Technology for positioning the military-industrial complex in the strategy of Russian national branding as a response to global threats and challenges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/14

Technology for positioning the military-industrial complex in the strategy of Russian national branding as a response to global threats and challenges

The article is aimed at studying the symbolic and political grounds for the formation of a strategy for national branding of the Russian Federation using the innovative competencies of the domestic military-industrial complex and their positioning in the context of modern global challenges and threats. A study of the foreign policy situation indicates an increase in geopolitical tension and an increase in the values of national security and defense capabilities, which form the basis of the identity of the national brand of the Russian Federation. The intensification of efforts in the field of international branding of armed forces and military associations indicates the need for similar measures by Russia. The study is based on value and historical approaches that allow us to determine the competitive identity and symbolic foundations of the Russian national brand in the field of defense industry, method of unincorporated observation, the induction method in terms of studying certain successful practices of positioning the defense industry for their possible further replication as part of the implementation of the national branding strategy. An important part of the national branding strategy is the implementation of an active memory policy in order to consolidate in the mass consciousness a special perception of some historical events to design a projective image of the future. Political elites and the state as a whole play a key role in carrying out events within the framework of the policy of remembrance and national branding in general. The topic of the defense industry occupies a significant place in the rhetoric of the Russian top leadership, including Russian President Vladimir Putin, which indicates the possibility of implementing national branding in this way. Imagery and visualization in systematic messages about products, projects and developments in the domestic defense industry, which is strategically significant and one of the most innovative industries in the Russian economy, ensure the effectiveness of the national branding strategy of the Russian Federation. The modern policy of innovation contributes to the fillability of the national brand, specifies it. The use of innovation tools by innovative actors in strategic industries, including in the field of defense and security, allows us to identify Russian “innovative belts”, whose representatives can co-realize the strategy of national branding. The article identifies key target audiences and subjects of national branding, offers recommendations for its practical step-by-step implementation. A forecast of the prospects for the implementation of the policy of forming a national brand on the basis of innovative competencies of the defense industry in the domestic and foreign policy aspects has been given. A conceptual model of the national branding of the Russian Federation is presented, based on the innovative competencies of the defense industry and including a memory policy.

Download file
Counter downloads: 37

Keywords

national branding, innovation, military-industrial complex, positioning of defense industry, “innovative belts”, national idea, patriotism, memory policy

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Elena A.Financial University under the Government of the Russian Federation; National Research Tomsk State Universityelena.a.danilova@yandex.ru
Всего: 1

