The role of the first Russian funeral sermon of the late 17th - early 18th centuries in the formation of the obituary genre
The article analyzes the first examples of funeral sermons delivered in Russia at the beginning of the 18th century: the speech of Pastor Stumpfius at the funeral of Franz. Lefort and “The Word for the Burial of Peter the Great” by Feofan Prokopovich, voiced during the burial of Peter I. The text regulating the ceremony of farewell to the emperor by the organizer of the funeral Ya.V. Bruce and “A Brief Tale of the Death of Peter the Great, Emperor and Autocrat of All Russia” by Feofan Prokopovich are also explored. The aim of this study is to learn what role the first funeral speeches played in the formation of the obituary genre in Russian literature. In the course of studying the materials, the author revealed that the most important of the innovations of the funeral ritual was the funeral memorial word, borrowed from the Protestant tradition. The funeral word in Russia existed in both secular and Old Believer culture.“Funeral Teaching on the Day of the Burial of General and Admiral Franz Yakovlevich Lefort” by Pastor Stumpfius speaks not so much about Lefort's departure from life, but about death and virtue in general, about the importance of a righteous lifestyle. Stumpfius closely follows the Lutheran tradition of emphasizing apocalyptic semantics in the funeral sermon. The religious and didactic pathos of the sermon determined the subordinate role of political semantics. In addition, baroque motifs in Stumpfius' sermons have parallels in the Russian medieval tradition. “The Word for the Burial of Peter the Great” was delivered by Feofan Prokopovich at the funeral of Peter I. The speech at the tomb of the emperor went beyond church rhetoric and the main subject was the secular state accomplishments of the late monarch. The most important component of church rhetoric - the significance of the Divine will and the justification of the right of the deceased to enter the Kingdom of Heaven - virtually disappeared from the speech. Prokopovich does not speak about the fate of the soul of the deceased at all. His audience is the subjects and family of Peter I, and the scope of the monarch's accomplishments is the earthly and, moreover, political world. Prokopovich transfers the symbolism of the resurrection from the spiritual and religious plane to the state and political one. Thus, comparing the two speeches, we can say that the word for death at the beginning of the 18th century exists as a dynamic system, on the one hand, it is a form of a journalistic eulogy, where the main emphasis is placed on the sphere of socially significant achievements; on the other hand, it is a funeral sermon that describes the personal qualities of the deceased as merits before God. For the obituary, which was formed later, the first version is a proto-genre source.
Keywords
obituary,
death,
funeral sermon,
ritual culture,
Peter I,
Feofan Prokopovich,
eulogy,
BaroqueAuthors
| Nadtochi Ekaterina E. | Tomsk State University; Siberian Federal University | nadtokaterina@gmail.com |
Всего: 1
References
Тертычный А.А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2006. 312 с.
Рейтблат А.И. Писать поперек: Статьи по биографии, социологии и истории литературы. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 416 с.
Кузовкина Т. Некролог Булгарина Жуковскому // Пушкинские чтения в Тарту. Тарту, 2004. Вып. 3. С. 276-293.
Онипко К.А. Первые русские некрологи: герои и контексты // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. 2018. № 1 (170). С. 83-87.
Логунова М.О. Печальные ритуалы императорской России. М. : Центрполиграф, 2011. 349 с.
Мохов С.В. Рождение и смерть похоронной индустрии. От средневековых погостов до цифрового бессмертия. М. : Common place, 2018. 328 с.
Winkler E. Die Leichenpredigt im deutschen Luthertum bis Spener. Munchen : Kaiser, 1967. 247 S.
Studien zur deutschsprachigen Leichenpredigt der fruhen Neuzeit / Hrsg. von R. Lenz. Koln : Schwarz, 1981. 275 S.
Lenz R. De mortuis nil nisi bene? Leichenpredigten als multidisziplinare Quelle. Sigmaringen : Thorbecke, 1990. 188 S.
Lenz R. Leichenpredigt // Theologische Realenzyklopadie / Hrsg. von G. Muller. New York ; Berlin : de Gruyter, 1990. S. 697-699.
