
Зеленская Г. М. Святыни Нового Иерусалима. М. : Северный паломник, 2002. 440 с.
Кольцова Т.М. Кийский Крест // ПЭ. М. : ЦНЦ «ПЭ», 2013. Т. 33. С. 424-428.
Севастьянова С.К. Грамота патриарха Никона о Крестном монастыре // Ставрографический сборник. М. : Древлехранилище, 2005. Кн. 3. С. 336-403.
Севастьянова С.К. Выписки о Кресте и крестном знамении из Грамоты патриарха Никона о Крестном монастыре в старообрядческом сборнике из собрания Е.В. Барсова // Общественная мысль и традиции русской духовной культуры в исторических и литературных памятниках XVI-XX вв. : сб. науч. тр. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2005. С. 274-288.
Севастьянова С.К. Сказания о Кийском Кресте // ПА. 2017. Т. 1, ч. 2, № 4. С. 56-62.
Зеленская Г.М. Кийский Крест: перспективы изучения. URL: http://patriarh-nikon.ru/?p=250 (дата обращения: 01.04.2019).
«Опись второклассного Онежского Крестного монастыря..» 1825 г. // Кий-остров: История и современность : сб. материалов науч.-практ. конфер. Архангельск : Правда Севера, 2005. С. 96-144.
Лебедев Л., прот. Богословие русской земли как образа обетованной земли царства небесного (на некоторых примерах архитектурностроительных композиций XI-XVII веков) // Тысячелетие крещения Руси : материалы Междунар. церковно-ист. конф. Киев, 21-28 июля 1986 г. М. : Изд-е Моск. патриархии, 1988. Т. 2. С. 140-175.
Зеленская Г.М. Святые горы в монастырях Патриарха Никона // Иеротопия Святой горы в христианской культуре. М. : Феория, 2019. С. 351-381.
Севастьянова С.К. Сведения о мощах христианских святых в памятниках литературы Древней Руси XI-XV веков как основа для каталога святых мощей, бытовавших при патриархе Никоне // Каптеревские чтения-15. М. : Изд-е ИВИ РАН, 2016. С. 125-194.
Переписная книга Московского Благовещенского сбора XVII века по спискам: Архива Оружейной палаты и Донского монастыря // Сборник на 1873 год, изданный Обществом древнерусского искусства при Московском Публичном музее. М. : Унив. тип. (Катков и К), 1873. II. Материалы. С. 1-49.
Царский храм. Святыни Благовещенского собора в Кремле. Каталог выставки. М. : Издательский дом Максима Светланова, 2003. 416 с.
ВМЧ, собранные Всероссийским митрополитом Макарием. М. : Тип. Ф.Г. Елеонского и К, 1904. Октябрь. Дни 19-31. 330 с.; М. : Синодальная тип., 1904. Декабрь. Дни 6-17. 316 с.
Зайцев Д.В., Макаров Е.Е., Герасименко Н.В. Елевферий // ПЭ. М. : ЦНЦ «ПЭ», 2008. Т. 18. С. 275-278.
Пролог, первая половина (сентябрь-февраль). М. : Печатный двор, 1642. 440 л.
Михайлов П.Б. Анастасий // ПЭ. М. : ЦНЦ «ПЭ», 2000. Т. 2. С. 233.
Сергий, архим. Полный Месяцеслов Востока. Т. 2: Святой Восток. М. : Тип. Современных известий, 1876. 1063 с.
Грацианский М.В., Лосева О.В., Беспахотная Е.П., Луковникова Е.А. Анастасий Персиянин // ПЭ. М. : ЦНЦ «ПЭ», 2000. Т. 2. С. 248-250.
Псалтирь с восследованием. М. : Печатный двор, 1658. 573 л.
Требник. М. : Печатный двор, 1658. 521 л.
Кузьмин А.В., Я.Э.З. Ефрем // ПЭ. М. : ЦНЦ «ПЭ», 2008. Т. 19. С. 41-45.
Акты Иверского Святоозерского монастыря (1582-1706), собранные о. архимандритом Леонидом. Пб. : В Тип. М. Эттингера, 1878. 655 с.
Зеленская Г.М. Патриарх Никон - зодчий Святой Руси. М. : Православный паломник-М, 2011. 320 с.
Зеленская Г.М., Севастьянова С.К. Патриарх Никон и святитель Филипп, митрополит Московский: опыт комплексного исследования // Palaeoslavica. 2015. Vol. XXIII/2. P. 69-164.
Зеленская Г.М., Севастьянова С.К. Святитель Филипп и Патриарх Никон: типологические подобия // Эпоха Ивана Грозного и ее отражение в историографии, письменности, искусстве, архитектуре : сб. материалов Всерос. с междунар. участием науч.-практ. конф. Владимир : ИПК «Транзит-ИКС», 2018. Т. 1. С. 123-148.
Зеленская Г.М. Иеротопия Кийского Креста // ПА. 2017. Т. 1, ч. 2, № 4. С. 68-91.
Минея служебная. Август. М. : Печатный двор, 1630. 527 л.
Макарий (Миролюбов), еп. Исторические сведения об Антониевом Сийском монастыре // ЧОИДР. 1878. Кн. 3. С. 3-122.
Рыжова Е.А. Литературное творчество книжников Антониево-Сийского монастыря XVI-XVIII вв. // Книжные центры Древней Руси: Севернорусские монастыри. СПб. : Дмитрий Буланин, 2001. С. 218-264.
Историческое описание Ставропигиального Воскресенского, Новый Иерусалим именуемого, монастыря, составленное по монастырским актам настоятелем оного архимандритом Леонидом. М. : ОИДР при Моск. ун-те, 1876. 768 с.
Авдеев А.Г. Старорусская эпиграфика и книжность: ново-иерусалимская школа эпиграфической поэзии. М. : Изд-во ПСТГУ, 2006. 363 с.
Православные русские обители: Полное иллюстрированное описание всех православных русских монастырей в Российской империи и на Афоне. Кн. 1-4. СПб. : Тип. П.П. Сойкина, 1909. 712 с.
Николаев С.И. Два стихотворца XVII века // ТОДРЛ. Л. : Наука, 1985. Т. 39. С. 371-378.
Виршевая поэзия (первая половина XVII века). М. : Советская Россия, 1989. 480 с.
Николаев С.И. Онуфриев Алексей Захарович // СККДР. Вып. 3. (XVII в.), ч. 2. СПб. : Дмитрий Буланин, 1993. С. 420.
Осташенко Е.Я. Главный иконостас Успенского собора 1653 года // Успенский собор Московского Кремля. Иконостасы. Каталог. М. : Северный паломник, 2011. С. 55-219. Кат. № 1-70.
Севастьянова С.К. Анзерский монах Макарий - малоизвестный автор конца XVII - начала XVII - начала XVIII в. // Книжные центры Древней Руси: Соловецкий монастырь. СПб. : Дмитрий Буланин, 2001. С. 204-213.
Севастьянова С.К. Новонайденное сочинение о патриархе Никоне // Культура, история и литература Русского мира: общенациональный и региональный аспекты : сб. ст. и материалов Всерос. науч. конф. с междунар. участием «Человек и мир человека». Барнаул : Изд-во АГУ, 2014. С. 335-380.