References

США включили Россию в пятерку угроз национальной безопасности // РБК. 19.01.2019. URL: https://www.rbc.ru/politics/19/01/2018/5a61ccc09a7947061eb2ed36 (дата обращения: 06.12.2021).
США отказались от предложения Путина о продлении ДСНВ // Известия. 16.10.2020. URL: https://iz.ru/1074771/2020-10-16/ssha-otkazalisot-predlozheniia-putina-o-prodlenii-dsnv (дата обращения: 09.12.2021).
МИД РФ объявил о прекращении действия ДРСМД по инициативе США // Интерфакс. URL: https://www.interfax.ru/russia/671346(дата обращения: 07.12.2021).
США выходят из Договора по открытому небу // Интерфакс. URL: https://www.interfax.ru/world/738163 (дата обращения: 07.12.2021)
Россия и США продлили договор о ядерных ракетах // РБК. 3 февраля 2021 г. URL: https://www.rbc.ru/politics/03/02/2021/601aa70d9a7947a0fb055ee1 (дата обращения: 22.11.2021).
Пентагон-2025: как изменится военная стратегия США при новом президенте // Россия в глобальной политике. URL: https://globalaffairs.ru/articles/pentagon-2025/(дата обращения: 21.11.2020).
Лавров заявил об обязанности Киева досконально выполнить Минские соглашения // Lenta.ru. 17 января 2022 г. URL: https://lenta.ru/news/2022/01/17/plan_b_lavrov/(дата обращения: 17.01.2022).
Год назад белорусы решили устроить революцию. Что стало с лидерами оппозиции, которые не смогли свергнуть Лукашенко? // Lenta.ru. 17 января 2022 года. URL: https://lenta.ru/articles/2021/07/21/babariko_i_co/(дата обращения: 17.01.2022).
Обострение конфликта в Нагорном Карабахе // Интерфакс. URL: https://www.interfax.ru/chronicle/obostrenie-konflikta-v-nagornomkarabahe.html?nw=1608043709000 (дата обращения: 12.12.2021)
Миротворцы стран - участниц ОДКБ после успешного выполнения своей миссии покидают Казахстан // Первый канал. 16 января 2022 г. URL: https://www.1tv.ru/news/2022-01-16/419521-mirotvortsy_stran_uchastnits_odkb_posle_uspeshnogo_vypolneniya_svoey_missii_pokidayut_kazahstan?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop (дата обращения: 17.01.2022)
Данилова Е.А. Стратегия формирования национального бренда России в аспекте инновационного потенциала обороннопромышленного комплекса РФ // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2019. № 3 (51). С. 178-182.
Giles K. A New Phase in Russian Military Transformation // Journal of Slavic Military Studies. 2014. № 27 (1). P. 147-162.
Bolton M., Sakamoto E. E., Griffiths H. Globalization and the Kalashnikov: Public-Private Networks in the Trafficking and Control of Small Arms // Global Policy. 2012. № 3 (3). P. 303-313.
Титов В.В. Российская национально-государственная идентичность: социокультурные императивы трансформации // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2019. Т. 9, № 3 (39). С. 13-17.
Коваленко В.И., Понеделков А.В., Селин М.Г. Историческая память как категория политической науки // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2020. № 9 (124). С. 129-132.
Малинова О.Ю. Политика памяти как область символической политики // Методологические вопросы изучения политики памяти : сб. науч. трудов / отв. ред. А.И. Миллер, Д.В. Ефременко. М., 2018. С. 27-53.
Грибовод Е.Г., Ковба Д.М., Моисеенко Я.Ю. Национальная политика памяти в современной России: основные тенденции и инструменты // Дискурс-Пи. 2018. № 2 (31). C. 123-132.
Гапоненко Л.Б. Конструирование национальной идентичности в контексте политики памяти // Дискурс-Пи. 2020. Т. 17, № 3 (40). С. 40-53.
Воронцов С.А., Понеделков А.В. Историческая память как ресурс национальной безопасности // Восприятие итогов Великой Отечественной войны в молодежной среде современной России. Информационно-аналитические материалы Всероссийской научнопрактической конференции с международным участием 28-29 февраля 2020 г. Ростов н/Д : Изд-во ЮРИУ РАНХиГС, 2020. С. 20-26.
Исрапилова З.А. Историческая память как инструмент политического управления // Вестник Дагестанского государственного технического университета. Гуманитарные науки. Тринадцатый выпуск научно-теоретического сборника. Махачкала, 2019. С. 23-25.
Артамонова Ю. Д., Володенков С. В. Медиатизация как исследовательский концепт: основные предпосылки, формирование и возможности дальнейшего развития // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2021. № 2 (28). C. 9-27.
Василенко И.А. Возможности инновационных технологий территориального брендинга для формирования современного имиджа российских регионов // Власть. 2016. № 1. С. 68-73.
Иващенко А.И. Современные технологии брендинга: сила архетипов // Бренд-менеджмент. 2015. № 4 (83). С. 200-219.