Eybl F.M. Leichenrede // Historisches Worterbuch der Rethorik / Hrsg. von G. Ueding. Tubingen : Academic, 2001. Bd. 5. S. 145-151.
Pritchard P. “Speaking Well of the Dead”. Characterization in the Early Modern Funeral Sermon // Narrative Concept in the Study of EighteenthCentury Literature / Ed. by L. Steinby, A. Makikalli. Amsterdam : Amsterdam University Press, 2017. P. 249-268.
Koslofsky С. The Reformation of the Dead. Death and Ritual in Early Modern Germany, 1450-1700. London : Palgrave Macmillan UK, 2000. 223 p.
Прокопьев А.Ю. “Zur letzten Ehre”. Погребальная обрядность протестантских дворов Германии в Раннее Новое время // Университетский историк : Альманах. СПб : Изд-во СПбГУ, 2003. Вып. 2. С. 85-112.
Николаев С.И. Литературная культура Петровской эпохи. СПб : Дмитрий Буланин, 1996. 152 с.
Устрялов Н.Г. История царствования Петра Великого. Т. 3. Путешествие и разрыв с Швециею. СПб : Тип. II-го Отделения Собств. Его Имп. Вел. Канцелярии, 1858. 662 с.
Юхименко Е.М. Литературное наследие Выговского старообрядческого общежительства. М. : Языки славянских культур, 2008. Т. 1. 688 с.
Журавель О.Д. «Походим умным очима..» (к изучению традиции поминовения в литературе старообрядчества) // Уральский сборник: история, культура, религия. Екатеринбург : Изд-во УрГУ, 2009. Вып. 7, ч. 2. С. 134-144.
Агеева Е.О. Петербургский траурный церемониал Дома Романовых в начале XVIII в. // Феномен Петербурга. Международная научная конференция. СПб : Русско-Балтийский информационный центр «Блиц», 2001. С. 491-505.
Уортман Р.С. Сценарии власти: мифы и церемонии русской монархии. М. : ОГИ, 2002. Т. 1. 608 с.
Прокопьев А.Ю. Погребение Петра Великого: протестантский стандарт в православной России // Северная война, Санкт-Петербург и Европа в первой четверти XVIII в. Материалы международной научной конференции, декабрь 2006. СПб : Изд-во СПбГУ, 2007. С. 47-67.
Аронова А. Императорский финал: Погребение Петра I как последнее придворное торжество государя-реформатора // Искусствознание. 2007. № 3-4. С. 108-142.
Прокопович Ф. Фыософсью твори. Кив : Наукова думка, 1979. Т. 1. 508 с.
Кочеткова Н.Д. Ораторская проза Феофана Прокоповича и пути формирования литературы классицизма // XVIII век. Ленинград : Наука, 1974. Сб. 9. С. 50-80.
Прокопьев А.Ю. 1725 год и опыт мемориальных изданий в Российской империи // Российская история. 2017. № 3. С. 59-79.
Прокопович Ф. Сочинения / под ред. И.П. Еремина. М. ; Ленинград : Изд-во АН СССР, 1961. 507 с.
Софронова Л. А., Липатов А.В., Рогов А.И. Барокко в славянских культурах. М. : Наука, 1982. 352 с.
Парамонова М.К. Жанр надгробного слова в русской ораторской прозе второй половины XVIII в. // Litera. 2016. № 4. С. 17-23.
Описание порядка, держанного при погребении блаженныя высокославныя и вечно достоинеишия памяти всепресветлеишаго дер-жавнеишаго Петра Великаго, императора и самодержца всероссииского и блаженныя памяти Ея Императорского Высочества государыни цесаревны Наталии Петровны. СПб : При Сенате, 1725. 34 с.
Прокопович Ф. Краткая повесть о смерти Петра Великого, императора всероссийского. СПб : Тип. И. Глазунова, 1831. 120 с.
Лопарев Х.М. Греческие жития святых VIII-IX веков: опыт научной классификации памятников агиографии с обзором их с точки зрения исторической или историко-литературной. Ч. 1. Петроград : Типография Императорской Академии наук, 1914. 568 с.