Intercultural communications training and its role in the formation of cross-cultural competence of foreign language learners
In preparing this article, the aim was to substantiate the methodological foundations for the development of intercultural communications training and to carry out its practical testing in the framework of teaching a Turkish language course for different students. The material for the applied research was the content of Gokkugagi Turkge Ders Kitabi, a modern textbook for students of non-linguistic specialties. The methodological foundations of the communications training were the traditional procedures of group work, such as exercises, reflection of experience, interactive modeling, simulation, group discussions. In the course of the study, the authors summarized the modern scientific and methodological foundations for the development of intercultural communications trainings. The characteristic of cross-language and cross-cultural training is given, the differences in their use in the formation of cross-cultural competence are revealed. A detailed analysis of the goals, objectives, and stages of cross-cultural competence training is carried out. The main components of cross-cultural competence, whose formation is the aim of intercultural communications trainings, are identified. Practical testing of the presented intercultural communications training in the framework of teaching a Turkish language course for different students was carried out. When designing tasks of communications training, a system of didactic requirements has been developed; compliance with them allows optimizing the learning process, making exercises more accessible to perform, stimulating the acquisition and consolidation of communication skills and abilities, removing the psychological barrier, and motivating students to take an active part in tasks. As part of the preparation of the intercultural training, a number of exercises were selected to train, develop and consolidate foreign language skills. At the same time, the basic criteria that should be used in the selection of training exercises were identified (situationality, saturation with information, time efficiency, and creation of conditions for foreign language communication in the context of professional interaction). The complex of communicative exercises of the intercultural training includes tasks of a professionally oriented nature that optimize the development of students' foreign-language communicative competence, their professionally significant skills. The work on the proposed set of exercises contributed to the enrichment of the developing, educating, organizing and educational potential of students and the improvement of their overall intercultural competence in general. Based on the experience of developing an intercultural communications training, the authors formulated methodological recommendations for conducting such trainings while teaching foreign languages.
Keywords
cross-cultural competence,
cross-language training,
cross-cultural training,
multicultural education,
development of a multicultural personality,
methodological approaches to learning,
communicative activity approach,
sociocultural approachAuthors
| Cam Muhammed F. | National Research Tomsk State University | muhammed.fatih.camm@gmail.com |
| Minakova Ludmila Y. | National Research Tomsk State University | ludmila_jurievna@mail.ru |
Всего: 2
References
Бардиловская С.А., Пахирко В.В. Формирование межкультурной компетенции. URL: http://media.miu.by/files/store/ items/uses/xxiii/mim_uses_xxiii_10002.pdf (дата обращения: 18.01.2021).
Строгонова К.Е. Структура межкультурной компетенции и место в ней невербального компонента // Электронная библиотека БГУ. URL: https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/193110/1/306-310.pdf (дата обращения: 18.01.2021).
Обдалова О.А. Когнитивно-дискурсивная технология в обучении иноязычной межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2018. № 44. C. 279-305. doi: 10.17223/19996195/44/18
Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивный подход как методологическая основа формирования межкультурной компетенции в современ ном иноязычном образовании // Новые подходы в лингвистике и педагогическом образовании = New Approaches in Linguistics and Pedagogical Education / отв. ред. Р.М. Шамилов. Н. Новгород : НГЛУ, 2020. С. 103-128.
Обдалова О. А., Одегова О. В. Межкультурная и межъязыковая коммуникация как новая реальность в контексте глобализации// Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 44. С. 70-81. doi: 10.17223/1998863Х/44/7
Обдалова О.А. Иноязычное образование в 21 веке в контексте социокультурных и педагогических инноваций. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2014. 180 с.
Практикум межкультурной коммуникации: Учебная программа для учреждения высшего образования по учебной дисциплине для специ альности 1-25 01 13 «Экономика и управление туристской индустрией» / сост. С.И. Яковлева. Минск : БГЭУ, 2014. 18 с.
Атабекова А. А. Иноязычные специальные концепты в межкультурной профессионально ориентированной коммуникации. М. : Изд-во РУДН, 2008. 190 с.
Криворот В.В. Подходы и методы изучения культурных систем и межкультурных ситуаций // Электронная библиотека БГУ. URL: https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/15028/3/Криворот%20В.В.%20Подходы%20и%20методы%20изучения%20культурных%20систем.pdf (дата обращения: 18.01.2021).