Speed R., Butler P., Collins N. Human Branding in Political Marketing: Applying Contemporary Branding Thought to Political Parties and Their Leaders // Journal of Political Marketing. 2015. Vol. 14 (1-2). P. 129-151.
J0rgensen O.H. Key performance indicators in Danish place and city branding - Proposal for a new brand strategy platform // Place Branding and Public Diplomacy. 2016. Vol. 12 (4). P. 339-351.
Кусраева О. А. Современная теория брендинга: разделение подходов на основе функциональной составляющей // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 8: Менеджмент. 2017. Т. 16, № 1. С. 69-91.
Melissen J. The New Public Diplomacy: between theory and practice // The new public diplomacy. Soft power in international relations / ed. by J. Melissen. New York : Palgrave Macmillan, 2005. P. 3-27.
Nye J.S. Public diplomacy and soft power // The annals of the American Academy of Political and Social Science. 2008. Vol. 616 (1). P. 94-109.
Pamment J. Towards a new conditionality? The convergence of international development, nation brands and soft power in the British National Security Strategy // Journal of International Relations and Development. 2016. Vol. 2 (6). P. 1-19. doi: 10.1057/s41268-016-0074-9
Clarke D., Cento Bull A., Deganutti M. Soft power and dark heritage: multiple potentialities // International Journal of Cultural Policy. 2017. Vol. 23 (6). P. 660-674.
Fredholm S., Olsson K. Managing the image of the place and the past: contemporary views on place branding and heritage management // Place Branding and Public Diplomacy. 2017. Vol. 1 (4). P. 1-11. doi: 10.1057/s41254-017-0068-4
Ведерникова М.И. Имидж страны как элемент «мягкой силы» // Политика и общество. 2018. № 1. С. 35-43.
Володина Л.В., Кострицкая Т.Б. Связи с общественностью как инструмент «мягкой силы» в управлении репутацией страны // Российская школа связей с общественностью. 2017. Т. 9. С. 124-132.
Turner G. The Nation-State and Media Globalisation: Has the Nation-State Returned - Or Did It Never Leave? // Global Media and National Policies. Palgrave Global Media Policy and Business / ed. by Flew T., Iosifidis P., Steemers J. London : Palgrave Macmillan, 2016. P. 92-105.
Song Y.-A., Sung Y. Antecedents of Nation Brand Personality // Corporate Reputation Review. 2013. Vol. 16 (1). P. 80-94.
Коротин В.О. Национальная идентичность в современном обществе в условиях глобализации // Вестник Поволжского института управления. 2015. № 2 (47). С. 109-114.
Иванов В.Н. Влияние глобализационных процессов на национальную идентичность на современном этапе // Фундаментальные исследования. 2014. № 8. С. 1003-1007.
Игнатов К.Д. Роль национального бренда в формировании общей привлекательности и конкурентоспособности страны // Современные тенденции в экономике и управлении: новый взгляд. 2016. № 44. С. 45-50.
Василенко И. Создавая образ России // Свободная мысль. 2014. № 1 (1643). С. 87-94.
Ветошкин А.П. Русская идея как стратегия развития страны // Зауральский научный вестник. 2014. № 2 (6). С. 95-102.
Кравченко В.А. «Русский мир» как бренд современной России // Культурная жизнь Юга России. 2016. № 1 (60). С. 98-101.
Лубский А.В., Посухова О.Ю. Проекты нациестроительства и модели национальной интеграции в России // Власть. 2016. № 8. С. 39-48.
Абдуллина Л.С. Идейные основы становления национальной идентичности в современной России // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20, № 2. С. 672-676.
Lindstedt J. Place, identity and the socially responsible construction of place brands // Place Branding and Public Diplomacy. 2011. Vol. 7 (1). P. 42-49.
Grishin O., Gudoshnikova O. State brand as a factor of consolidating society // Youth World Politic. 2014. Vol. 2. С. 80-84.
Глинская И.Ю. Формирование и продвижение бренд-имиджа России // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения. 2016. Т. 16, № 1. С. 46-53.
Попов Г.Х. Великодержавность России XXI века // Мир новой экономики. 2015. № 4. С. 12-20.
Оболянский Г.В. Великодержавность и патриотизм россиян как предмет полемики и дискуссии // Социология в современном мире: наука, образование, творчество. 2016. № 8-2. С. 270-278.
Аватков В.А. О нации, идентичности и логиках современной России: основные сложности и решения // Национальная безопасность nota bene. 2016. № 6. С. 685-689.
Рыбчак П.Н. Доверие как категория политологического анализа // Управленческое консультирование. 2015. № 9. С. 164-174.
Oliveira E. Place branding as a strategic spatial planning instrument // Place Branding and Public Diplomacy. 2015. Vol. 11 (1). P. 18-33.
