Social practices and socio-psychological characteristics of Generation Z (Based on the results of focus group research)
The article examines the characteristics of “digital children” from the perspective of the theories of generations by Neil Howe and William Strauss, presents a modern interpretation of the theory in the works of domestic and foreign researchers. In domestic science, the characteristics of the digital generation are studied from the point of view of the psychological characteristics of representatives of the generation and the pedagogical influence on them, taking into account the informatization of educational institutions, the introduction of distance learning. This generation is characterized by a new - digital - type of socialization, which means the influence of the Internet technology and the virtual environment on the formation of values and attitudes, social practices of young people. Generation Z is a superior generation in many ways. It is the largest, most ethnically diverse and financially influential generation in human history. In the coming years, their characteristics will determine the formation of world culture, economy and politics. The youth of Generation Z inherits the degree of development of society, forms the image of the future, and is considered as the potential for the life of society. Due to insufficient practical development of this issue, there is a need for a systematic approach to studying the specific features of Generation Z, not only within the framework of the socio-psychological environment, but also the motives of their activities in political and socioeconomic systems, behavior patterns and features of their socialization. To examine the socio-psychological characteristics of the studied generation, the authors conducted a focus group study. In the study, the authors identified nine blocks for qualitative analysis: (1) characteristics of Generation Z; (2) relationship with parents; (3) leisure activities of Generation Z; (4) communication in network communities; (5) values of Generation Z; (6) positive and negative emotions of Generation Z; (7) communication with peers; (8) professional self-determination of Generation Z; (9) attitude towards patriotism. The highlighted blocks for analysis define a systematic approach to the study of characteristics and social practices. The study of isolated cases, subjective experiences of life situations and real practices that develop in various types of interaction allows us to understand the digital generation, to confirm or destroy the myths that have developed in the scientific community and the mass consciousness. The authors of the article draw conclusions about the characteristics and social practices of Generation Z, and the main forms of their interaction in the main spheres of life of modern society.
Keywords
Generation Z,
digital generation,
generational theory,
digital literacy,
digitalization,
generational valuesAuthors
| Zinurova Raushanya I. | Tyumen State University | rushazi@rambler.ru |
| Nikitina Tatiana N. | Tyumen State University | nita101@mail.ru |
| Fatkhullina Liliya Z. | Tyumen State University | lialfa@rambler.ru |
Всего: 3
References
Ahmadullin I., Fatkhullina L. Virtual And Immortal Human Or Sunset the Homo Sapiens Civilization // European Proceedings of Social and Be havioural Sciences. 2021. P. 556-561. doi: 10.15405/epsbs.2021.05.02.67
Шамис Е. Архетипы поколений и времена года. URL: http:rugenerations.su2010 02 23 архетипы-поколений-и-времена-года (дата обра щения: 28.12.2021).
Шамис Е., Антипов А. Теория поколений // Маркетинг. Менеджмент. 2007. № 6. С. 42-46.
Гаврилюк В.В., Трикоз Н.А. Динамика ценностных ориентаций в период социальной трансформации // Социологические исследования. 2002. № 1. С. 96-105.
Зинурова Р.И. Формирование «сетевого сознания» поколения Z в виртуальном пространстве // Управление устойчивым развитием. 2021. № 4. С. 48-53.
Селезнева А.В., Антонов Д.Е. Ценностные основания гражданского самосознания российской молодежи // Вестник Томского государ ственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 58. С. 227-241.
Мифы о «поколении Z» / Н.В. Богачева, Е.В. Сивак. М. : НИУ ВШЭ, 2019. 64 с.
Jones C., Ramanau R., Cross S., Healing G.Net generation or Digital Natives: Is there a distinct new generation entering university? // Computers and Education. 2010. № 54 (3). P. 722-732.
Alkalai Y., Chajut E. Changes over time in digital literacy // Cyberpsychology and Behavior. 2009. Vol. 12, Is. 6.
Нечаев В.Д., Дурнева Е.Е. «Цифровое поколение»: психолого-педагогическое исследование проблемы // Педагогика. 2016. № 1. С. 36-45.