Фахрутдинова Г. Ж., Соловьева Е. Г. Культурологическая интерпретация игры в контексте поликультурной подготовки будущих педагогов // Современное педагогическое образование. 2020. № 7. С. 36-40.
Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование в XXI веке // Язык и культура. 2009. № 2 (6). С. 96-110.
Леонтьев А.А. Прикладная психолингвистика речевого общения и массовой коммуникации / под ред. А.С. Маркосян, Д.А. Леонтьева, Ю.А. Сорокина. М. : Смысл, 2008. 271 с.
Зимняя И.А., Мазаева И.А., Лаптева М.Д. Коммуникативная компетентность, речевая деятельность, вербальное общение. М. : Экспресс-Пресс, 2020. 400 с.
Пассов Е. И. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пособие для преподавателей русского языка как иностранного / Е.И. Пассов, Н.Е. Кузовлева. М. : Рус. яз. Курсы, 2010. 568 с.
Сафонова В. В. Лингвокультурная медиация как стратегическое общеевропейское направление в развитии современного языкового образования // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация (сборник научных трудов). М., 2018. С. 179-183.
Obdalova O.A. Modelling Conditions for Students' Communication Skills Development by Means of Modern Educational Environment // Bridging the Gap between Education and Employment: English Language Instruction in EFL Contexts. 2015. Vol. 198. P. 73-89. doi: 10.3726/978-3-0351-0842-2
Ладисов А. И., Мосунова Н. И. Межъязыковые и межкультурные тренинги в преподавании иностранных языков студентам-переводчикам // Инновационные образовательные технологии. 2011. № 4. С. 52-58.
Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. М. : Издательский центр «Академия», 2005. 336 с.
Рахманов И.В. Обучение устной речи на иностранном языке : учеб. пособие. М. : Высш. шк., 1980.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Исследование роли контекста в адекватности репрезентации иноязычной речи в непрямой коммуникации // Язык и культура. 2017. № 40. С. 93-106. doi: 10.17223/19996195/40/7
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Исследование роли контекста в интерпретации социокультурно-маркированного дискурса на основе дискурсивно-когнитивного подхода // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 413. С. 38-45. doi: 10.17223/15617793/413/6
Беленкова Н.М., Атабекова А.А. Коммуникативный тренинг формирования иноязычной коммуникативной компетенци и студентов в разноуровневой поликультурной учебной группе. М. : Изд-во РУДН, 2010. 326 с.
Степанова, М.М. Уровни владения методической компетенцией учителем иностранного языка и их оценка // Аксиология иноязычного образования в контексте подготовки педагога будущего : материалы междунар. науч.- практ. форума, посвященного 65-летию кафедры методики преподавания (г. Москва, 6-7 дек. 2019 г.) / отв. ред.: А.К. Крупченко, А.В. Малев. М. : МПГУ, 2020. С. 219-227.
Обдалова О.А. Реализация коммуникативного подхода в обучении иностранным языкам // Язык и культура в евразийском пространстве : сб. ст. XVII Международной научной конференции, 19-21 апреля 2004 г. Т. 2. 2004. С. 371-380.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю. Взаимосвязь когнитивных и коммуникативных аспектов при обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. Т. 1, № 7. С. 148-153.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникативного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных лингвокультур // Язык и культура. 2017. № 37. C. 205-228. doi: 10.17223/19996195/37/14
Соболева А.В., Обдалова О.А. Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). C. 146-155.
Kecskes I., Obdalova O., Minakova L., Soboleva A. A study of the perception of situation-bound utterances as culture-specific pragmatic units by Russian learners of English // System. 2018. Vol. 76. P. 219-232. doi: 10.1016/j.system.2018.06.002
Обдалова О.А. Некоторые аспекты использования информационной образовательной среды при обучении иностранному языку // Информатизация образования 2010: педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды: сб. ст. Междунар. науч. конф. Минск, 27-30 окт. 2010 г. Минск, 2010. С. 365-369.
Обдалова О. А. Особенности новой педагогической среды при обучении иностранным языкам // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 207-211.
Tuncay Öztürk. Gökkuşağı Türkçe Ders Kitabı. DiLSET. İstanbul, 2005. 250 р.