Lamour C. Territorial reputation beyond state borders? Metropolitan images in European borderlands // Place Branding and Public Diplomacy. 2014. Vol. 10 (1). P. 19-31.
Albrechts L. Reframing strategic spatial planning by using a coproduction perspective // Planning Theory. 2013. Vol. 12 (1). P. 46-63.
Foroudi P., Gupta S., Kitchen P., Foroudi M. M., Nguyen B. A framework of place branding, place image, and place reputation: Antecedents and moderators // Qualitative Market Research. 2016. Vol. 19 (2). P. 241-264.
Bose S., Kumar S. R., Nguyen B. Place Branding: Developing a Conceptual Framework for Place Image // Nguyen B., Melewar T.C., Schultz D.E. Asia Branding: Connecting Brands, Consumers and Companies. Palgrave Macmillan, 2016. 350 p.
Warnaby G., Ashworth G. J., Kavaratzis M. Sketching Futures for Place Branding Rethinking Place Branding // Comprehensive Brand Development for Cities and Regions / ed. by Kavaratzis M., Warnaby G., Ashworth G. J. Cham: Springer, 2015. P. 241-248.
Eshuis J., Klijn E. Branding in Governance and Public Management. London : Routledge, 2012. 188 p.
Cerda-Bertomeu M.J., Sarabia-Sanchez F.J. Stakeholders' perceptions of place branding and the role of the public sector: An exploratory analysis // Place Branding and Public Diplomacy. 2016. Vol. 12. P. 299-313.
Insch A. Positioning cities: Innovative and sustainable strategies for city development and transformation // Place Branding and Public Diplomacy. 2014. Vol. 10 (4). P. 249-252.
San Eugenio Vela J. The relationship between place branding and environmental communication: The symbolic management of places through the use of brands // Place Branding and Public Diplomacy. 2013. Vol. 9 (4). P. 254-263.
Brown S., McDonagh P., Shultz II C. J. A brand so bad it's good: The paradoxical place marketing of Belfast // Journal of Marketing Management. 2013. Vol. 29 (11/12). P. 1251-1276.
Заседание Международного дискуссионного клуба «Валдай» // Президент России. 24 октября 2014 г. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/46860
Путин подписал указ о стратегии национальной безопасности // ТАСС. 3 июля 2021 г. https://www.vedomosti.ru/politics/news/2021/07/03/876797-putin-utverdil-strategiyu-natsbezopasnosti-rossii?utm_source=yxnews&utmmedium =desktop
75 лет Великой Победы: общая ответственность перед историей и будущим // Президент России. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/63527 (дата обращения: 30.10.2020).
Послание Президента РФ Федеральному собранию // Президент России. 01.03.2018г. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/42902 (дата обращения: 25.10.2020)
Что значит быть патриотом? ВЦИОМ. Пресс-выпуск № 3685 // ВЦИОМ. 09.06.2018. URL: https://wciom.ru/analyticalreviews/analiticheskii-obzor/chto-znachit-byt-patriotom (дата обращения: 20.10.2020).
Президент подписал Указ «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года» // Президент России. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/57425 (дата обращения: 12.05.2021).
Утверждены Основные направления деятельности Правительства до 2024 года // Министерство экономического развития Российской Федерации. 1 октября 2018 г. URL: https://www.economy.gov.ru/material/news/utverzhdeny_osnovnye_napravleniya_deyatelnosti _pravitelstva_do_2024_goda.html(gата обращения: 12.05.2021).
Указ Президента Российской Федерации от 01.12.2016 г. № 642 «О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации» // Президент России. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/41449 (дата обращения: 12.05.2021).
Ицковиц Г. Тройная спираль. Университеты - предприятия - государство. Инновации в действии. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та систем управления и радиоэлектроники, 2010. 238 с.
Данилова Е.А. Управление образами российских территорий путем наращивания инновационного потенциала вузов // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2015. № 1 (3). C. 60-65.
Данилова Е. А. «Инновационные пояса» как ключевые акторы формирования стратегии национального брендинга на основе компетенций ОПК РФ // Власть. 2016. № 9. С. 83-87.
 Technology for positioning the military-industrial complex in the strategy of Russian national branding as a response to global threats and challenges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/14

Technology for positioning the military-industrial complex in the strategy of Russian national branding as a response to global threats and challenges | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/14

Download full-text version
Counter downloads: 645