The role of motivation in developing the readiness of Russian Sign Language interpreters for professional activities | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/18

The role of motivation in developing the readiness of Russian Sign Language interpreters for professional activities

This research aimed at defining the key motives for choosing profession of a Russian Sign Language (RSL) interpreter and the way they influence students' development of the readiness for professional activity. The participants of the study were 68 students of Novosibirsk State Technical University (NSTU) majoring in Linguistics, the English Language Interpreter and Russian Sign Language Interpreter program, and 6 teachers of RSL combining teaching with interpreting practice. The data were collected through questionnaire with open-ended questions. The questionnaire asked what influenced the choice of the program of studies, about interests in RSL and the deaf community, how attitude towards the profession of RSL interpreter changed after the beginning of studies at the university, and about motivation. Similar questions were given to the teachers but in relation to their understanding of students' motives. Teachers were also asked to express their opinion on what kind of learning and extra-curricular activities motivate students to sustain their interest in the profession of an RSL interpreter. The findings demonstrate that majority of the students have determinedly chosen the program of studies either for pragmatic (state-funded places) or idealistic (interest in “unusual” language, “mystery” of deaf culture) reasons. The studies and interaction with professional RSL interpreters positively influenced their attitude towards future profession. Most of the students value the opportunity to learn from deaf teachers. The teachers identified the same motives of choosing the profession of an RSL interpreter by the students and added that they were trying to maintain students' motivation by organized immersion into deaf culture. The students are involved in various extra-curricular activities with the deaf community. They participate in cultural events, do trial interpreting, and act as volunteers. Such kind of involvement with the deaf community enhances students' intercultural awareness and provides stimulating ground for developing readiness for professional RSL interpreting.

Download file
Counter downloads: 29

Keywords

motivation, motives of profession choice, Russian Sign Language (RSL) interpreters, readiness for professional activities

Authors

NameOrganizationE-mail
Melekhina Elena A.Novosibirsk State Technical Universitymelexina@corp.nstu.ru
Minaeva Elena S.Novosibirsk State Technical Universityalena29minaeva@gmail.com
Всего: 2

References

Педагогика : учеб. пособие / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, Е.Н. Шиянов; под ред. В.А. Сластенина. М. : Издательский центр «Академия», 2002. 576 с.
Курлыгина О.Е. Компетентность как характеристика готовности будущего учителя к осуществлению профессиональной деятельности // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4. URL: http://science-education.ru/ ru/article/view?id=13430 (дата обращения: 31.07.2020).
Гревцева Г.Я., Котлярова И.О., Сериков Г.Н., Фахрутдинова А.В., Циулина М.В. Методологические подходы к подготовке студентов к профессиональной инновационной деятельности // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 462. С. 181-191. doi: 10.17223/15617793/462/22
Глуханюк Н. С. Психология профессионализации педагога. 2-е изд., доп. Екатеринбург : Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2005. 261 с.
Реан А.А., Кудашев А.Р., Баранов А.А. Психология адаптации личности. СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008. 479 с.
Маслоу А.Г. Мотивация и личность / пер. с англ. А.М. Татлыбаева. СПб. : Евразия, 1999. 479 с.
Мелёхина Е. А. Мотивация в профессиональной деятельности преподавателя иностранного языка вуза // Казанская наука. 2014. № 1. С. 234-238.
Павлютенков Е.М. Формирование мотивов выбора профессии / под ред. Б.А. Федоришина. Киев : Рад. школа, 1980. 143 с.
Басинский А.М. Формирование готовности сотрудников органов внутренних дел к осуществлению охранной функции в процессе профессиональной подготовки : автореф. дис.. канд. пед. наук. Калининград, 2018. 22 с.
Никольская О.Л. Мотивы поступления будущих учителей на педагогический факультет педвуза и мотивы успешности в профессиональной деятельности // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12. С. 709-713.
Федеральный закон от 30.12.2012 № 296-ФЗ «О внесении изменений в статьи 14 и 19 Федерального закона «О социальной защите инвалидов в Российской Федерации».
Deci E. and Ryan R. Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health // Canadian Psychology. 2008. Vol. 49, № 3. P. 182-185.
Chaudhuri J. Stimulating intrinsic Motivation in Millennial Students: A New Generation, a New Approach // Anatomical Sciences Education. 2020. № 13. P. 250-271.
Профессиональный стандарт «Специалист в области перевода», утвержденный Приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации № 134н от 18.03.2021, зарегистрирован в Министерстве юстиции РФ, № 63195 от 21.04.2021. URL: https://classinform.ru/profstandarty/04.015-spetcialist-v-oblasti-perevoda.html
Hammer A., van den Bogaerde B. Sign language interpreting education Reflections on interpersonal skills // Teaching Dialogue Interpreting: Research-based proposals for higher education / ed. by L. Cerilla, N. Niemants.Netherlands, 2017. 393 p.
Witter-Merithew A., Johnson L., Taylor M. A national perspective on entry to practice competencies // E.M. Maroney (ed.) Proceedings of the 15th National Convention of the Conference of Interpreter Trainers. Washington, D.C. : Conference of Interpreter Trainers, 2004. Р. 23-42.
Малкова И.Ю., Киселёва П.В. Особенности развития субъектной позиции студентов в процессе проектирования образовательной деятельности // Язык и культура. 2014. № 1 (25). С. 95-109.
Harwood N. Exploring professional identity: a study of American Sign Language/English interpreters (master's thesis). Western Oregon University, Monmouth, Oregon. 2017. 140 p. URL: https://digitalcommons.wou.edu/theses/37
Обдалова О.А. Иноязычное образование в XXI веке в контексте социокультурных и педагогических инноваций. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2014. 180 с.
Фахрутдинова А. В. Формирование межэтнической толерантности студентов в условиях образовательной среды вуза // Вестник НЦБЖД. 2019. № 2 (40). С. 52-57.
Корешникова Ю.Н., Фрумин И.Д., Пащенко Т.В. Барьеры для создания педагогических условий развития критического мышления в российских вузах // Педагогика. 2020. Т. 84, № 9. С. 45-54.
 The role of motivation in developing the readiness of Russian Sign Language interpreters for professional activities | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/18

The role of motivation in developing the readiness of Russian Sign Language interpreters for professional activities | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/18

Download full-text version
Counter downloads: 645