Erstad O. Educating the Digital Generation - Exploring Media Literacy for the 21st Century // Nordic Journal of Digital Literacy. 2015. 30 Ok-tober. P. 85-102. doi: 10.18261/ISSN1891-943X-2015-Jubileumsnummer-07
Hatlevik O., Ottestad G., Skaug J., Klevstad V., Berge O. ITU Monitor 2009. URL: https://www.researchgate.net/publication/336770228_ITU_Monitor_2009_-_Skolens_digital_tilstand
Зубок Ю.А., Ростовская Т.К., Смакотина Н.Л. Молодежь и молодежная политика в современном российском обществе. М. : Перспектива, 2016. 166 с.
Ориентиры и ценности молодых россиян // ФОМ. URL: http://fom.ru/TSennosti/13083 (дата обращения: 28.12.2021).
Большунова Т.В. Ценностно-мотивационный аспект участия поколения «Z» в современном политическом процессе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: История. Политология. Социология. 2018. № 1. С. 63-67.
Сапа А.В. Поколение Z - поколение эпохи ФГОС // Продуктивная педагогика. 2015. № 8 (56). С. 2-9.
Зинурова Р.И., Тузиков А.Р., Фатхуллина Л.З., Алексеев С.А. Особенности формирования социальной активности и гражданской позиции у студенческой молодежи // Управление устойчивым развитием. 2018. № 3. С. 45-49.
Зинурова Р.И., Никитина Т.Н., Фатхуллина Л.З. Гражданский активизм в социологической интерпретации // Управление устойчивым развитием. 2022. № 1. С. 49-55.
30 фактов о современной молодежи (исследование Сбербанка и Validata). URL: http://www.sberbank.ru/common/ img/uploaded/files/pdf/youth_presentation.pdf (дата обращения: 28.12.2021)
Милехин А.В., Сидорина А.В. Поколенческий классификатор современного российского общества // Вестник университета. 2021. № 1. С. 156-163.
Кулакова А. Б. Поколение Z: теоретический аспект // Вопросы территориального развития. 2018. № 2 (42).
Азаренок Н.В. Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире // Материалы Всероссийской юбилейной научной конференции посвященной 120-летию со дня рождения С.Л. Рубинштейна «Психология человека в современном мире». Т. 5 «Личность и группа в условиях социальных изменений» / отв. ред. А.Л. Журавлев. М. : Институт психологии РАН, 2009. С. 110-112.
Поколение Selfie: пять мифов о современной молодежи. URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/pokolenie-selfie-pyat-mifov-o-sovremennoj-molodezhi (дата обращения: 28.12.2021).
Гаврилова А.В. Социально-психологические особенности ментальности нового поколения // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия, психология, педагогика. 2016. Т. 26. Вып. 2. С. 58-63.
Милехин А.В., Сидорина А.В. Поколенческий классификатор современного российского общества // Вестник университета. 2021. № 1. С. 156-163.
Taipale S. Synchronicity matters: defining the characteristics of digital generations // Information Communication and Society. 2015. Vol. 19 (1). P. 80-94. doi: 10.1080/1369118X.2015.1093528
True Gen: Generation Z and its implications for companies // McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies (дата обращения: 25.12.2021).
На пороге взрослой жизни и неопределенного будущего: что мы знаем о поколении Z на данный момент // Pew Research Center. URL: https://www.pewresearch.org/social-trends/2020/05/14/on-the-cusp-of-adulthood-and-facing-an-uncertain-future-what-we-know-about-gen-z-so-far-2/(дата обращения: 25.12.2021).
EY опубликовала опрос Gen Z, показывающий, что компании должны переосмыслить свой «План Z» // Ernst & Young. URL: https://www.ey.com/en_us/news/2021/11/ey-releases-gen-z-survey-revealing-businesses-must-rethink-their-plan-z (дата обращения: 12.01.2022).
Фонд Энни Э. Кейси. Поколение Z и образование (опубликовано 29 октября 2020 г.). URL: cf.org/blog/generation-z-and-education (дата обращения: 12.01.2022).
Никитина Т.Н., Шакирова А.Ю. Социально-политическая активность молодежи как фактор развития гражданского общества // Вестник экономики, права и социологии. 2020. № 1. С. 134-137.
Понимание гена Z // Morning Consult. URL: https://morningconsult.com/form/gen-z-report-download/(дата обращения 28.12.2021).