Theoretical and methodological foundations of a systems approach in pedagogical science | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/22

Theoretical and methodological foundations of a systems approach in pedagogical science

The concept of “system” is used in various fields of knowledge, since each science deals with the study and practical application of complex system objects and must find ways to accurately describe, study and build them. Not a single science can do without the use of systems research methods. The purpose of the systems approach is to single out integral systemic phenomena as objects of study, find integration mechanisms, identify necessary and sufficient conditions for the existence of a certain systemic phenomenon, study integrative systemic qualities, design an object that realizes a certain goal. The aim of the study is to determine the theoretical and methodological foundations of a systems approach in pedagogical science. To reach this aim, scientific and methodological literature were analyzed in the work to define the concepts of system, systems approach, and pedagogical system; to identify the main components of the systems approach, its structure, functioning and significance in practical application; and to identify differences between the systems approach and holistic and integrated approaches. At present, in educational activity there is a need for integration and differentiation of its components, aimed at the processes of intensification. In this regard, the question arises about the mechanisms for minimizing the constituent elements of the system without losing its quality and functioning. Consistency in pedagogical activity is often considered from a theoretical and managerial point of view. The theoretical meaning of this concept includes the creation of a pedagogical system based on methodological principles and conceptual approaches to building educational activities. The managerial meaning of the system lies in the control and regulation of educational activities aimed at their improvement. The systems approach is considered more broadly than the integrated and holistic approaches because it includes connections that are both at the same and different ordinal levels. In turn, holistic and integrated approaches can be considered as identical concepts that have mutually conditioning relationships. The systems approach in pedagogical activity plays a role not only in systematizing the elements of the system (determining their place and location in it), but also in their hierarchy, revealing interdependent relationships that imply the creation of more effective educational activities.

Download file
Counter downloads: 40

Keywords

systems approach, pedagogical system, system, consistency, methodology

Authors

NameOrganizationE-mail
Sosunovsky Vadim S.National Research Tomsk State Universityvadim14sergeevich@gmail.com
Zagrevskaya Alexandra I.National Research Tomsk State Universitya-zagrevskaya@ya.ru
Всего: 2

References

Афанасьев В.Г., Мальцев В.Н. Система комплектования учебных групп в вузе по типам высшей нервной деятельности // Физическое воспитание и студенческий спорт глазами студентов : материалы III Всерос. науч.-метод. конф. с междунар. участием. 2017. С. 276279.
Трушникова Т.Г. Системная педагогика как инновационное направление в педагогике // Обучение и воспитание: методики и практика. 2014. № 14. С. 21-28.
Анохин П.К. Системный анализ интегративной деятельности нейрона // Успехи физиологических наук. 1974. Т. 25, № 5. С. 5-92.
Веденская Т.Е. Понятие «система» и системный подход в педагогике // Теория и практика общественного развития. 2015. № 7. С. 197-199.
Блауберг И.В., Юдин Э.Г. Становление и сущность системного подхода. М. : Наука, 1973. 272 с.
Гапонюк П.Н., Карпова Н.К., Мареев В.И., Щипанкина Е.С. Особенности применения системного подхода в педагогике // Известия Юж ного федерального университета. Педагогические науки. 2012. № 11. С. 21-30.
Гегель Г.В.Ф. Наука логики. М. : Мысль, 1998. 559 с.
Кант И. Архитектоника чистого разума. М. : АСТ, 2018. 160 с.
Камалеева А.Р. Системный подход в педагогике // Научно-педагогическое обозрение. 2015. № 3 (9). С. 13-23.
Гусинский Э.Н. Построение теории образования на основе междисциплинарного системного подхода. М. : Школа, 1994. 184 с.
Коменский Я.А. Великая дидактика. СПб. : Симашко, 2012. 310 с.
Песталоцци И.Г. Избранные педагогические сочинения. М. : Педагогика, 2017. 420 с.
Гербарт И.Ф. Психология. М. : Издательский дом «Территория будущего», 2007. 288 с.
Дистервег А. Избранные педагогические сочинения. М. : Учпедгиз, 1956. 374 с.
Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. М. : ФАИР-ПРЕСС, 2004. 576 с.
Белинский В.Г. Избранные сочинения. М. : Юрайт, 2017. 237 с.
Пирогов Н.И. Избранные сочинения. М. : Юрайт, 2017. 386 с.
Герцен А.И. Избранные произведения. М. : ТЕРРА-Книжный клуб, 2009. 21 с.
Вернадский В.И. Биосфера и ноосфера. Белград : Логос, 2012. 627 с.
Флоренский П.А. Макрокосм и микрокосм // Богословские труды. М., 1983. № 24. С. 233-241.
Соловьев В.С. Философские начала цельного знания. М. : Проспект, 2014. 154 с.
Федоров Н.Ф. Сочинения. М. : Мысль, 1982. 709 с.
Циолковский К.Э. Философия космической эпохи. М. : Академический Проспект, 2014. 240 с.
Сосуновский В.С. Структура и содержание психомоторной подготовленности детей 11-12 лет // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 399. С. 236-240.
Сосуновский В.С. Влияние олимпийского образования на самооценку детей в условиях детского образовательно-оздоровительного лагеря // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 392. С. 199-201.
Беспалько В.П. Качество образования и качество обучения // Народное образование. 2017. № 3-4 (1461). С. 105-113.
Александров Г.Н. и др. Педагогические системы, педагогические процессы и педагогические технологии в современном педагогическом знании // Образовательные технологии и общество. 2000. Т. 3, № 2. С. 134-149.
Никулина Н.Н., Давитян М.Г., Шевченко С.Н. Системный подход в педагогике как общеметодологический принцип науки // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2015. № 111. С. 986-1005.
Леднев В.С. Системный подход в педагогике // Метафизика. 2014. № 4 (14). С. 39-51.
 Theoretical and methodological foundations of a systems approach in pedagogical science | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/22

Theoretical and methodological foundations of a systems approach in pedagogical science | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 476. DOI: 10.17223/15617793/476/22

Download full-text version
Counter downloads: 645